RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)

- Jeg teller ikke kalorier eller karbohydrater

Nå skal du spise og trene som i steinalderen.

(SIDE2:) - Jeg har ingen anelse om hvor mye karbohydrater, fett eller kalorier jeg spiser. Det er veldig befriende, sier Sara Lossius.

Hun er blogger, og redaktør for den norske utgaven av kokeboken «Naturlig mat – Mat som kroppen ønsker seg» av Mart Sisson og Jennifer Meier. Tanken er en livsstil basert på steinalderkosthold og urtidstrening.

- Dette er et såkalt steinalderkosthold, eller paleo. Det er et naturlig kosthold bestående kun av det naturen opprinnelig ga oss før jordbrukssamfunnet kom fram. Det er det genene våre er mest tilpasset, hevder Lossius, og fortsetter:

- Det går i animalsk protein og animalsk fett, grønnsaker, frukt, bær og sunt fett som avokado, kokos og oliven.

Dette skal unngås
Sisson kaller paleokosthold «primalt kosthold». Primalmat er naturlig mat, og et forsøk på å nærme seg det kostholdet våre forfedre jegerne og sankerne hadde.

Ifølge forfatteren fokuseres det på kjøtt, fisk, fugl, egg, grønnsaker, frukt og sunt fett.

- Dette er den maten våre gener vil ha, mat som gir riktig vekt, overflod av krefter og et robust immunforsvar, hevdes det i boken.

Ifølge kostholdet skal det da kuttes på det meste av enkle sukkerarter, kornprodukter (hvete, rug,bygg, mais) belgfrukter (soya, kidneybønner), transfett og hydrogenert fett og oljer.

(Artikkelen fortsetter nedenfor)

- Tullesukker!
- Man skal holde seg unna fire ting. Det er sukker, og gjerne tullesukker som jeg kaller det som Stevia og Sukrin. I hvert fall skal man kutte det en måneds tid så kan man heller ved noen anledninger bake med Sukrin. Så holder man seg unna alt av korn, noen tåler ris og har det i kosten. Jeg bruker ikke ris, men jeg trenger ikke så mye karbohydrater. Alt av korn er ut, og alt av belgfrukter. Og melkeprodukter er ut, sier Lossius.

I tillegg er tanken å trene som vi gjorde før. Det vil si å ta i bruk hele kroppen, bygge styrke, fleksibilitet og utholdenhet. Crossfit er et eksempel, som vil si varierende funksjonelle bevegelser som utføres med høy intensitet.

Lossius påstår det er bra å spise som på steinalderen, fordi en slik livsstil redusere faren for vestlige livsstilssykdommer.

- Det kan redusere faren for alt fra vondt i ledd, til overvekt, diabetes, vondt i hodet, vann i kroppen, humørsvingninger, liten sexlyst, depresjon, uren hud, ikke evnen til å bli gravid. Kostholdet gir økt helse, rett og slett, mener hun.

- Ikke nytt?
Nå finnes det mange ulike dietter, og kosthold som hevdes å være det beste. Trenger vi egentlig nok et nytt kosthold?

- Dette er ikke noe nytt. Det jeg synes er fint er at man slipper å telle kalorier, og tenke på karbohydrater. Jeg har ingen anelse om hvor mye karbohydrater, fett eller kalorier jeg spiser. Det er veldig befriende. Også tror jeg dette er enkelt og forståelig, man spiser det naturen opprinnelig gir en. Men nok et nytt kosthold, jeg vet ikke. Noen prøver det fordi det er en trend, også merker de at det gir bedre helse, og fortsetter med det, sier Lossius.

Tror du «steinalderkostholdet» kommer til å slå an?

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere