RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Det letes iherdig, blant annet fra luften, etter AirAsias flight QZ8501.
Det letes iherdig, blant annet fra luften, etter AirAsias flight QZ8501. Foto: Antara Foto (Reuters)

- Objektet som ble funnet i sjøen, stammer ikke fra flyet

Sist oppdatert:
De observerte gjenstandene stammer ikke fra flyet.

Det er observert gjenstander i havet i området hvor det søkes etter det savnede AirAsia-flyet. Men gjenstandene stammer ikke fra flyet.

Det opplyser Indonesias visepresident Jusuf Kalla mandag formiddag.

– Vi har undersøkt funnet, og det var ikke noe som bekreftet våre tidligere opplysninger, sa Kalla under pressekonferanse på flyplassen i Indonesia der det savnede flyet reiste fra. Flyet skulle etter planen lande i Singapore natt til søndag.

Det var et australsk Orion-fly som gjorde funnet, opplyser basesjef Dwi Putranto ved luftforsvarets base i Jakarta ifølge nyhetsbyrået AP. Gjenstandene ble oppdaget nær øya Nangka, rundt 1.120 kilometer fra stedet hvor flyet var da det mistet kontakten med omverdenen.

Det er i tillegg observert oljesøl i havet utenfor øya Belitung, skriver nyhetsbyrået DPA. Oljesølet er funnet nær Karimatastredet.

– Vi vil nå undersøke om det er flybensin eller drivstoff fra et skip, sier Hadi Tjahjanto, en pressetalsmann i det indonesiske luftforsvaret.

15 båter og 30 fly deltar i leteaksjonen, opplyser Indonesias visepresident.

– På havets bunn

Flyet med 162 mennesker om bord ble borte fra radaren 42 minutter etter avgang fra Surabaya. Det befant seg da over Javasjøen, der været var dårlig.

Det er liten sannsynlighet for at flyforsvinningen får et lykkelig utfall, ifølge Bambang Soelistyo, lederen for Indonesias redningstjeneste.

På bakgrunn av våre koordinater, spår vi at flyet havnet i havet. Nå ligger det nok på havets bunn, sier Soelistyo mandag.

Kort tid før flyet forsvant, ba besetningen om tillatelse til å endre høyde. Dette ble avslått av flygelederne på grunn av annen flytrafikk i området.

Forskjellen mellom AirAsia-styrten og MH370

To fly fra malaysiske flyselskap har forsvunnet i år, men ifølge flyeksperter er det flere vesentlige forskjeller.

I romjulen forsvant AirAsias fly QZ850 over Javasjøen. Malaysian Airlines rute MH370 forsvant sporløst i mars, og er fortsatt savnet. Men forskjellene er klare.

Myndighetene mistenker at MH370 ble utsatt for et terrorangrep eller kapret, mens slike mistanker ikke har vært rettet mot AirAsia-forsvinningen.

Basert på et ping-signal fra MH370 tror man flyet krasjet i Sør-Kinahavet langt fra flyets siste kjente posisjon. QZ850 antas å ha styrtet kort tid etter at flyet forsvant fra radaren.

MH370 styrtet trolig i et område med svært dypt hav, noe som gjør det vanskelig å finne. Der QZ850 forsvant er det langt grunnere, og man har et mindre område å lete i.

Malaysian Airlines fikk sterk kritikk for feilinformasjon da MH370 forsvant. AirAsia har derimot fått skryt, etter at toppsjefen blant annet har holdt Twitter-følgerne oppdatert med konkret informasjon om hva som har skjedd.

Børssmell

AirAsias aksjeverdi sank med nesten 8 prosent mandag da børsen åpnet i Kuala Lumpur mandag morgen, men tok seg deretter noe opp igjen og lå mandag ettermiddag 7,8 prosent under startnoteringen.

Flere har mistet håpet om å finne overlevende etter helgens flyforsvinning. Hvis menneskene om bord i det savnede indonesiske flyet har omkommet i en styrt, har det ikke vært høyere antall omkomne i sivil luftfart på nesten ti år, ifølge Aviation Safety Network.

Ville endre høyde

AirAsia-flyet forsvant på vei fra Surabaya til Singapore søndag morgen. Flyet med 162 mennesker om bord ble borte fra radaren 42 minutter etter avgang fra Surabaya. Det befant seg da over Javasjøen, der været var dårlig.

Kort tid før flyet forsvant, ba besetningen om tillatelse til å endre høyde. Dette ble avslått av flygelederne på grunn av annen flytrafikk i området.

Hvis menneskene på det savnede indonesiske flyet har omkommet i en styrt, har det ikke vært høyere antall drepte i sivil luftfart på nesten ti år. Samtidig er det registrert rekordfå ulykker dette året.

762 døde i år

Før AirAsia Indonesia-flyet forsvant under dårlige værforhold i helgen, hadde 762 mennesker mistet livet i sju flyulykker i år, ifølge Aviation Safety Network.

Om det nevnte flyet med sine 162 mennesker om bord lider samme skjebne, må vi tilbake til 2005 for å finne flere antatt døde i flyulykker. Da mistet 1.014 mennesker livet i luftfarten, ifølge databasen.

På en annen side ble det registrert 24 ulykker i 2005. Inkludert helgens hendelse, har det til sammenligning bare vært åtte ulykker hittil i år. Selv om antall omkomne altså kan nå en ny «topp», er antall ulykker på et rekordlavt nivå.

Få ulykker

– Faktisk er 2014 året hvor vi har registrert det laveste antall flyulykker for sivil luftfart i moderne flyhistorie, sier Harro Ranter, grunnlegger av Aviation Safety Network.

2014 har vært et av de tryggeste årene i flyindustrien, den store flytrafikken tatt i betraktning, uttalte International Air Transport Association tidligere i måneden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere