RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Mediene er blitt reklame for livsstil og konsum

Sist oppdatert:
Mannen som mener at nordmenn er langt mer interessert i møbelkataloger enn i sex, holdt et førsteklasses foredrag under åpningen av Mediaforum på Island fredag. Det handlet mest om TVNorge.

Høstkonfreransen til Mediaforum er i gang for 24. året på rad og for første gang på Island. Blant foredragsholderne som er dratt til sagaøya er en kulturpersonlighet som er blant de mest kritiske til utviklingen innen mediene.

Erling Dokk Holm er statsviter og underviser til daglig på Arkitekthøyskolen i Oslo. Han har tidligere jobbet i Norsk Form, deltatt i maktutredningen og er kjent for sin vittige og underholdende foredragsstil.

De 380 norske deltakerne som hadde funnet veien til Reykjavik fikk da også et eksempel på at alt ikke kan segmenteres og puttes i kundegrupper. Hvor skal man egentlig plassere Dokk Holm i landskapet: en forrykt rabulist som kun er ute etter å ta mediefolket eller en klarsynt observatør som ser det andre er for involvert i å skjønne?

Under foredraget innrømmet Holm som syvåring å ha sittet klistret til Kontrapunkt med Sten Broman på NRK, til tross for at han selv innehar en stor dose umusikalskhet. Han uttrykte sin misnøye med at tidligere tiders propaganda og folkeopplysning er skiftet ut med tilpasning av segmenter og kundegrupper, men mener at vi er blitt for opptatt av middelmådigheter og ikke setter pris på folks kunnskap i like stor grad.

Mediene skaper selvstendige virkeligheter og speiler ikke lenger verden, men programmerer den. Og han legger slett ikke skylden på reklamen:

- Reklamen i seg selv er en ren vare. Problemet oppstår når denne tankegangen transformeres til hele medieindustrien, sa han.

- Mediene er blitt komplette reklamer for ulike livsstilsprosjekter og rene konsumstrategier. Så lenge ideen om å underholde ikke kan kritiseres uten å bli beskyldt for å være moraliserende vil denne typen TV penetrere stadig større deler av sendeflaten. TV blir så dårlig som det kan være, og kvalitetspotensialet blir ikke tatt i bruk, mener han og viser til mange eksempler, spesielt på TVNorge.

Som eksempel på kommersialiseringen av innhold, viser han til Wesenstund, der den eldre komiker hev Minde sjokolade i fanget til gjestene i en utilslørt produktplassering - uten at noen brydde seg noe særlig. Med kjerneseeren født mellom 1930 og 1940 var programmet kommersielt uinteressant for TVNorge, og alle lurte egentlig bare på når det skulle tas av luften, mener Holm som i det hele tatt virker relativt oppslukt av TVNorges programflate.

Og da spesielt det amerikanske programmet "Extreme Makeover". Et program som stiller opp med stylister og plastiske kirurger for å endre på folks utseende og image blir en illustrasjon pð hva som ikke går an for at folk skal bli lykkeligere.

"Army-Joe" var en av dem som trodde på en endring gjennom TV-programmet. Med gule tenner og kropp som en pære, mente Holm at det kanskje var bedre for en yrkesmilitær å komme i trening enn å gå gjennom en oppfrisking av utseende med porselen på tennene og andre kunstige tilsettinger. Da glir statsviteren ut i en digresjon om tenner og et besøk til Sveits hvor noen forskere anbefalte ham selv å gjøre noe med "die Zähne"...

Problemet var bare at Dokk Holm selv ikke oppfattet sin egen tannstilling som problematisk.

- Hvordan du føler deg har ingenting med hvordan du ser ut. Det som teller er hvordan du tror du ser ut, mener han og beskriver en tilstand i Medie-Norge av medial fascisme hvor den eneste verdien er penger.

- Problemet med program som Extreme Makeover er at de som ser på det, tror på det. Det er en grotesk form for underholdning, sier han og viser til at intimiteten er i ferd med å penetrere hele offentligheten. Statsviteren viser til Jens Stoltenberg med sykkelhjelm som stiller opp på Tande-P for å snakke med mora si, og politisk reklame fra KrF og Grey som inneholder en mengde følelsesmessige argumenter for hvorfor Bondevik måtte tilbake i statsministersetet.

- Men ikke ett politisk budskap! Dette er kanskje greit fra underholdningsindustrien, men ikke bra når det kommer fra politikere. Det er en pseudoprivatisme som må gjøres noe med, mente han og viste til NRKs særstilling og Bård pluss Harald som ledestjerner i alt det traurige.

PS!

Dokk Holm greide selvsagt ikke helt å holde seg unna sex under foredraget. Han synes det er skadelig at TV-kvelden varer så lenge fordi folk sovner på sofaen i stedet for å ha sex. Syv måneder senere tar de ut separasjon.

- TV er litt som potetgull. Du føler deg jævlig etterpå, men det er ålreit mens det står på.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere