RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Xenia Villafranca)

- Jeg var livredd

Lisbeth Pettersen (56) slet med angst. Redningen ble meditasjon og mindfulness.

(SIDE2): - På et øyeblikk ble livet gjennomsyret av en helt ny følelse: Angst. Angst gjør deg ikke akkurat fri og glad, tvert imot, den hindret meg i å leve.

Forfatter Lisbeth Pettersen opplevde å bli rammet av angst etter at faren til barnet hennes døde brått og i tillegg døde en nær venn, på samme tid.

- Jeg ble kastet ut i en krise og var elendig utrustet til å takle det livet bød på utenfor disse rammene.

Boka «LEV MER med mindfulness» er en konkret guide til deg som vil lære mer om hvordan du kan få mer ut av livet, ved hjelp av enkle teknikker. Pettersen bruker personlige historier for å konkretisere hvordan hun selv har blitt tryggere og mer nærværende i sitt eget liv.

Mindfulness er så i tiden at ordet nesten er utslitt allerede. Det brukes til og med innenfor ungdomspsykiatrien og har nærmest blitt den nye ABC i selvhjelp.

Metoden springer ut fra buddhismen og ifølge forskere virker metoden direkte inn på de områdene av hjernen som regulerer følelsene våre. Det handler om å være til stede i øyeblikket og ikke la deg styre av alle tankene som farer rundt i hodet ditt.

- Ønske om å dø
Angsten Lisbeth opplevde kom snikende og eksploderte da hun mistet to av sine nærmeste.

- Det var en ekstrem opplevelse og veldig uventet. Jeg jobbet som journalist og var passe «vellykket». Angsten kom i tenkelig og utenkelig situasjoner og jeg ble derfor sky og holdt meg for meg selv en tid, sier hun til Side2.

- Symptomer kunne være hyperventilering, kramper i beina, redsel for å dø og ønske om å dø fordi jeg var så redd. Men jeg hadde en liten datter og måtte finne en vei. Inni meg pep en tynn stemme et sted - jeg hadde akkurat vært på et meditasjonskurs - kunne jeg ikke prøve det jeg lærte der?

Det ble begynnelsen på en lang reise, hvor jeg gradvis ble bedre kjent med mitt eget sinn og så hvilken makt det hadde over meg.

Hun begynte å eksperimentere med mindfulness teknikker. Hun øvde seg rett og slett på å være mer i øyeblikket.

I dag er mindfulness en naturlig del av tilværelsen hennes, noe som kom spesielt godt med da hun fikk brystkreft for to år siden.

- Jeg erfarte at selv de gyselige cellegiftkurene lot seg takle greit. Jeg ble verken redd eller deprimert. Kroppen var helt utslått i lange periode og jeg var mye sengeliggende og bare lå og observerte tanker og følelser. Observerte, ventet, slapp taket, ventet, mens batteriet ble ladet. Når man er syk er et viktig å ikke bruke energien på å gruble og gremmes. Det er slik tankene holder på med.

- Hjelper umiddelbart
Boka ville hun skrive fordi det er så enkelt å få et bedre liv, bare man lærer seg et par teknikker.

- Det skal så lite til for å få en bedre hverdag. Jeg har kurs for nybegynnere og får hver gang de samme reaksjonen fra deltakerne: Teknikkene hjelper umiddelbart. Og man får ny innsikt som kan tas videre og jobbes med. Teknikken er meditasjon og resultatet er mindfulness.

Lisbeth Pettersen er 56 år og har bakgrunn som frilansjournalist, videoprodusent og programleder for TV.

Hun har blant annet jobbet for: NRK, TV2, Dagbladet, KK, og er per i dag fast mindfulnesspaltist i magasinet Tara.

Bor på Nesodden, deler hus med en venninne og har en voksen datter.

Hun holder kurs i Mindfulness.

Hvordan har mindfulness hjulpet deg?

- I ett og alt. Jeg er en lykkeligere person og oppmerksom på at den eneste friheten som finnes er den som gir meg frihet både fra eget og andres sinn. Sinnet er som en computer - fullt av programvare, det gjelder å skaffe seg litt stillhet, slik at pc-en mellom ørene ikke går seg vill eller blir for dominerende.

Hvorfor tror du mindfulness er spesielt viktig i dagens samfunn?

- Mindfulness gjør oss mer bevisst om hva vårt «programmerte» sinn holder på med. Vi kommer ikke ut fra løse luften, vi er blitt oppflasket på andres «sannheter» og er innsmurte i uvaner og vaner som kan erstattes med bedre måter å leve på - om vi vil. Men først må vi oppdage dem. Stillhet gir oss en mulighet til å forstå oss selv bedre. Til å søke videre; hvem er jeg utover alt skvalderet i hodet?

Hva var den største forskjellen du selv følte etter at du benyttet deg av mindfulness?

- I en setning: Jeg har forstått at det er ok å være meg selv - og at det er nok. Jeg behøver ikke imitere noen - og det gir indre frihet. Jeg akseptere at jeg sier dumme saker iblant, detter faller på hodet ned en av sinnets grøfter, ikke strekker til. Er full av feil og mangler. Det er helt ok. Jeg er blitt bedre på å tilgi både meg selv og andre.

Hvorfor klarer vi ikke å nyte øyeblikkene?

- Tankene gjør bare jobben sin - det er helt naturlig - vi trenger dem, men ikke HELE tiden. Du trenger ikke tankene når du har sex - da er de heller i veien, eller når du nyter et godt måltid. Da holder det å bare nyte. Problemet er at tanken blander seg i alt.

- Hvordan skal man få tid til mindfulness i en allerede travel hverdag?

- Det er så enkelt - du bare prøver å inkluderer nærvær i små oppgaver. Som når du drikker en kopp te. Føl varmen fra koppen inn i fingre og hender. Kjenn koppen som møter leppene. Føl varmen fra teen i munnen, smakene som fyller hodet. Vi kan øve oss på å være mer i sansene. Det er ikke bra å bli for hodeorienterte, vi trenger tanken også - men kroppen kan fungere som et anker til nuet. Sansene er alltid her og nå mens tanken alltid holder på med fortid og framtid.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere