RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Arild J. Waagbø (Nettavisen)

- Skal ikke stå og fryse

Sist oppdatert:
- Totalt uakseptabelt! Krisesituasjon! sier samferdselsminister Ragnhild Meltveit Kleppa (Sp) om togforsinkelsene.

REGJERINGSKVARTALET (Nettavisen): Samferdselsminister Ragnhild Meltveit Kleppa (Sp) holdt torsdag pressekonferanse om togene som ikke har gått i Oslo og på Østlandet de siste ukene. Med seg på pressekonferansen hadde hun jernbanedirektør Elisabeth Enger og NSB-sjef Einar Enger, som var kalt inn til departementet til krisemøte.

- Situasjonen er totalt uakseptabel. Vi har problemer med infrastrukturen og skal bruke mye penger på å bedre det. I tillegg har vi nå fått en kuldeperiode som skaper vansker. Jeg er opptatt av at alle som reiser med tog skal få slippe å stå på perrongen og fryse. Det er en krisesituasjon og vi har etablert en kriseberedskap, sa Kleppa.

Kriseberedskap betyr at det er daglig kontakt mellom Jernbaneverket og NSB på operativt nivå. I tillegg skal de to toppsjefene Enger møtes ukentlig.

- Doble skift
Videre kunne Kleppa fortelle at det jobbes doble skift på NSB-verkstedene for å få togene til å gå og at det står 30 busser i beredskap på de mest utsatte togstrekningene.

- Informasjon er veldig viktig og vi skal ha kundeveiledere på plass når togene ikke går. I 2010 bruker vi 18 millioner kroner ekstra på snørydding og 80 millioner kroner ekstra på informasjonsarbeid. Det skal også tas kontakt med kommuner med jernbanestasjoner slik at dørene åpnes og folk kan komme i hus om toget ikke går, sa Kleppa.

Det skal brukes cirka 2,5 milliarder kroner på å oppgradere en infrastruktur med mange feil over de neste fire årene.

Kompetanseproblem
Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger antydet i løpet av pressekonferansen langt på vei at Jernbaneverket må få høyere kompetanse.

- Vi bruker det av vi har av kompetanse her til lands for å løse problemene og skulle gjerne ha levert på et høyere nivå, sa Elisabeth Enger.

Hun mener at feilfrekvensen på infrastrukturen er uakseptabelt høy.

- Tar på kjeledress
NSB-sjef Einar Enger beklaget på det sterkeste overfor kundene og også han brukte beskrivelsen «uakseptabelt» om situasjonen.

- Infrastrukturen har vært et problem over flere år. Så kommer kulda og vi får problemer med ising, forklarte Enger.

Togene må rett og slett tines opp - og tinekapasiteten har blitt økt. Enger fortalte også at NSB får inn personell fra Sverige og at folk som vanligvis utfører kontorarbeid har tatt på seg kjeledress for å bidra til å løse krisen.

- Et problem vi har er at bussene ikke er i markedet når det er rushtid. Får vi full stans i Oslotunnelen så trenger vi 200-300 busser, påpekte Enger.

Bedre - og verre
NSB-sjefen sa at 50 nye tog som kommer i drift fra 2012 vil fungere bedre i kulda, blant annet fordi de har kritiske komponenter installert i taket og er bedre isolert enn på dagens tog.

- Men vi skal levere bedre de neste dagene, om ikke noe spesielt skjer. Vi har satt inn alle de ressursene vi har, sa Einar Enger.

Han innrømmet at ingen av virkemidlene er nye, men han mener de brukes i «større dose». I årene fremover vil installering av akseltellere redusere signalfeilene med 50 prosent, men samtidig vil arbeidet med infrastrukturen forårsake forsinkelser.

Statsråd Kleppa beskrev denne situasjonen slik da hun åpnet pressekonferansen:

- Det blir verre før det blir bedre.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere