RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)

- Mange tar på for mye vekter for ikke å virke svake

Sist oppdatert:
Side2 testet senteret du kan trene på uten å kløne med stang og vektskiver.

MAGNAT CENTER OSLO (SIDE2:) «Vi har gjort det før for toppidrettsutøvere – nå er det din tur», skriver Magnat Center på sin hjemmeside.

Side2 tok turen og fikk testet «toppidrettsformen».

Fokus på funksjonell trening
Stedet, som ligger like utenfor Oslo sentrum, kaller seg selv «folkets toppidrettssenter» og treningssenteret hadde sin offisielle åpning 31. januar. Hit inviteres «vi vanlige» til å prøve oss i toppmoderne treningsutstyr samt muligheten til å trene med prestasjonstrenere med spesialkompetanse fra trening med norske toppidrettsutøvere.

- Vi på Magnat Center ønsker å hjelpe deg som vil et steg videre i treningen og som søker noe mer enn det man finner på et «vanlig» treningsstudio, sier Marcel Da Cruz til Side2 som også er fagansvarlig på treningssenteret.

Han har bred treningsbakgrunn og lang erfaring i trening med flere toppidrettsutøvere i ulike idretter. Marcel kan fortelle at på senteret har alle muligheten til å trene som en toppidrettsutøver, både på grunn av det toppmoderne utstyret i tillegg til at man kan få treningsveiledning av en «performance coach».

- Vi hjelper deg med å nå dine mål samt å øke progresjonen i treningen din ved å se på kvaliteten av det arbeidet som blir gjort. Blant annet betyr dette at vi fokuserer på å trene hele kroppen og hvordan du overfører kraften sammen med kvaliteten på den kraften du bruker i de ulike øvelsene. Med vår kompetanse kan man få hjelp til å bli det beste du kan bli, forklarer han.

Side2s journalist fikk testet både kondisjon og styrke sammen med performance coach Marcel Da Cruz.

HVOR: Sjølyst, Oslo

HVA:Tilbyr trening med performance coach og trenere med spesialkompetanse fra norske idrettsutøvere. De tilbyr både cardio-sone og utstyr for styrketrening med power-racks fra Keiser, med luftmotstand kombinert med vektmagasiner, spurtmaskiner med lufttrykk som motstand og tradisjonelt styrketreningsutstyr.

Har også flere saltreninger, for eksempel spinning, funksjonell basistrening av kroppen og «tennis spesifikk» som er gruppetimer med øvelser tilpasset spesielt for å bli bedre i tennissporten.

HVEM: 16-årsgrense (standard for medlemskap på treningssentre)

SIDE2 MENER: Vi starter med dynamisk oppvarming som består av ulike øvelser som strekker og tøyer kroppen. Deretter skal pulsen økes gjennom blant annet høye kneløft og litt «kosegåing» på en tredemølle som kan skryte av å komme opp i en stigning på hele 30 prosent.

Etter hvert får jeg forsøkt meg i ulike øvelser både med og uten utstyr som kombinerer både kondisjon og styrke. Blant annet får jeg en strikk jeg skal plassere ovenfor knærne samtidig som jeg skal gå sidelengs bortover uten av beina faller innover eller at overkroppen roterer for mye. Enklere sagt enn gjort med mine svake bein og en overkropp som gjør det den føler for.

Med andre ord, jeg må fokusere på å jobbe med hele kroppen ved å stramme både her og der samtidig som jeg stabler meg bortover som en heller ustødig krabbe. Da hjelper det godt med motivasjon og støtte fra sin egen «performance coach».

Marcel er nemlig god på å forklare underveis hvordan øvelsene skal utføres samt hvilke muskelgrupper som blir aktivert og ikke minst hvorfor det er viktig å fokusere på disse. Ikke blir han sint heller når journalistens frustrasjon kommer fram under noen av øvelsene, noe jeg setter stor pris på.

Ett av høydepunktene er nok likevel da vi kommer til «trykkluftsapparatene»:

«Hæ, skal jeg løfte 60 kilo i knebøy uten stang og vekter?»Tenker jeg da Marcel forklarer meg hvordan det første apparatet fungerer.

Jo da, her skal man prøve å posisjonere kroppen sin riktig inn i dette fancy apparatet, stille seg i knebøyposisjon og få vekt på skuldrene ved å trykke på noen pluss/minus-knapper som styrer luftmotstanden. Og motstand blir det.

- Ved slike apparater kan man hele tiden følge med på hvor eksplosiv man er i bevegelsen og slik få en jevnere bevegelse og belastning, forklarer Marcel.

Treningslokalet har flere slike apparater som fungerer på denne måten. Ingen vekter og en skjerm som hele tiden informerer deg om din egen eksplosive kraft, motstand og ytelse.

Her er det ikke låste bevegelsesbaner, men muligheter til å individuelt tilpasse hver øvelse slik at bevegelsene blir optimale. Ved slik trening vil støtte og kjernemuskulatur blir aktivert og du kan hele tiden følge med på din egen kraft og motstand.

Marcel trekker også fram en annen fordel ved slik type apparater:

- Mange som trener på de store treningssentrene har en slags frykt og følelse for at alle andre ser på deg og det du gjør. Derfor er det mange som tar på for mye vekter for å ikke virke «svake», men altfor tung belastning kan føre til både skader og mindre fremgang i treningen, sier han.

- Med slike apparater er det ingen som har mulighet til å følge med på hvor mye du eventuelt løfter eller har på som motstand, samtidig som du får trent de klassiske øvelsene på nye måter.

Å bytte ut den tradisjonelle vektstanga i form av trykkluft var i alle fall en ny opplevelse for min del. Her får du en pekepinn på hvordan det egentlig står til med stabiliteten og kontrollen over vektene. Du skjønner fort at kroppen må aktiveres på en ny måte for å opprettholde balanse og kontroll.

Disse luftmotstandsapparatene kan helt klart være et spennende alternativ for både utrente og trente. Her får du fokusert på riktige bevegelser og trent på den belastningen som passer deg og din form best slik at du får en effektiv trening for å utvikle styrke og hurtighet.

Spesifikke treningsmål
De ansatte på Magnat Center har helt klart god peiling på hva de driver med og er gode til å både forklare og vise øvelser tilpasset deg og dine behov.

Det er klart det blir motiverende med en «performance coach» som vet hva som skal til for at du skal nå dine mål. Likevel trenger du ikke å ha dårlig samvittighet hvis du ikke har mulighet til å trene på det nyeste senteret med de siste nyhetene innenfor treningsutstyr.

Du kan fint fortsatt holde deg i form ved å trene på ditt lokale treningssenter og ved å bruke «vanlige» apparater og frivekter. Det må være opptil hver enkelt hva som passer best for seg og sine mål, men det skal jo sies at det for mange kan være gøy og inspirerende å prøve noe nytt som igjen vil gi de økt treningslyst og motivasjon!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere