RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Torgeir Strandberg (www.procycling.no)

- Norgescupen er som mosjonsritt med litt høyere fart

Sist oppdatert:
Sportsdirektør er ikke imponert over kjøringen i norske ritt.

Arctic Race of Norway og Tour des Fjords ble ikke høydepunkter for de norske kontinentallagene.

Da proffene satt tempo, klarte rett og slett ikke de norske kontinentalrytterne å sette sitt preg på rittene, med noen hederlige unntak.

Det sørget for procycling.no-blogger Jonas Lindstrøm skrev en blogg der han blant annet var kritisk mot måten det ble kjørt sykkel på i Norgescupen.

Les hele bloggen her!

For viktig å vinne
procycling.no ringte Gino Van Oudenhove (sportsdirektør i Joker), Atle Kvålsvoll (sportsdirketør i Plussbank), og Vegard Breen (Joker-rytter og proff fra neste sesong) om problemstillingen.

- Det er blitt litt for stor prestisje i å vinne. Man begynner å bli litt for redd for å tape, sier Vegard Breen.

- Jeg sa jo i vår at det var for dårlig kjøring i Norge, og så kom jeg hjem til NM, og da ble det skikkelig fyrverkeri. Det har ikke vært så ofte det har vært det de siste årene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mosjonsritt
Gino Van Oudenhove er enig i sin elev i Joker Merida, men vil ikke si at kjørestilen er den eneste grunnen til at norske kontinentalryttere ikke presterer i Norges største sykkelritt.

- Jeg tror ikke det bare er NC-rittene som gjør at vi ikke presterer, men det har noe å si. Det er ofte det ikke blir sykkelritt, sier Van Oudenhove.

- Jeg er helt med på at rittene i Norge er for kjedelige, de gir ikke rytterne noen ting. Det blir som et mosjonsritt, men med litt høyere fart. Vi klarer ikke å gjøre noe med det.

Atle Kvålsvoll er Thor Hushovds personlige trener og er også sjef for Team Plussbank. Med Sondre Holst Enger på laget, prøver de ofte å samle ritt til spurt.

Den tidligere Tour de France-deltageren mener likevel at nivået på Norgescup-rittene har hevet seg de senere årene.

- Jeg vil si at det har vært en klar bedring i så måte, på grunn av større konkurranse og flere lag som ønsker å konkurrere, sier Kvålsvoll.

- Nivået på sykkelrittene har blitt bedre. Det vil jeg absolutt si. Det er litt mer prestisje når det blir færre ritt. Da betyr det mer å vinne. Jeg synes det har vært verre enn de siste årene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Flertallet vil tjene på det
I bloggen skrives det «jeg er sikker på at alle 70 ryttere i de norske kontinentallagene drømmer om å bli proffe, men alt for få våger å kjøre med hodet under armen og bidra til å heve nivået».

Breen, som sykler for World Tour-laget Lotto Belisol neste sesong, er ikke sikker på at dette er oppskriften, men er klar på at flere burde være offensive.

- Det er en komplisert greie. Flertallet vil sikkert tjene både resultat- og utviklingsmessig på å angripe og gå i brudd. Men hvis man bare kjører med hodet under armen, er det ikke sikkert det varer mer enn et par timer. Man må se hvor man står nivåmessig, og se på hva som er realistisk.

- Da jeg startet på Joker og kjørte i utlandet, visste jeg at det ble hardt for meg å gjøre noe på slutten. Jeg var knapt god nok til å hjelpe Rake, Remme og Vold. Da visste jeg at min oppgave var å komme i brudd. Noen ganger er man heldig og de går inn, og det er eneste måte å få resultater på. Ellers ender man opp med å hjelpe de sterkeste så godt man kan. For de som kjenner seg selv godt, må man være ærlig å si at man ikke kan vinne en spurt eller kjøre fra et sterk felt mot slutten. Da bør man kanskje være oppfinnsom og offensiv og se mot andre muligheter, selv om de er små, analyserer Breen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Det er muligheter
De senere årene har Norgescupen ofte vært preget av at lag har samlet, eller forsøkt å samle det, til massespurt.

Team Plussbank har brukt denne taktikken noen ganger hittil i år, da Sondre Holst Enger som regel er den raskeste på oppløpet. Kvålsvoll mener ikke at dette hindrer offensiv sykkelkjøring.

- Det er jo bare å angripe. Jeg ser mye heller etter ryttere som tør å angripe enn de som bare sitter på hjul og får gode plasseringer. Samtidig er det sånn at det er vanskeligere å hevde seg alene enn på lag med andre. Det er klart. Men vi så jo i Bergen at det var en klubbrytter som vant, og da var det jo kontinentallagene som kikket på hverandre istedenfor å angripe, sier Kvålsvoll.

- Vi har jo Sondre på laget og vet at han er vanskelig å slå i en spurt. Det er ofte så lette løyper at det er mulighet for spurt, og da kontrollerer vi det. Det har vi gjort noen ganger i Norge i år, men det er fortsatt fullt mulig å angripe for det. Det vil samtidig si at det som får i oppgave å kjøre hos oss, utvikler seg fordi de må kjøre mye underveis. Da opparbeider man seg kjørestyrke.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tøffere løyper
Plussbank-sjefen etterlyser nå tøffere løyper i norske ritt.

- Jeg kunne ofte tenkt meg tøffere løyper.

Han får støtte av Breen, som trekker frem rittet på Eidsvoll som et eksempel.

- Burde løypene bli tøffere?

- Det kan man. I Eidsvoll ble det samlet første dagen, og da hadde Joker og Øster Hus med ganske mange. Den andre dagen var i alle fall Øster Hus innstilt på å sprekke opp feltet. Det var to forskjellige scenarioer, og Joker og Øster Hus gikk inn med forskjellig innstilling.

Den første dagen på Eidsvoll endte med massespurt, den andre dagen endte det med ryttere spredt utover hele løypen. Det viser hvor mye innstillingen har å si, selv om det skal legges til at dag nummer to hadde en litt tøffere løype.

(Artikkelene fortesetter under bildet)

Vil endre Norgescupen
Gino Van Oudenhove har vært en skikkelse i norske sykkelsport i mange år. Han foreslo for mange år siden en endring i Norgescupen og står fortsatt på at det hadde vært smart å ikke la kontinentallagene få stille med mer enn seks ryttere i Norgescup-ritt.

- Jeg foreslo en endring for mange år siden. Hvis man vil ha et bra sportslig ritt, kan man ikke tillate at kontinentallagene stiller med 10-11 ryttere. Det må være maksimalt seks ryttere, og så kan andre stille med så mange de vil. Da må de lage sykkelritt. Det blir mye vanskeligere å kontrollere. Man skal være veldig god hvis man skal kjøre fra når ni stykker jager bak sammen.

Han trekker frem årets Tønsberg 4-dagers som et eksempel. Der støtet Oskar Svendsen hver gang han så en bakke, men ble hentet inn hovedfeltet gang på gang, fordi de andre kontinentallagene satt frem 8-9 mann.

Van Oudenhove mener nå at forbundet må gjøre noe for å sørge for bedre kjøring i Norgescupen.

- Forbundet må jobbe med to ting. 1: å få flere kategori 2-ritt som Ringerike GP i Norge og 2: gjøre noe med Norgescupen. Hvis kontinentallagene bare får stille med seks ryttere, må vi ledere be dem være offensive. Det blir mer løp ut av det, mer offensivt og det sørger igjen for et bedre sportslig nivå.

Må kjøre i utlandet
Slik det er nå, mener både Breen og Van Oudenhove at det er essensielt å kjøre i utlandet for å utvikle seg.

- Det må man, er Breens klare tale.

Han har droppet mange Norgescup-ritt de siste årene, sammen de fleste av de andre Joker-rytterne.

- Det er helt klart bedre å kjøre i utlandet, og det har jeg alltid sagt,

I Arctic Race og Tour des Fjords var det henholdsvis BMC og Katjusja og Belkin som dominerte rittene og sørget for kontrollerte ritt.

Van Oudenhove mener det blir litt for stor forskjell på de ypperste profflagene og de norske kontinentallagene.

- 2.1-rittene i Norge er veldig spesielle. Det er ikke mange gode lag med, men de som er med er veldig gode. De kommer meg gode lag og kontrollerer rittet. Arctic og Fjords ble kjedelig. Proffene er såpass mye bedre enn oss, at det er vanskelig å snu det til vår fordel. Rittene hadde blitt fantastisk sett fra et sportslig synspunkt med bare World Tour-lag eller bare lag som oss. Det hadde vært en fryd å se på. Det er vanskelig nok å komme med i bruddet nå, og alle vet at de åtte proffene kjører det inn når de vil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

For stor forskjell
Han får støtte av Kvålsvoll, som gjerne ser at ett av de tre rittene i Norge tar et steg ned.

- Det som er greia er at når World Tour-lag er med, og løypene ikke er så veldig harde, kan proffene kontrollere rittet. Kontinentallag uten en spurter kjemper for å komme med i TV-bruddet, som så blir kjørt inn. Så blir det ikke så mye mer, fordi proffene er så sterke. Vi er heldige som har Sondre på laget, men vi så i Fjords at uten ham blir det å prøve å markere seg underveis, og så sitte med feltet til mål. Sånn sett burde ett av de tre rittene vurdere å bare da inn kontinentallag og kanskje noen prokontinentallag, for da blir det noe helt annet. Det blir mer åpent og ukontrollerbart.

Noe av det samme sier Jokers belgiske sjef.

- Katjusja, Belkin, Sky og BMC setter seg opp etter 10 kilometer og kontrollerer rittet i 200 kilometer med resten på hjul. Det skorter litt. Det er ikke noen unnskyldning, men hvis vi var gode nok, hadde vi ikke trengt å være et kontinentallag. Da hadde det vært en feil med systemet. Vi sykler mot Tour de France-ryttere, og det er et skille. Rabobank kjører vekk mot slutten en gang, og da burde kanskje en nordmann vært med. Det er mulig, men sjansen er veldig liten. Det er bare de aller sterkeste rytterne fra de beste kontinentallagene i verden som klarer det.

Så gjenstår det å se om det blir mer offensiv kjøring i Norgescupen fremover.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere