RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
UTFORDRER VENSTRE: Abdullah Alsabeegh er fraksjonsleder for Arbeiderpartiet i samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo bystyre.
UTFORDRER VENSTRE: Abdullah Alsabeegh er fraksjonsleder for Arbeiderpartiet i samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo bystyre.

- Må sørge for flere ladestasjoner

- For mye prat og for lite handling når det gjelder elbildrosjer i Oslo, mener Ap. Kommunen innrømmer at de henger etter når det gjelder ladestasjoner.

OSLO (Nettavisen): - Oslos samferdsels- og miljøbyråd Guri Melby fra Venstre prater om å stille krav til drosjenæringen for å få til en utslippsfri drosjenæring. Men først må hun vise handlekraft når det gjelder ladestasjoner!

Det sier Abdullah Alsabeegh, fraksjonsleder for Arbeiderpartiet i samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo bystyre.

Sju færre ladestasjoner

Han peker på Oslo kommunes siste årsrapport som forteller om sju færre ladestasjoner i 2013 sammenlignet med 2012.

- Målet var 200 flere ladestasjoner, sier Alsabeegh:

- Venstre og Guri Melby må sikre nødvendig infrastruktur hvis drosjenæringen skal greie å få til et miljøskifte, sier han.

Les også: - Drosjenæringen bør innstille seg på at endringer vil komme

Alsabeegh mener Venstre vrir seg unna det ansvaret de har med byrådsmakt. I fjor ledet han et arbeid i Oslo bystyre med ny drosjepolitikk for hovedstaden. Her ble det vedtatt konkrete miljømål.

- Mangler gjennomføringsevne

- Guri Melby og Venstre mangler ikke visjoner, men gjennomføringsevne. Det er for mye prat og for lite handling. Framover er det viktig å ha en god dialog og stille opp for drosjenæringen, sier Alsabeegh.

EL-TAXI: Arbeiderpartiets Abdullah Alsabeegh tror flere i drosjenæringen vil følge etter «Tesla-Trond» og andre med el-taxi dersom infrastrukturen i større grad kommer på plass.


Han peker på at drosjenæringen i Oslo selv har satt seg ambisiøse miljømål med krav om nullutslippsbiler drevet på el, hydrogen eller biogass fra 2023.

- Da må Oslo kommune stille opp og sørge for at næringen får de ladestasjonene de trenger, sier han.

Abdullah Alsabeegh er denne uken på besøk i Stockholm, der myndighetene har inngått en partnerskapsavtale med drosjenæringen.

- Må følge opp med infrastruktur

- Næringen her utfordres til å sette seg egne mål, og så følger kommunen opp med infrastruktur, forklarer han.

Alsabeegh tror flere i drosjenæringen vil følge etter «Tesla-Trond» og andre med el-taxi dersom infrastrukturen i større grad kommer på plass.

Innrømmer etterslep

LOVER LØFT: - I løpet av 2014 skal antallet kommunale ladestasjoner øke til 900, sier Guri Melby (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune.

Oslos byråd for samferdsel og miljø innrømmer at det er et etterlsep på ladestasjoner i hovedstaden, men lover å komme ajour før 2015.

- I 2013 ble det fjernet en del ladestasjoner blant annet som følge av oppgradering av Bogstadveien. Vi fikk kun bygget 47 nye i 2013. Men hele etterslepet vil bli tatt igjen i 2015, slik at målet om 900 kommunale ladestasjoner vil bli nådd i løpet av 2014, forklarer Guri Melby.

1292 ladepunkter i dag

Hun sier at Oslo i dag har 1292 registrerte ladepunkter for elbil. Det utgjør en fjerdedel av alle ladestasjoner i landet. Oslo kommune selv har bygget 525 av disse, mens de har gitt kommunale tilskudd til ytterligere 422.

Melby opplyser at Oslo kommune gjennom EU-prosjektet FREVUE (Freight Vehicles in Urban Europe) skal etablere to hurtigladere. De er i første rekke tiltenkt de elektriske varebilene BRING kjører, men kan også bli tilgjengelige for alle. Melby sier det kan være aktuelt med slike hurtigladestasjoner også for drosjenæringen.



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere