RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
NATO-sjef Jens Stoltenberg avbildet under et intervju med Associated Press.
NATO-sjef Jens Stoltenberg avbildet under et intervju med Associated Press. Foto: Massoud Hossaini (Ap)

- Russiske fly truer sikkerheten i lufta

NATO-sjef Jens Stoltenberg mener Russland utsetter passasjerfly for risiko.

Den ferske NATO-sjefen Jens Stoltenberg sier russiske jagerfly og bombefly utsetter den sivile luftfarten i Europa for risiko ved å innta europeisk luftrom uten å følge sikkerhetsprosedyrer. Det forteller NATO-sjefen i et intervju med The Telegraph.

NATO-jagerfly har ifølge Stoltenberg avskåret russiske militærfly 100 ganger hittil i år. I 2013 var det registrert 30 slike tilfeller.

- De har økt sin militære aktivitet langs NATOs grenser, sier Stoltenberg.

Russiske militærfly opererer hovedsakelig i internasjonalt luftrom, men forholder seg ikke til sikkerhetsregler som har til hensikt å minke risikoen for kollisjon med sivile fly, ifølge NATO-sjefen.

- Truer sikkerheten
De skrur blant annet av transponderen, som gir fly muligheten til å spore hverandre.

- Problemet er at mange av de russiske pilotene ikke skrur på transponderne sine, de oppgir ingen flyplan og de kommuniserer ikke med sivil flykontrolltjeneste. Dette utgjør en risiko for sivil lufttrafikk, og derfor er det et problem, spesielt når russisk aktivitet øker, fordi de har flere russiske militærfly i luften, sier Stoltenberg i intervjuet.

Leder i Flysikkerhetskomiteen til Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatvold, erkjenner at brudd på vanlige sikkerhetsprosedyrer i internasjonalt luftrom kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.

- Vi forventer at den sivile luftfarten holdes klart adskilt fra slik militær lufttrafikk, sier Skatval til Nettavisen.

- Sikkerhetsmarginen senkes
Skatval sier transpondere er et viktig hjelpemiddel i den sivile lufttrafikken.

- Enkelt forklart er en transponder et hjelpemiddel til radar, som sender ut et radiospørresignal, hvorpå denne transponderen hos et annet fly svarer og gir forskjellige opplysninger tilbake, som for eksempel høyde og hastighet, sier Skatval.

- I det luftrommet sivile fly ferdes, er det visse krav til toveiskommunikasjon, og en transponder vil være en del av dette. Så det er en sikkerhetsmargin som senkes når enkelte fly mangler transpondere og ikke kommuniserer. Det kan også skje ubevisst med sivile fly innimellom, sier han.

- NATO kan bruke AWACS
På en annen side er ikke Skatval overrasket over at russerne ikke benytter seg av transpondere når de er på militære flygninger i områder de tror er utenfor sivil lufttrafikk.

- I utgangspunktet vil ikke militærfly ha transponderen skrudd på under enkelte etterretningsoppdrag, og da må en forvente at graden av kommunikasjonen er lav. NATO har AWACS, radarfly som kan settes inn og øke radardekningen i disse områdene det gjelder hvis de anser det som et veldig stort problem, sier Skatval.

SAS-fly på kollisjonskurs
Ifølge tenketanken European Leadership Network var et passasjerfly fra SAS på kollisjonskurs med et russisk militærfly i mars måned. I en rapport hevdet tenketanken at de to flyene befant seg bare 90 meter unna hverandre, og unngikk tilsynelatende så vidt en kollisjon. Rapporten har registrert 40 hendelser mellom Russland og Vesten det siste året.

SAS-flyet som hadde 132 passasjerer, kom for nært et russisk militærfly et stykke utenfor København 3. mars i år. SAS-flyet av type Boeing 737 var på vei fra Kastrup i København til Roma da hendelsen inntraff 80 kilometer sør for Malmø.

SAS: - Ikke opplevd lignende
- Våre piloter fra SAS fikk informasjon i luften fra militære flygeledere om at dette andre flyet var for nært. Da handlet de etter rutinene og endret kurs, uttalte pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø, til
Nettavisen forrige uke.

- Den episoden der var helt spesiell for oss, og vi har ikke vært med på noe lignende tidligere. Vi ser på dette med største alvor. Etter denne episoden rapporterte vi dette videre til myndighetene. Sikkerhet er prioritet nummer én for oss, sa Sandstø.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere