RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

- Skolen er meningsløs

Hver fjerde niendeklassing ser på skolearbeidet som unyttig.

Når elevene sliter med å se meningen av det de lærer, får de også problemer med konsentrasjonen. Og intervjuene med over 2000 niendeklassinger får alarmklokkene til å kime hos forskere og lærere.

- Dette er holdninger som også gjør seg gjeldende hos skoleflinke elever. Det kan ha å gjøre med utdanningen som lærerne har. Elevene skal lære utrolig mye. Dessuten ser vi generelt en økende teoretisering av skolen, sier universitetslektor Elin Thuen overfor Vårt Land. Thuen har selv gått gjennom svarene til de 2000 elevene.

Gjennom forskning.no, der resultatene er presentert, mener professor Edvin Bru ved Senter for atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger, at politikerne nå må våkne. Ifølge Bru liker politikerne å tro at elever blir kunnskapsrike bare de får nok teori.

- Men det er først når elevene finner lærestoffet relevant at kunnskapen kommer. Kanskje bør elevene lære mye om litt mindre i stedet for litt om alt, poengterer han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere