RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Crestock)

- Opp i vekt av kjøtt

Å spise mindre kjøtt kan være nøkkelen til en slankere kropp.

(SIDE2): En europeisk studie med 400.000 respondenter fant at kjøtt er linket til vektoppgang. På tross av at folk spiste samme kalorimengde. Mennesker i Danmark, Tyskland, Spania og Sverige spiste mest kjøtt, viser studien.

Den sterkeste linken fant forskerne i bearbeidet kjøtt som pølse og skinke og derfor foreslår forskerne at et proteinrikt kosthold ikke lønner seg i lengden. Det skriver BBC News.

Funnene understøtter også offentlige anbefalinger om å kutte ned på rødt kjøtt.

LES MER HELSE HER

Representanter fra ti europeiske land ble veid og målt ved starten av studien. Fem år etter rapporterte deltakerne sin vekt samtidig som de fylte ut et detaljert spørsmålsskjema om sitt eget kosthold.

Generelt fant forskerne at inntak av kjøtt var assosiert med vektoppgang både for kvinner og menn.

I en mer detaljert analyse kom det fram at linken fortsatt var gjeldende etter å ha tatt en rekke andre faktorer i betraktning. Det ble tatt hensyn til både kaloriinntak og fysisk aktivitet.

Påvirker appetitten
Det ble kalkulert at mennesker med samme kaloriinntak, som spiste 250 gram ekstra kjøtt hver dag, førte til en vektoppgang på 2 kilo over fem år.

Det er ikke klart hvorfor kjøtt fører til vektoppgang hos mennesker som har nøyaktig det samme kaloriinntaket, men en teori er at energitett mat som kjøtt påvirker hvordan kroppen regulerer apetitten.

Det er også andre tenkelige forklaringer, ifølge ernæringsfysiolog Sian Porter ved det britiske ernæringsrådet.

Han mener det kan være feil i skjema fordi respondentene selv hadde ansvar for å fylle inn dette.

Hun syns uanset funnene er interessante og at folk bør spise mindre kjøtt.

- Jeg pleier å si til pasientene mine at de skal tenke variasjon. Spis et egg til frokost istedenfor bacon, ost til lunsj istedenfor skinke og fisk til middag. Hun råder folk til å spise masse linser, bønner, fullkorn, frukt, grønnsaker og fet fisk - i tillegg til kjøtt.

- Porsjoner er en annen viktig ting. En porsjon med kjøtt bør være på størrelse med en kortstokk, sier hun.

Kreftlink
Ifølge Folkehelseinstituttet.no fins det både kreftfremmende og krefthemmende faktorer i kosten. Befolkningsundersøkelser viser at de som spiser mat med mye fiber, frukt og grønnsaker, har redusert risiko for flere kreftformer. Høyt forbruk av rødt kjøtt og kjøttprodukter øker risikoen for tykk/endetarmskreft. Mye salt mat øker trolig risikoen for magesekkreft.

LES MER HELSE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere