RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)

- Narvesen gjør nordmenn fete

Sist oppdatert:
Kioskkjeden har fått prisen for beste fedmekampanje.

(SIDE2): Nettstedet Somebody.no holdt torsdag en pressekonferanse hvor de delte ut en pris for beste Fedmekampanje 2010. Nettstedet gir medlemsbasert ernæringsrådgivning på nett, basert på næringsinnhold i mer enn 12.000 matvarer.

Prisen gikk til Narvesen som selger to muffins for 20 kroner. Kaloriinnholdet er halvparten av det et voksent menneske forbrenner av kalorier i løpet av et døgn.

- Faller du for dette tilbudet en uke i strekk og i tillegg spiser ditt daglige kaloribehov har du lagt på deg en kilo, sier daglig leder av Somebody.no Camilla Andersen. Hun er ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo.

Hard konkurranse
I konkurransen om å tilby mest tomme kalorier til en billig penge hadde Narvesen selskap av kioskkjeden Mix og bensinstasjonen Shell for henholdsvis en boks med smågodt til 2000 kcal, som de kaller for «Dagens lille høydepunkt» og Shells fem Litago-boller til 39 kroner. Sistnevnte dekker nesten hele dagsbehovet for kalorier.

Ikke overraskende dukket ikke ledelsen i Narvesen opp for å motta den noe humoristiske prisen, som likevel vil komme med et budskap til handelsnæringen.

- Det kan virke som det er næringen som styrer ernæringen i Norge. De tre kandidatene har til felles at de alle tilbyr et betydelig antall kalorier til lav pris. Produktene har liten næringsverdi og må snarere defineres som lørdagsgodt enn hverdagsmat, sier Andersen.

- Useriøst
Narvesen mener på sin side at de tilbyr et bredt utvalg i sine butikker.

- For det første har Narvesen jobbet svært aktivt for å få til et variert og bredt vareutvalg, med salater, grønnsaker, frukt, grove bagetter, juice og tilsvarende varer. Til eksempel var Narvesens frokostkampanje kjempepopulær, med sunn frokost til en billig pris. For det andre er vi skeptiske til en virksomhet hvor folk må betale forholdsvis mye for å få informasjon om mat, og for oss blir denne prisen dermed useriøs, mens breddeutvalg og sunnere mat tar vi svært seriøst, sier Stian Breivik, markedssjef i Narvesen til Side2.

- Vil gjøre oss bevisste
Grunnen til at Narvesen er versting mener Andersen er fordi muffins gir liten metthetsfølelse, det inneholder ikke næring. Deres tilbud er lett tilgjengelig og tilgjengelighet skaper forbruk. Prisvinneren har mange utsalg, er god på markedsføring og gjør tilbudet med en pris på 20 kroner lett å falle for.

- Jeg ønsker at handelsnæringen skal ta et ansvar. Og jeg håper flere ernæringsfysiologer blir med meg i kampen, sier Andersen.

Av eksempler på fete og usunne tilbud fra næringen nevner hun Coops månedens tilbud: Kjøp et taco-kit og få en pakke kjøttdeig på kjøpet. Bakeriet BIT frister med gratis croissant ved kjøp av en kaffe før klokken ti. På 7-Eleven får du billigere boller ved kjøp av kaffe og på Deli De Luca prakkes du på tre boller istedenfor en, til et godt tilbud.

- Det er en ukultur og en usunn trend. Boller og muffins er blitt hverdagsmat og dette bør snu. Overvekt og fedmerelaterte sykdommer øker og en av årsakene til det er en intens markedsføring av mat med tomme kalorier til lav pris, sier ernæringsfysiologen. Det må gå an å si dette uten å bli oppfattet som en «tante Sofie», mener hun.

Med seg har hun administrerende direktør Lis P. Strøm ved Grete Roede. Da Side2 snakket med henne i forbindelse med rapporten «Folkehelsearbeidet - veien til god helse for alle» tok hun til orde for å få bort blant annet alle bolletilbudene.

- Særlig bør markedsføring av typen «3 til prisen for 2» av boller og annen usunn mat bli forbudt.

Rapporten fra Helsedirektoratet som kom i oktober foreslo at prisvirkemidler i form av avgifter på matvarer bør vurderes. Økt pris på usunne matvarer vil kunne vri forbruket i helsemessig gunstig retning. Tiden er moden for å vurdere aktiv bruk av sukkeravgift for å redusere skadevirkningene av sukker, heter det i rapporten

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere