RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- NRK er nyfrelst på seertall

Sist oppdatert:
NRK blir stadig mer aktive med å promotere sine saker før programmene er kjørt. - NRK har blitt stadig mer kåte på seertall, sier PR-rådgiver Kjell Terje Ringdal, som mener NRKs nye markedsføringslinje er frastøtende.

Onsdag våknet Norges befolkning opp til nyheten om at Landsforeningen for hjerte- og lungesyke sender inkassokrav til eldre for lodd de mener de aldri har bestilt. Saken vokste utover dagen og hele medie-Norge kastet seg på, lenge før sendingen hadde blitt kringkastet på NRK-programmet FBI.

Dette skjer i økende grad og det er konkurransen om seere og lyttere er årsaken.

- Det er en ekstrem økning og intensivering av en helt ny måte å tenke markedsføring av egne saker på i NRK, fordi de har blitt mer og mer opptatt av seertall, sier PR-rådgiver Kjell Terje Ringdal i Dinamo PR.

- Journalistene blir stadig mer kåte på seertall og for å få høyere seertall spisser de sakene til det ugjenkjennelige. Baksiden av medaljen er at det går utover sannhetsgehalten. Det går så utover troverdigheten, sier Ringdal, som mener NRKs troverdighet er i fare.

- Jeg opplever NRK som litt nyfrelst. De har nettopp oppdaget konkurransen om seerne og lytterne og det tror jeg har skapt en overtenning i redaksjonene, utdyper Ringdal som selv har bakgrunn som journalist i NRK.

Han mener statskanalens nye linje egentlig er ganske frastøtende.

Selvopptatte og seertallhungrige journalister skyr tydeligvis ingen midler for å få opp seertallene, sier Ringdal.

Han viser til at NRKs journalister i det siste har blitt flinke til å mate hverandre med saker som de ønsker å ha ut i resten av medie-Norge. Han undrer på hvor grensen går.

- Jeg mener at de siste ukers kjør mot de humanitære organisasjoner viser at seere er viktigere enn sannhet og realisme. Her er det de verste tabloide metoder og kryssklippinger som brukes for å få frem redaksjonens nyhetsprosjekt, mener Ringdal.

Han trekker frem FBI og Brennpunkt som verst i klassen.

- De harde nyhetsprogrammene utpreger seg mest. De dyrker en slags selvforherligende journalistikk hvor journalisten står stadig mer i fokus. Det blir nytelsessykt. Vignetten til FBI er nærmest ekkel, sier han videre, før han legger til at det kommer mye bra journalistikk ut av de programmene også.

- Jeg er en venn av journalistikken, men er opptatt av fag og språk. Den måten NRK nå jobber på for å promotere sine egne saker blir for ekstrem, avslutter Ringdal.

Propaganda har tidligere snakket med viseadministrerende direktør Bjørn-Richard Johansen i Burson-Marsteller, ett av Norges største PR-byrå. Han har fulgt denne utviklingen tett de siste årene og mener salget av journalistikk i egen organisasjon på kryss av mediekanalene er satt i system for å backe opp egne innslag og programmer, eller programkonsepter som NRK har brukt store summer på å utvikle.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere