RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Måtte være litt kontroversiell

Sist oppdatert:
Ble du nysgjerrig? Se reklamefilmen her.

(SIDE2): Se video nederst i saken!

Swims-gründer og designer Johan Ringdal er oppvokst med kalosjer i gangen. Enten fra far, eller besteforeldre.

Han hadde også sine egne, som han blant annet brukte på ball over pensko.

Etter å ha bodd i Paris og New York, hvor alle er så opptatte av å se smashing ut uansett vær, oppdaget Ringdal at nettopp kalosjer var noe som manglet på markedet.

- Jeg merket at det var en liten respekt for håndlagde sko. Jeg var på disse svære skomessene, og de hadde absolutt alt, fra skokrem, til dressko og skotre. Men det var ingen kalosjer å se noen steder. Det var ikke noe tilbud for sko som funker bra i det våte element, sier han til Side2.

Derfor bestemte han seg for å begynne å produsere skoene selv.

- Jeg begynte produksjonen i Tyskland, og jeg fikk dem nesten levert på gutterommet hjemme på den tiden. Jeg banket på hos Ferner Jacobsen med lua i hånda, og solgte skoene selv. Og det gikk ganske bra fra første stund. Etter hvert byttet vi produksjonsland til Taiwan, og kom inn på markedet i Stockholm også.

Gjør klassikere nye
Nå leverer Swims sko som har som mål å være både funksjonelle, vanntette og ha klassiske former. I tillegg har de utvidet varesortimentet med blant annet jakker, paraplyer, loaffers og vesker.

- Gummi er vår identitet. Skoene våre selges blant det som kalles avantgarde produkter fra renommerte merkevarer. Det er et viktig miljø for oss å være i. Det er viktig for oss at alt i kolleksjonen går sammen. Vi tar de ikoniske formene, og vrir om. Det er viktig for oss at alle ser nostalgien, og hva som er opphavet. Samtidig skal det jo være et kult produkt. Vi selger mest til gutter. Kalosjene og de vanntette skoene er for guttene, som Hunter-støvlene er for jenter, sier Ringdal.

- Jeg liker farger, det er spesielt viktig for vår og sommerkolleksjonen. Mens de fleste andre sko er svarte og grå, så ønsker vi å gi kunden en positiv opplevelse med våre farger. Våre kunder er både konservative og småpreppy, og der er det tillat med farger. Det skal ikke være for konservativt heller.

Swims selges i 25 forskjellige land, og finnes i rundt 1000 butikker. Produktene føres blant annet hos high-end butikker som Bloomingdales, Nieman Marcus, og Harvey Nichols.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Sterke i utlandet
I tillegg har de samarbeidet med merket John Lobb, som er eid av Hermés, og nå er de i dialog med Armani og Issey Miyake.

- Vi er sterke i utlandet. I USA for eksempel er markedet utrolig stort. Og i Italia er jakkene våre kjempepopulære, og vi selger vesentlig mer der enn i Norge, sier han.

- Det er en styrke å være en norsk designer i utlandet. Der er i alle fall min følelse. Før var det ikke sånn. Da vurderte de kanskje Danmark og Sverige, mens Norge var uaktuelt. Vi er ikke et pretensiøst merke, det er ikke et «fashion merke» som alle andre. Vi er bare nordmenn som tuller og tøyser, men som er beinseriøse i det vi forsøker å formidle. Vi lærer etter hvert, men nå har vi endelig fått mer system.

Ringdal, som har gått på kunstskolen Parsons i NY og Paris - hvor han studerte både kunstfag og forretningsfag, ser på seg selv mer som en utvikler og ingeniør, enn en designer.

- Det er et utrolig komplekst arbeid å produsere disse skoene. Alt må støpes i spesiallagde 3D-former. Når jeg designer følger jeg mest min egen magefølelse. Jeg er veldig klar på hva jeg liker og ikke liker (jour. anm. og det runger lattermildt «ooh yeah», fra resten av kontoret).

Nå håper han at de etter hvert får åpnet sin egen brandbutikk i Oslo.

Videohit
Swims lanserte nylig en skokolleksjon, og Nicolai Aass har regissert en liten snutt.

- Jeg kom på ideen. Og jeg fikk hjelp av venner til å produsere den. Vi har ikke all verdens med ressurser, så jeg fant ut at vi måtte lage noe som kom til å gå som en viral på nettet. Og det har blitt en suksess. Noen av verdens største bloggere, blant annet Hypebeast og Selectism, har postet videoen på bloggen sin. Det er stort for oss. Siden det er en liten film, måtte den være kontroversiell nok til at folk skal ta seg bryet med å sende den videre.

Og det du får se er absolutt ikke pene, pyntelige sko på rekke og rad:
(Artikkelen fortsetter under videoen.)

HTML EMBED

Her kan du se utvalgte produkter fra Swims høst og vår-kolleksjon:

4645

Info fra produsenten
Høst og vårkolleksjon dame:
Etter to sesonger med loffere for menn er det jentenes tur til å få SWIMS gummi og nylon loafers. I motsetning til mokasiner laget av skinn tåler SWIMS loaffere vann. Sålen lager ikke merker, har ”anti-slip grip” og passer således perfekt til bruk på båt eller ved sjøen. Skoen kan vaskes i maskin på 30 grader finvask. SWIMS har et utvalg av både sporty og klassiske jakkemodeller for dame. Alle jakker er vannette og ”pustende”. SWIMS bag er laget av nylon og tåler også vann. Den finnes i to størrelser.

Høst og vårkolleksjon menn:
Nå har SWIMS en ny kolleksjon for menn bestående av vannavstøtende og vanntette sko ute i butikk. Skoene er inspirert av klassiske, tidløse modeller og er laget av nylon (behandlet med 3M Scotchgard) og gummi. Til forskjell fra sko i skinn blir de ikke ødelagt av regn og slaps. Skoene kommer i ulike modeller og farger og passer like godt til både dress og jeans.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere