RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- SAS overlever ikke

Sist oppdatert:
Baronen av billige flybilletter har spådd flygigantens endelikt.

Fredag ble SAS-aksjen suspendert på børsen etter rykter om at selskapet skal ha tatt initiativet ovenfor Star Alliance-partneren Lufthansa om en mulig overtakelse. Noe SAS ikke benekter.

NA24 - din næringslivsavis

- I forbindelse med dagens mediespekulasjoner bekrefter SAS Group at de er i en evalueringsprosess om forskjellige strukturelle muligheter for gruppen. I denne prosessen har SAS samtaler om en mulig strukturell løsning. Det må understrekes at det ikke har blitt gjort noen avgjørelse, sier selskapet i en kommentar.

Les: - SAS vil selge SAS

- Lufthansa kjøper SAS
Ryanairs sterke mann Michael O'Leary spådde allerede for halvannet år siden at SAS vil ende under Lufthansas vinger. Han sa at så lenge SAS fortsatte å øke prisene, redusere servicen, ha gamle fly og fortsatte å streike, dess bedre er det for Ryanair

- Innen de fem neste årene vil man se at det er fire store selskaper i Europa. De tre fullprisselskapene vil være Lufthansa, Air France og British Airways, og jeg regner med at SAS blir en del av Lufthansa. Den fjerde vil være Ryanair, sa O'Leary.

Les: - SAS overlever ikke

Lite lønnsomt
I fjor meldte E24.se at SAS på ti år hadde hatt en omsetning på over 470 milliarder kroner, men at det totale resultatet, utenom salg av eiendeler og engangsposter, viste at selskapet ikke hadde tjent mer enn 1 million kroner. Noe som tilsvarte en margin på 0,0002 prosent.

Les: Tjent 1 mill. på 10 år

SAS-konsernet har de siste årene blant annet lidd under høye utgifter, flerfoldige streiker, trusler om at selskaper vil trekke seg fra storkundeavtaler, flyulykker og økt konkurranse.

Mange kollapser
Den skyhøye oljeprisen har ført til at flyselskap verden over har kommet i vanskeligheter.

Ifølge International Air Transport Association har oljeprisen fått 24 flyoperatører til enten å kollapse eller å ha søkt om konkursbeskyttelse i årets første halvår.

Tidligere denne uken sa Norwegians Bjørn Kjos til NA24 at han ikke er sikker på hvor mye oljeprisen har å si for eventuelle konsolideringer i flytrafikken her hjemme.

- Hvorvidt det er tilfelle i Norge enda er litt vanskelig å si ettersom vi har hatt litt strengere styring samt har satt opp drivstofftillegget, sa Bjørn Kjos.

Les: Børstaper i jubelrus

Selg, selg - kjøp!
For to år siden var det en opphetet politisk debatt om et potensielt SAS-salg. Da var det i forbindelse med det svenske valget at Fredrik Reinfeldt fra partiet Moderatene annonserte at han som statsminister ville starte et omfattende privatiseringsprogram. Dette innebar blant annet salg av den svenske statens eierandeler i SAS.

Dette førte så til at de danske partiene Venstre og De Konservative kort tid etter meldte at de ville selge SAS-aksjene dersom de fikk makten.

Her hjemme sa imidlertid sentrale politikere både i SV og Arbeiderpartiet at den norske staten skulle kjøpe seg opp i SAS hvis svenskene og danskene gjorde alvor av sine planer om å selge de statlige aksjene.

- Vårt mål er å opprettholde SAS som i dag, og den norske stat skal beholde sitt eierskap. Det er uaktuelt å selge, sa Stoltenberg til Dagsavisen.

Hensynet til arbeidsplasser og distriktspolitikk ble nevnt som begrunnelser. Frp og Høyre åpnet imidlertid opp for at staten skulle selge seg ned.

Men svenskene og danskene ville ikke selge dersom Norge skulle kjøpe seg opp.

- Foreferdelige flyindustri
Den legendariske investoren, noen ganger omtalt som verdens rikeste mann, Watten Buffetts skrekkeksempel på en forretning er en som vokser hurtig, krever store kapitalinnsprøytninger for å skape veksten og som så tjener lite eller ingen penger. Hans eksempel på en slik forretning er flyselskap.

Han mener at et varig konkurransefortrinn har vært unnvikende helt siden Wright-brødrene tok sin første flytur, og mener at en fremsynt kapitalist ville gjort sine etterfølgere en stor tjeneste om han hadde skutt ned Orville-brødrene.

Selv skammer han seg over at han i 1989 kjøpte seg opp i U.S. Air. Han mener selv at han hadde mye flaks da han i 1998 ble kvitt selskapet, og det med fortjeneste. I tiåret som fulgte har U.S. Air. gått konkurs to ganger.

Les også: Pengetips verdt millioner

Sist diskusjonen om et statlig SAS-salg var oppe ble resultatet status quo.

Spørsmålet blir hva som skjer nå som SAS, angivelig, selv skal være lystne på en avtale.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere