RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Roald, Berit (Scanpix)

- NAV er ikke skakkjørt

Sist oppdatert:
Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm (Ap) ber om en ekstern vurdering av om NAV-reformen fungerer etter intensjonen.

Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm (Ap) har bestilt en analyse av om organiseringen av NAV er den beste for brukerne. Rapporten skal utarbeides eksternt og foreligge innen seks måneder.

Det kom fram da statsråden møtte til høring i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité fredag, der Riksrevisjonens knusende kritikk av manglende styring i NAV var utgangspunktet. Der møtte også Bjurstrøms forgjengere, Bjarne Håkon Hanssen og Dag Terje Andersen. Eksstatsrådene var opptatt av å understreke at NAV-reformen måtte bli stor og krevende og ba kritikerne vente med å felle den endelige dommen.

Les også: - Den mest krevende fusjonen i Norge

Vil se framover
Bjurstrøm på sin side ville ikke vurdere det som hadde skjedd, men se framover på hva som kan gjøres for at utskjelte NAV gjenoppretter tilliten.

- Jeg er opptatt av å gjøre NAV bedre og det er viktig å få identifisert det som ikke er bra nok. Men jeg tar avstand fra påstander om at NAV er en skakkjørt reform, og at jeg overtar en organisasjon i krise. Det er viktig å sortere mellom innkjøringsproblemer og problemer som er mer grunnleggende. Jeg vil bruke tid sammen med blant annet direktoratet, KS, representanter for brukerne og ansatte for å se på eventuelle nødvendige justeringer, sier Bjurstrøm ifølge en pressemelding fra departementet.

Bjurstrøm sier hun vil lytte til alle involverte i NAV-reformen og se hva som kan gjøres bedre.

- Den enkelte bruker skal kunne forvente rett ytelse til rett tid, og oppleve aktiv og helhetlig hjelp til sine problemer, sier hun.

Bjurstrøm har merket seg at forholdet mellom NAV-kontorene og forvaltningsenhetene er en akilleshæl.

Les også: - Godt fornøyd med egen innsats

- En grundig analyse
- Det har vært en klar forutsetning for reformen at lokalkontorene skal kunne gi «én dør» til alle tjenestene. Det er viktig for meg å få forsikringer om at organiseringen støtter opp under denne forutsetningen. Jeg vil derfor ta initiativ til en grundig analyse av om dagens grensesnitt og arbeidsdeling mellom NAV-kontorene og forvaltningsenhetene er optimal i forhold til reformens intensjoner, sier Bjurstrøm.

Vil kartlegge kompetansemangel
NAV-ansattes arbeidssituasjon og manglende kompetanse var også tema i høringen på Stortinget fredag.

- Dersom ansatte blir satt til oppgaver de føler at de ikke mester, er dette alvorlig. I et lengre perspektiv er det viktig at NAV med sine 17.000 ansatte, ikke får problemer med å rekruttere nye og kompetente ansatte, sier Bjurstrøm. Også på dette området kjører departementet i gang en ekstern utredning om behovet for kompetanseheving.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere