RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Lise Strandlien (Nettavisen)

- Kvinner shopper mest på nett

Kvinnene er i ferd med å bli shopping-generaler også på nettet. Flertallet av kundene til internettreisebyrået reisetorget.no er kvinner.

Reiser og innkvartering er de varene og tjenestene som det handles mest av over internettet. Det viser en undersøkelse fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Kvinnene overtar

Flere saker fra Boarding.no
Ifølge SSB hadde over halvparten av de Internett-handlende hadde bestilt eller kjøpt reiser eller innkvartering iløpet av de siste tre månedene. Og det er kvinnene som fører an i utviklingen.

- Kvinnene overtar nettet! sier gründer og daglig leder Iren Carlstrøm i internettreisebyrået Reisetorget.no.

Tidligere dominerte mennene bruk av Internett, nå tar kvinnene plass på nettet. De mest populære nettstedene blant europeiske kvinner omhandler reising, handel og karriere-muligheter.

Kvinner er bevisste i sin Internettbruk, de ønsker konkret informasjon, og kommer ofte tilbake til de nettstedene som de føler kan spare dem både tid og penger.

Undersøkelser viser også at det i hovedsak er kvinner som tar ansvar for ferieplanleggingen i familien. I tre av fire tilfeller er det kvinner som er mest aktive og bestemmer feriemålet.

- Den store økningen i Internettbruk blant kvinner i kombinasjon med at kvinner har ansvar for ferieplanlegging, gir oss som reisebyrå på nettet spennende muligheter, sier Carlstrøm fornøyd.

Seks av ti er kvinner

Reisetorget.no gjennomførte en medlemsundersøkelse blant sine over 70 000 medlemmer høsten 2003. Resultatene av undersøkelsen bekrefter tendensen, som viser at 62 prosent av medlemmene er kvinner. Kvinnene ønsker enkle og oversiktlige tjenester, kvalitet og fasiliteter på bosted, og mener det er viktig å kunne ha en dialog med reisebyrået.

- Vi har fått tilbakemelding på at vår målsetning om å kombinere Internett med personlig service og oppfølging også oppleves som viktig blant våre kunder, og vi vil fortsette å tilrettelegge tjenester slik at våre kunder sparer både tid og penger, sier Iren Carlstrøm.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere