RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Kopibeskyttelse er idiotisk

Sist oppdatert:
Valves toppsjef er ikke imponert over dagens DRM-strategier.

(Spillmagasinet): Gabe Newell, toppsjef i utviklerstudioet Valve, er ikke en ivrig tilhenger av å kopibeskytte produktene sine, skal vi tro nettsiden GamePolitics.

Nettsiden referer til en e-post Newell har sendt til en spiller som var bekymret for at spillet «Left 4 Dead» ville bli utstyrt med den omstridte kopibeskyttelsen SecuROM.

Mer fra SPILLMAGASINET:
- EA forklarer DRM-bannlysingen
- Spore slaktes av spillere
- Half-Life «ubrukelig» for tusenvis

- De fleste DRM-strategier (Digital Rights Management) er bare idiotiske. Målet burde være å skape merverdi for kundene gjennom økt bruksverdi ikke ved senke verdien på produktet (kanskje jeg får spilt spillet, kanskje får jeg det ikke), skriver Newell i svarmailen.

Valves kanskje største spill til nå, «Half-Life 2», ble imidlertid utstyrt med kopibeskyttelsen Safedisk secuROM. Newell har tydeligvis skiftet mening.

- Vi råder virkelig andre utviklere og distributører til å ikke bruke feilslåtte DRM-løsninger og generelt er det en underliggende tendens til å forlate den type tilnærminger, fortsetter Newell.

Les flere spillsaker på Spill.no.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere