RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Sense)

- Sense åpner for kortmisbruk

Sist oppdatert:
På Senses nettsider kan du handle tellerskritt bare ved å oppgi kredittkortnummeret, uten noen form for sperre eller sikkerhet. Dermed åpnes det for kortmistbruk.

Sense ber sine kontantkortkunder handle nye tellerskritt direkte på nettsidene. Foruten mobilnummeret, må du bare oppgi de 16 sifferne i kredittkortet.

- Dette er betenkelig, fordi Sense sitt system med påfylling av kontantkort åpner opp for misbruk av andres kredittkort. Ettersom påfyllingen ikke krever noen form for identifikasjon i form av registrering eller passord, vil det være en enkel sak å fylle opp både egen og andres mobil med hvilket som helst kredittkort, sier juridisk rådgiver Anne Sofie Faye-Lund i Forbrukerrådet.

Stor sjanse for misbruk
Hun mener fristelsen kan bli stor for ungdom som bruker mobilen mye og som ofte mangler penger til påfylling.

- For disse vil det være en enkel sak å skaffe seg mer ringetid blant annet ved "lån" av foreldres kredittkort, sier hun.

Faye-Lund mener Sense i alle fall må gjøre som Telenor Mobil, der du må registrere seg og ha et passord for å handle nye tellerskritt til kontantkortet.

- Det holder ikke at Sense vil gjøre opp for seg overfor dem som klager. Det er rutinene som må forandres og det må innebære sikkerhetsløsninger. Dersom Sense fastholder sin praksis vil Forbrukerrådet vurdere å bringe saken inn for Forbrukerombudet til vurdering av om vilkåret må anses som et urimelig avtalevilkår iht. markedsføringslovens § 9a, sier rådgiveren.

- Vi dekker tapet
Administrerende direktør i Sense, Nadir Nalbant, sier til TV 2 Nettavisen at deres løsninger godkjent av både Visa og Mastercard, men at selskapet hele tiden vurderer nye rutiner.

- Det er ikke riktig at Sense ikke har noe form for sperre eller sikkerhetsrutiner rundt vår nettløsning. Vår løsning har implementert sikkerhetsstandarden , "3D-secure", som er den standarden som både VISA og Mastercard anbefaler. Vi synes derfor det er betenkelig at Forbrukerrådet ønsker å pålegge oss strengere sikkerhetsrutiner enn det kortselskapene selv anbefaler.

- Vi vil løpende vurdere om skal innføre flere sikkerhetsrutiner for å ikke gjøre det så lett å fylle kontantkortet som det er nå. Dette er en avveining mellom brukervennlighet og sikkerhet. Men dersom noen kunders kort blir mistbrukt, så er det vi som dekker tapet. Kunden blir ikke belastet, sier Nalbant.

Han sier at jo enklere løsningene er å bruke, desto lettere er det for personer med uærlige hensikter å misbruke tjenesten.

- Har du en helt vanntett sikkerhet vil tjenesten være umulig å bruke, sier Nalbant.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere