RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mottar grunnlagsdokumentet for ny Nasjonal transportplan.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mottar grunnlagsdokumentet for ny Nasjonal transportplan. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

- Klimautslippene fra transport må halveres innen 2030

Sist oppdatert:
Her er forslagene til ny Nasjonal transportplan (NTP).

Statens vegvesen, Jernbaneverket, Avinor og Kystverket legger mandag  frem grunnlaget for Nasjonal transportplan.

Klimautslippene fra transport må halveres innen 2030, skriver trafikketatene i sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for 2018-2029.

Etterslepet av vedlikehold på vei, jernbaner og kystanlegg må fjernes innen 2029, skriver transportetatene i sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP). Det vil koste opptil 60 milliarder kroner.

I sitt samlede forslag ber Vegvesenet, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor om at det settes av 36 milliarder kroner for å fjerne forfallet på riksveiene.

Etatene ber også om 18 milliarder kroner for å fjerne etterslepet på jernbanen.

– Deler av jernbanens infrastruktur har passert sin normale levetid. Dette fører til flere feil, høyere kostnader til feilretting og mindre punktlig drift, heter det i forslaget.

I tillegg trengs det 2,5 milliarder kroner for vedlikehold av moloer, fyrlykter, sjømerker og annen infrastruktur langs kysten, ifølge forslaget.

 Staten inn i store kollektivprosjekt i byene

Starten skal bidra med halvparten av kostnadene til strategiske utbyggingstiltak i byene. Foreløpig er det lagt til grunn at de aktuelle prosjektene er: Fornebubanen, metrotunnel i Oslo, bybanen i Bergen, samt superbuss i Trondheim og bussveien i Stavanger.

Tredje rullebane på Gardermoen

Oslo Lufthavn har stor betydning som nasjonalt luftfartsknutepunkt. Kapasitetstaket for flybevegelser på rullebanen vil etter nøkterne beregninger være nådd i 2030. Planleggingsprosessen av en tredje rullebane på Oslo Lufthavn bør starte nå, mener trafikketatene.

Bodø flyplass

Det anbefales å bygge ny lufthavn i Bodø og at etatene og Avinor legger til grunn en finansiering gjennom gevinstrealisering i forbindelse med flyttingen.

Sykkelekspressveger

De ni største byområdene i Norge får sykkelekspressveier der det er mulig å sykle i 30-40 kilometer per time. Kostnadene anslås til 7,8 milliarder kroner.

For byene er målet å få en sykkelandel på mellom 10 og 20 prosent av de daglige reisene.

Transportetatene anbefaler sykkelekspressveger i de ni største byområdene:

Oslo-regionen: E6 Bryn – Lillestrøm og Rv 163 grense Akershus – Økern
Bergen: E39 Rådal – Bergen sentrum
Trondheim: E6 Tiller og Heimdal – Rotvoll
Nord-Jæren: E39 Stavanger – Sandnes
Nedre Glomma: Grålum-Kalnes
Buskerudbyen: E134 Gulskogen – Mjøndalen
Grenland: Rv36 Vabakken – Gråtenmoen
Kristiansand: E18 Vollevann – Oddemarka – Tordenskjoldsgate
Tromsø: E8 Solligården – Tromsgården – Tomasjord

Les også: Solvik-Olsen vil gjøre enorme endringer

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere