RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Thomas N. Witsø-Bjølmer

- Kan ikke love en problemfri vinter

Sist oppdatert:
NSB gjør hva de kan for å være bedre rustet for snø og kulde enn sist vinter.

Husker du sist vinter og alle problemene for NSB og deres reisende? I år har selskapet truffet en rekke tiltak for å unngå og havne i det samme uføret. Samtidig krysser de fingrene og håper å unngå store snøfall og sterk kulde.

Dette er tiltakene
Lageret for kritiske deler er bygget opp, tineanleggene i Sundland, Skien, Lodalen og Filipstad står klare til å kjøres for fullt og antallet lokomotivførere i beredskap er økt. I tillegg blir ruteplanen endret og flere avganger innstilles permanent.

Tør ikke love
Likevel turde ikke NSB-sjef Einar Enger love en problemfri vinter for passasjerene da han mandag redegjorde for vinterforberedelsene sammen med Jernbaneverket og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

Trenger nye tog
Et av problemene er at tog produsert før 1995 er spesielt utsatt for skader ved ising. Og før NSB får levert nye tog, har de ikke reservemateriell som kan kompensere for at tog må på verksted for tining og reparasjon.

Og busser alene kan ikke løse problemet: Ett lokaltog alene tilsvarer 12 busser.

Punktlighet langt unna målet
- NSB kan derfor ikke love en problemfri vinter, men vi kan forsikre at alt som står i vår makt er gjort for å være best mulig forberedt, sier konsernsjef Enger ifølge en pressemelding.

Sist vinter var ikke bare kald og lang. Den var også svært krevende for NSB. Punktligheten var nede i 75 prosent, noe som er langt under NSBs mål om at 90 prosent at togene skal være i rute. Antallet innstilte togavganger økte sterkt, spesielt i rushtiden på Østlandet. I tillegg ga kundene klar tilbakemelding om at de ikke var fornøyd med uforutsigbarheten og informasjonen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere