RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Redningsselskapet

- Kunne blitt miljøkatastrofe

Sist oppdatert:
Lasteskip med over 300.000 liter olje kom ut av kontroll.

Det kunne gått veldig ille da to lasteskip fikk motortrøbbel og kom i drift under det voldsomme uværet som herjet norgeskysten i helgen.

Lasteskipene «Wilson Mo» og «Åstind» slet voldsomt i de høye bølgekastene. Til sammen var det 306.000 liter bunkersolje om bord i skipene.

- Kunne grunnstøtt
- Det var storm og mange meter høye bølger. Det skapte problemer for båtene og de kom i drift. Det ble veldig dramatisk, sier Janna Nevra Aarvik i Redningsselskapet til Nettavisen.

Det voldsomme uværet gjorde at skipene ville truffet land. Det kunne fått katastrofale følger.

- Med de voldsomme bølgene og vindkastene som var, så er det langt fra utenkelig at selv med doble skrog, så kunne det oppstått oljelekkasjer, sier Aarvik.

Unngikk miljøkatastrofe
En oljelekkasje ville skapt store forurensningsproblemer.

- Avhengig av hvor mye og hvor oljen ville havnet, så ville det kunne griset til strender og kystområder og skapt store problemer for det yrende fuglelivet der, sier leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund.

- Men heldigvis er vi utenfor hekketiden til fuglene, så de aller verste konsekvensene ville vært unngått, sier Haltbrekken.

Ventet 10 timer på slepebåt
Janna Nevra Aarvik i Redningsselskapet forteller til Nettavisen at det tok lang tid før det ble satt inn en større slepebåt i arbeidet med å holde skipene unna land.

- Redningsselskapet fikk holdt skipene unna land, og det tok opptil ti timer før en ordentlig slepebåt var på plass, sier Aarvik.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere