RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Et newzealandsk fly deltaer i søket etter det savnede passasjerflyet i Det indiske hav.
Et newzealandsk fly deltaer i søket etter det savnede passasjerflyet i Det indiske hav. Foto: Pool (Reuters)

- Passasjerflyet gikk tom for drivstoff

Sist oppdatert:
Det hevder australske luftfartsmyndigheter.

239 mennesker var om bord da passasjerflyet MH370 forsvant sporløst under en flygning fra Kuala Lumpur til Beijing den 8. mars i år.

Australske havarieksperter ved Australian Transport Safety Bureau (ATSB) har konkludert med at flyet trolig gikk tom for drivstoff da det styrtet i Det indiske hav. ATSB har gjennomført omfattende analyser av flyets satellittkommunikasjon.

«Final handshake»
Konklusjonen bygges på flyets ping-signaler, som er kommunikasjonen mellom flyet og satellitten Inmarsat PLC.

Flyets siste ping-signal, også kalt «final handshake», avviker fra tidligere signaler som ble sendt ut fra flyet hver time. Ekspertene tror dette skyldes et strømbrudd som følge av tap av drivstoff.

«Det siste signalet klokken 00:19 UTC (universell tid) var en innloggingsanmodning fra flyet. Dette er forenlig med at satellitt- og kommunikasjonsutstyret om bord i flyet ble gjenoppstartet etter et strømbrudd. Avbruddet i det elektriske systemet kan ha blitt forårsaket av tap av drivstoff,» lyder oppsummeringen.

- Idet motorene stopper opp på grunn av drivstofftap, så kan det være at systemet har fått strømbrudd. Men så kan det komme på igjen. Boeing 777-maskiner har en nødgenerator som kan starte opp igjen i en sånn situasjon, sier flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer , til Nettavisen.

- Det kan ikke ha skjedd så langt fra havaristedet, sier Hesthammer.

- Men dette forklarer ikke hvorfor flyet skal ha vært der det var. Hvis flyet befant seg vest for Australia, så kan det ikke ha skjedd uten manuell påvirkning, sier han.

- Mistet bevisstheten
Havariekspertene har utviklet modeller for flyets drivstofforbruk ved forskjellige hastigheter og rutemønstre, og kommet fram til at flyet styret i den sørlige delen av Det indiske hav. Men ATSB kjenner fortsatt ikke til den nøyaktige posisjonen hvor flyet gikk ned.

Flyet kan ha blitt styrt på autopilot, og dermed er det mulig at ingen om bord var ved bevissthet da flyet gikk ned, skriver The Wall Street Journal. En teori har vært at en brann om bord i flyet førte til oksygentap, og at alle om bord mistet bevisstheten.

Fakta: Fakta om det savnede Malaysia Airlines-flyet

Klikk for å åpne faktaboksen
 

* Fredag 7. mars klokka 17.41 norsk tid tok Malaysia Airlines MH370 av fra Kuala Lumpur.
* Det var 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer om bord.
* Flyet skulle ha landet i Kinas hovedstad Beijing klokka 23.30 norsk tid.
* Det var fint vær i området, og det ble ikke oppfanget noe nødsignal.
* I alt 25 land deltar i letingen og etterforskningen.
* Malaysiske myndigheter har fått kritikk, spesielt fra kinesisk hold, for sin håndtering av forsvinningen.
* Det er ikke funnet vrakrester fra flyet. (©NTB)

Krav til nytt regelverk
I startfasen av søket konsentrerte letemannskaper seg om å lokalisere signaler fra flyets taleregistrator og ferdsskriver, også kalt svarte bokser. Men de svarte boksene har en kort levetid, og sender ut signaler i bare 30 dager. Tre måneder etter forsvinningene er det fortsatt ingen spor etter vrakdeler eller flyets svarte bokser.

- I luftfartsmiljøet har det kommet signaler om krav til et nytt regelverk for batterikapasitet til taleregistrator og ferdsskriver og virkningstid for innsamling av data, at det skal økes fra dagens standard, sier leder i Flysikkerhetskomiteen til Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatvold, til Nettavisen.

Frigjort satellittdata
Malaysiske myndigheter har nylig frigjort en 47 sider lang rapport om satellittdataen som er blitt brukt i søket etter det savnede passasjerflyet.

Det er pårørende som tidligere har presset på for at informasjonen må offentliggjøres.

- Endelig, etter nesten tre måneder, har Inmarsats rådata blitt frigitt til offentligheten, heter det i et innlegg på Facebook-siden til slektninger av personer som var om bord i det savnede flyet, melder NTB.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere