RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)

- Jeg trener hver dag

Sist oppdatert:
Sjekk treningskjedenes hotteste nyheter.

(SIDE2): - Jeg trener for å holde meg i form, holde vekta og få overskudd. Jeg merker at når man legger på seg er det vanskelig å bli kvitt kiloene igjen så det gjelder å trene, sier Jan Peder Myklebost til Side2.

I disse dager begynner treningssentrene å fylle seg opp igjen etter slappe sommerdager. Vi tok turen til Sats for å sjekke pulsen til et knippe treningsentusiaster - og hva som er nytt på de ulike sentrenes timeplan.

Kenneth Nilsen (38)
- Jeg trener for det meste styrketrening tre til fire ganger i uka. I sommer hadde jeg et opphold på 14 dager og det merket jeg. Fikk lite energi, men da jeg begynte å trene kom formen ganske raskt igjen.

- Jeg ønsker meg litt bedre plass og et tilleggstilbud med massasje for eksempel, hadde vært fint. Jeg syns det er en del apparater man strengt tatt ikke trenger, som bare tar opp plass.

Jannicke Lagesen (27)
- Jeg trener fem dager i uken og har vært flink å trene i sommer også. Da kuttet jeg ned til tre ganger i uken så nå er det fint å komme tilbake til hverdagen igjen. Jeg trener for det meste styrketrening og sprint og vil ha mest mulig ut av treningen når jeg er på treningssenteret. Det er ikke så ofte jeg tester nyheter og går på timer. Det blir for mye prat og jeg føler at utbytte ikke er så bra. Går jeg på en time, så er det i tilfelle spinning.

Jan Peder Myklebost (30)
- Jeg trener hver dag, enten styrke eller kondisjon. Jeg trener for å holde meg i form, holde vekta og få overskudd. Jeg merker at når man legger på seg er det vanskelig å bli kvitt kiloene igjen så det gjelder å trene.

- Det er fint å ha en rutine på treningen i hverdagen så jeg trener helst før jobb på morgenen og har ikke så lange økter. 30-40 minutter holder lenge og er det fint vær jogger jeg utendørs men ellers trener jeg alt i studio. Mandag, onsdag og fredag løper jeg mens tirsdag og torsdag trener jeg i studio. Jeg trener ikke så mye vekter men mye push-ups og rygg og beintrening.

- Mitt tips til de som skal komme i gang er; Tren før jobb og lag deg en rutine.

HER ER SENTRENES NYHETER ETTER SOMMEREN:

Nyheter på Friskis og Svettis

Flex
Legger fokus på funksjonell bevegelighetstrening.

Flex er timen for deg som lengter etter trening som gjør deg smidigere og mer bevegelig. Det vil si, den naturlige fleksibiliteten kroppen din behøver for å fungere på best mulig måte. Dette er trening som forbedrer funksjonen i stive muskler og ledd og en time som på alle måter kompletterer mer styrke- eller kondisjonsfokus med den viktige treningen for bevegelighet og fleksibilitet.

Timen kan beskrives som sportslig, atletisk, flytende, energisk, med fokus og nærvær. Vi bruker enkle øvelser men har også momenter som krever litt ekstra i omfang, teknikk og utgangsposisjon.

IntervallFlex
En intensiv kombinasjonstime med kondisjon, styrke og bevegelighet. I denne kombinasjonstimen utfordrer du først din kondisjon og styrke i et tøft intervallopplegg, deretter følger bevegelighetstrening. Intervall delen, som er ca. 25 minutter, har en høy intensiv karakter og veksler mellom øvelser for styrke, stabilitet og kondisjon.

Nyheter på SATS

FightCircuit
Treningsformen har hentet inspirasjon fra blant annet MMA, Karate og Taekwon-Do. Dette gir deltakerne en ny vri på både kondisjon- og styrketrening. Gruppetreningstimen ble utviklet etter inspirasjon fra besøk hos flere av de beste kampsportklubbene i Los Angeles. Klassen kjøres som en intervalløkt der deltakerne bytter mellom ulike stasjoner og øvelser. Klassen byr på ulike varianter med spensthopp, utfordrende push-up-øvelser og magetrening som angriper fra alle kanter. I tillegg legges det inn runder med slag og spark i luften.

Lanseres på utvalgte sentre i slutten av august.

Sh'bam
En dansetime med enkel men fengende koreografi.

Come as you are – leave as a star! er slagordet for denne timen.

SH´BAM er utviklet av Les Mills, som har utviklet flere av de mest populære gruppetreningstimene i verden.

Nyheter på ELIXIA
De nye timene starter 22. august

Cardio Energy
Effektiv kondisjonstrening i sal, med enkle trinn, energisk musikk. Velg mellom Cardio Energy og Cardio Step. Ønsker du i tillegg funksjonell trening med styrkende effekt for hele kroppen anbefales Cardio Step Intervall.

Burlesque
Dansetime fra dansesjangeren burlesque. Kommer på alle sentre i oktober.

Zumbatomic
Zumba for barn. Barna utvikler koordinasjon og holder seg i aktivitet på en helt ny måte som er både morsom og spennende.

Zumba Gold
Zumba Gold er en time med musikk, dansetrinn og skånsom trening som er tilpasset deg som vil prøve Zumba for første gang, eller om du er godt voksen! Dans deg i form!

TRX Suspension training
Her trener du styrke, balanse, fleksibilitet og grunnleggende core stabilitet ved bruk av elastiske slynger.

Aqua Yoga
På sentre som har basseng tilbys denne treningsformen. En time der motstanden vannet gir oss utnyttes, for å effektivt skape en balanse mellom åndedrett og avspenning.

Budokon
En fusjon mellom kampsport og Yoga. Budokon gjør deg smidigere, raskere, mer balansert, fleksibel og kraftfull.

Nyheter på World Gym

World Gym begynner med sine nyheter i uke 35:

Muay Thai
Det er en kampsporttime. Det er en oppvarmingdel og en treningsbit av kjenremuskulatur, i tillegg til mye høyintensitet med thai pads. Utstyr tilpasset timen. Mye slag og spark. Skal være god trening for teknikk, styrke og disiplin. For alle, hard time.

Pilatesfusion
Åpent for alle. Totaltrening med mye fokus på kjernemuskulatur, men også styrke av hele kroppen ved hjelp av utstyr. Det brukes for eksempel stoler, manualer og egen kroppsvekt. Pilates Fusion har som mål å stramme opp kroppen ved å fokusere på støttemusklene snarere enn de ytre store musklene. Øvelsene tar i bruk fusjonerte pilatesøvelser.

Pilates Magic Circel
I denne timen brukes en gummisirkel som er bøyelig. Det er to puter på hver side av sirkelen, og den kan presses inn ved å bruke hendene eller knærne - du bruker mye muskulatur på innsiden av lår for eksempel. Timen er en kombinasjon med pilatesøvelser.

Zumba
World Gym fortsetter med Zumba på timeplanen, men kommer med to nye varianter:

Zumba Gold er mer tilpasset nybegynnere og folk som har skader. Ikke så mye hopp og senking av tempo. Mer for godt voksne.

Zumba toning Mer rytme og styrketrening.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere