RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Merkevarebygging er bare tull

Sist oppdatert:
Da det engelske designbyrået Intro fjernet vokalene i Primal Scream til Prml Scrm, fikk de internasjonalt gjennombrudd. - Alle sier man ikke skal endre ting, det er idoti, sier kreativ leder i Intro.

Platelskapet sa: "Nei, nei, nei!" til Intro sitt forslag om å fjerne vokalene i bandnavnet Primal Scream og kalle platen for Xtrmtr i stedet for Exterminator. "Folk kommer ikke til å klare å lese det", sa plateselskapet.

- Problemet ved å holde på merkevaren er at designen blir helt lik. Vi oppfordrer selskapene til å være mer radikale. Av og til sier de: "Gå vekk". Mens andre kommer til oss. For noen designbyråer er merkevarebygging alt, sier kreativ leder i Intro, Adrian Shaugnessy.

Primal Scream sa: "Ja!" Sånn ble det. På platen som kom ut i 2001 var alle vokaler fjernet. Det var så oppsiktsvekkende at Intro vant designpriser og ble snakket om i musikkpressen. Etterpå kom BBC til Intro.

- De sier: "Du må ikke endre". Men folk er så smarte at du ikke trenger å behandle dem som idioter. Næringslivet kan lære av folk som Madonna. Vestlige mennesker er veldig sofistikerte og man kan ikke fortelle dem hva de skal tenke mer, hevder Shaugnessy.

Intro sin filosofi er å overraske. Det er enkelt å si. Hvordan gjør dere det?

- Det er del av vår filosofi, det er en del av det vi gjør. Kreative mennesker kommuniserer ikke nok med kundene sine. Reklamebyråer er dårlige til å fortelle og forklare hva de gjør. Vi bruker masse tid på å snakke med kundene og forklarer hva vi gjør og hvorfor vi gjør det. Masse kreative mennesker er arrogante, og ber kunden godta forslaget eller ikke. Vi må forklare hvorfor vi vil bruke Xtrmntr, sier Shaugnessy.

"Xtrmntr" var den første høyprofilerte jobben Intro gjorde. Inspirasjonen kom fra HMV, en stor britisk musikkjede. En av designerne var der, bladde i cd-hyllene, oppdaget at navnelappskiltene mellom artistene var forkortelser og fikk en aha-opplevelse: "Hvis vi tar bort vokalene, kan folk fortsatt lese ordet." Det var helt i startfasen av tekstmeldings-æraen.

- Det må være rom for lekenhet. Det er det jeg mener. Madonna behandler ikke folk som idioter. Nøkkelordet er intelligens. Akkurat som god reklame er intelligent. Den behandler deg med respekt og tanker. Det er viktigere enn å være kreativ.

Noen vil hevde at Madonna mangler integritet.

- Ja, integritet er viktig, det er essensielt at du tror på det du gjør, sier Shaugnessy.

I november kommer nytt Primal Scream-album. Intro gjør designen denne gangen også.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere