RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Nestenkatastrofen kan ikke stemme

TV 2 Nettavisens uavhengige debattskribent Henrik Færevåg nekter å tro historien om at to fly nesten kolliderte på Gardermoen. Hva tror du?

Beskrivelsen av nestenulykken på Gardermoen sender kuldegysninger nedover ryggen på alle som har minimal peiling på hvor mye som må gå galt før noe slikt skal skje. Først må vi ta forbehold om at det som står i media er riktig, og det tror jeg ikke det er. For det første står det at hendelsen skjedde kl. 06.20.

Det betyr at bergensflyet må ha tatt av ca klokka 05.30 fra Bergen og da går det, meg bekjent, ingen fly fra Bergen. Jeg mener Flesland ikke sender opp første fly før 06.30. Når jeg henger meg opp i dette er det fordi jeg er sykelig opptatt av detaljfakta i denne slags fremstillinger. Er en ting feil, er som regel en annen ting feil også. Kanskje flyet ikke hadde fått klarsignal. Kanskje det andre flyet ikke var på siste del av approach. Med andre ord: Jeg kan ikke tro det jeg leser. Som vanlig hadde jeg nær sagt.

Jeg tror beskrivelsen er overdrevent dramatisk, for hvis den ikke er det er det bare et spørsmål om tid før vi får en katastrofe i luften i Norge. I så fall er det faglige nivået sunket til et lavmål vi må til Afrika for å finne maken til. Det aller verste er Per Harald Pedersen i tårnet som forklarer at «Alle gjør feil». Det er jo det som er hele argumentasjonen i flygeledernes kamp mot ledelsen. De kan ikke gjøre feil. De kan ikke ha en dårlig dag på jobben. Det er derfor det er lovhjemmel for å legge ned arbeidet hvis du føler deg litt stresset, hvis tankene er et annet sted. Uten ytterligere spørsmål.

Gardermoen er en kategori 3 flyplass. Det betyr at den har tekniske hjelpemidler og prosedyrer på plass til å operere i luft som ertersuppe. Det første som burde skje ved en slik alvorlig hendelse er at flyplassen mister sin lisens og må operere fra kategori 1 for å bevise at den mestrer det, mens granskingen pågår. Det vil øke sikkerhetsmarginene og gå ut over regulariteten, men hva gjør det. Det finnes redundans i systemene som skulle ha avverget alle muligheter for at det som er beskrevet skal kunne skje. Jeg vet ikke hvorfor flygeren ikke kjørte ut hvis han fikk klarsignal, men jeg håper det var et lys i bakken, et tegn fra sikkerhetssystemet, ett eller annet annet enn hans intuisjon.

Hvis det som er gjengitt i avisene er riktig bør samferdselsministeren gå av i dag. Hun har vært advart i et år nå om dårlig sikkerhet i norsk luftfart. Hun har, hvis dette er tilfellet, ikke vært i stand til å gjøre noe med det. Det som skremmer livet av meg med denne historien er at mange av de samme menneskene som var involvert i sikkerheten rundt NSB i forbindelse med Åsta-ulykken, nå er sentrale i luftfarten. Det eneste som mangler er at en tar inn folk fra HSD for å rydde opp (Sleipner-ulykken)

Jeg er redd situasjonen - dersom fremstillingen i media er riktig - er så alvorlig at enten rydder Skogsholm pulten sin nå og slipper f.eks Oddvard Nilsen til, eller så gjør hun det den dagen vi skraper opp et par hundre lik fra romeriks-jordene og den dagen er antagelig ikke langt unna.

Det er mange flygeledere som er aktive i dette forumet. Jeg venter nå på en utførlig rapport, lenge før Havarikommisjonen somler seg ferdig om et halvt års tid. Jeg forventer en troverdig forklaring på denne hendelsen straks. Kom igjen.

For å si det i klartekst. En slik hendelse som er beskrevet i avisene i dag skal ikke kunne skje på en kategori 3 flyplass uten at de som driver den er totalt inkompetente, og det har aktørene i norsk luftfart ikke vært tidligere. Derfor tror jeg ikke på dramatikken i beskrivelsen av hendelsen. Fordi jeg vil ikke tro på den.

For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg i en kort periode fra 1998 til 1999 i forbindelse med åpningen av Gardermoen var ansatt som informasjonsdirektør i Luftfartsverket.

Hva tror du? Kan det ha skjedd?

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere