RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
En redningsoffiser studerer kartoversikten over leteaksjonen etter AirAsia-flight QZ8501, som 28. desember forsvant på ruten mellom Surabaya i Indonesia og Singapore.
En redningsoffiser studerer kartoversikten over leteaksjonen etter AirAsia-flight QZ8501, som 28. desember forsvant på ruten mellom Surabaya i Indonesia og Singapore. Foto: Trisnadi Marjan (AP / NTB Scanpix)

- Savnet fly ligger på havets bunn

Sist oppdatert:
AirAsia-flyet som forsvant på vei fra Surabaya til Singapore søndag morgen, ligger trolig på havets bunn, sier lederen for Indonesias redningstjeneste.

– På bakgrunn av våre koordinater, spår vi at flyet havnet i havet. Nå ligger det nok på havets bunn, sier Bambang Soelistyo.

Flyet med 162 mennesker om bord forsvant fra radaren 42 minutter etter avgang fra Surabaya søndag morgen. Det befant seg da over Javasjøen, der været var dårlig.

Kort tid før det forsvant, ba besetningen om tillatelse til å endre høyde. Dette ble avslått av flygelederne på grunn av annen flytrafikk i området.

Letingen søndag var resultatløs og forholdene var svært vanskelige med tett skydekke og en bølgehøyde på nesten 3 meter.

Les også: Eksperter: - Dette kan ha skjedd med mysterieflyet

Da mørket senket seg søndag kveld ble letingen midlertidig innstilt, men ved daggry mandag gikk fire indonesiske fly på vingene for å gjenoppta søket.

Fly og skip fra Malaysia og Singapore deltar også i letingen, og Australia, India og USA har også tilbudt letehjelp.

Ifølge flyeksperter som uttaler seg til Sky News finnes det fem mulige forklaringer på forsvinningen:

1. Mekanisk feil

Modellen skal ha en veldig god sikkerhetshistorie med kun 26 styrter på 26 år, da de ble tatt i bruk for første gang.

Pilot og luftfartsekspert Giedon Ewers sier til nettstedet at alle de 26 tilfellene var forårsaket av andre faktorer, og at det ikke var problemer med selve flyet.

Det mest kjente av de nevnte tilfellene er flyet som måtte nødlande på Hudson river i New York etter at det hadde fått fugler i motoren i 2009.

2. Truffet av storm

Piloten på det savnede AirAsia-flyet skal før flyet forsvant fra radaren ha bedt om tillatelse til å fly høyere enn planlagt. Begrunnelsen skal ha vært at de ville unngå dårlig vær.

En annen luftfartsekspert som Sky News har pratet med, kaptein Mike Vivian, sier stormer kan være flere tusen fot høye.

- Tordenskyer kan gjøre alvorlige ødeleggelser på et fly, sier han.

Været i området da flyet forsvant er ikke uvanlig, og pilotene er eksperter på å navigere dem. Ekspert Vivian tror derfor det er usannsynlig at været har skylden for flyforsvinningen.

3. Stoppet av is

Pilot Ray Karam Singh er kjent med ruten over Javasjøen. Han mener flyet kan ha havnet i isete forhold, noe som kan ha forårsaket at flyet stoppet.

Han sier videre at piloten kan ha forsøkt å fly ut av de isete forholdene ved å fly høyere, men at flyet også der fikk problemer med is. Han mener det er en mer sannsynlig teori enn torden og storm.

4. Det ble styrtet med vilje

David Learmount, leder for luftfartstidskriftet Flight Global, sier pilotene på QZ8501 holdt kontakten med dem som styrer flytrafikken fram til siste minutt før forsvinningen.

Piloters mantra er å fly, styre og kommunisere. Learmount mener derfor at noe må ha distrahert pilotene slik at de ikke fikk snakket med trafikkontrollen.

- Noe distraherte oppmerksomheten deres slik at de ikke lenger kunne snakke. Vi vet ikke hva som skjedde akkurat nå, men det virker ikke som styrten er en bevisst handling.

5. Piloten har gjort feil

Piloten - som er fra Indonesia - hadde 20.000 timer med flyerfaring, sier AirAsia-sjef Tony Fernandes. Sju tusen av disse timene ble fløyet for selskapet.

Ifølge eksperter burde han derfor være vant til den type flyvninger, og også godt erfaren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere