RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Liten hensikt med nyheter i ettermiddagsaviser

Sist oppdatert:
Innen ettermiddagsavisen ligger på dørmatten, er sakene behørig dekket på radio og via Internett, mener doktorgradsstipendiat Jan Helgesen ved Senter for Medieøkonomi.

I det ferskeste nyhetsbrevet fra Senter for Medieøkonomi kommenterer Helgesen noen ferske utviklingstrekk for avisene. Han viser til TNS Gallups leserundersøkelse, "Forbruker & Media", der ettermiddagsavisene er taperne, mens lørdagsavisene igjen viser størst økning.

Magasinet Dagbladet øker med 26.000 lesere i forhold til i fjor på samme tid. "Dette kan være en pekepinn til at det ikke er det rene nyhetsstoffet som har størst helgepotensiale. De store bestselgerne er lørdagsutgavene. Når til og med en avis som Dagens Næringsliv har sine høyeste lesertall på lørdager, kan dette tyde på at de ekstra leserne mer er å vinne utenfor nyhetsmarkedet, samt at innholdet ikke behøver å være ferskvare i samme grad.", skriver han i brevet.

Helgesen viser også til at søndag ikke har blitt en stor dag for aviser etter at avisene relativt nylig, i et avishistorisk perspektiv, lanserte sine søndagsutgaver.

"Dette er kanskje en pekepinn i retning av at nordmenn ikke er så nyhetshungrige som man tidligere har trodd", skriver Helgesen.

På spørsmål fra Propaganda om det like mye kan tyde på at søndag er en dag med et annerledes atferdsmønster for den jevne nordmann, medgir Helgesen at det er en interessant teori i forhold til tidsbruksvaner, som han ikke har nok belegg til å kunne svare på.

Men det er ettermiddagsavisene som er taperne i avismarkedet.

"Det kan se ut til at markedet for ettermiddagsaviser er i ferd med å skrumpe inn", skriver stipendiaten og viser til at Stavanger Aftenblad nå skal trykke en tredel av opplaget som morgenutgave. I tillegg fortsetter Aftenposten Aften å miste lesere, til tross for at den interne Schibsted-konkurrenten avis1 har kuttet fra to til en utgivelse i uken. De to avisene har henholdsvis mistet 16.000 og 34.000 lesere.

- Behovet for en nyhetsavis på ettermiddagen blir stadig mindre. Med Internett og utvidelsen av radiokanaler som Alltid Nyheter, er det jo klart nyheter ikke lenger kommer i avisen. Når den ligger på dørmatten om morgenen, eller har akkurat kommet i aviskiosken kan det hende folk syntes nyhetene er relativt ferske, men alle nyheter etter klokken 12 på dagen har leserne hørt om allerede, sier Helgesen til Propaganda.

Han medgir at det er en forskjell på hendelsesorienterte nyheter og saker som aviser graver opp eksklusivt på egen hånd. Dessuten er han enig i at breddedekningen av store begivenheter i avisene fortsatt er svært viktig.

- Jeg tror feature er fremtiden for aviser, generelt, der hvor man får bredde- og dybdedekning. Når det for eksempel gjelder mediebegivenheter som store sportsbegivenheter eller Anna Lindh-saken er jo publikum umettelige i etterkant, selv om det ikke er avisene som har breaking news på sakene, sier doktorgradstipendiaten.

Han mener Dagens Næringsliv med sin featurepregede lørdagsutgave har skjønt den nye tiden som avisen er inne i, det samme har VG med sine enorme ressurser i forhold til kriminalsaker.

- Her har avisene fortsatt en stor rolle å spille, sier han og viser til Statoil-saken som Dagens Næringsliv gravde frem.

- Avisene passer jo best for denne type innfløkte saker, med oversiktlige presentasjoner, sier Helgesen som imidlertid innrømmer at nettet med sin store plass, lenkemuligheter og kildehenvisninger også kan gi en god oversikt.

Dessuten har han stor tro på elektroniske, bærbare aviser.

- På et eller annet tidspunkt vil nok slike elektroniske monitorer være like bra som avis. Det er egentlig ingen grunn til at bærbare elektroniske aviser med tradisjonell layout ikke skal egne seg like bra som en papiravis, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere