RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Som å miste en god venn

Sist oppdatert:
Norske reklamebyråer har tapt nær en halv milliard kroner de siste årene. Leo Burnett sto for mye av dette. Kanskje ikke rart de forsvant. Vi ser på reklameåret 2003.

2003 var et rart år for norsk reklamebransje. Etter å ha vært til stede siden åttitallet forsvant Leo Burnett, nærmest over natten.

Men ikke helt. Først var de gjennom to år med til sammen rundt åtti millioner kroner i underskudd, flere runder med oppsigelser. Sjefsbytter og ansatt-flukt. Nøkkelpersoner forsvant ut og like før byrået ble lagt ned annonserte fem sentrale medarbeidere at de starter nytt byrå. Så

- Det er som å miste en god venn, sa Hei-sjef Alf Bendixen til Propaganda.

Bransjefolk Propaganda har snakket med fremhever Leo-kollapsen som den viktigste hendelsen i norsk reklamebransje i året som nå nærmer seg slutten.

- Er det noe å spørre om? Leos fall på et tidspunkt en trodde at det som kunne falle hadde falt - en riktig ubehagelig snakkis både i reklamebransjen, blant annonsørene og i avisspaltene, sier Sverre Hytten, tekstforfatter i Grey.

- Det er trist når et så respektabelt byrå går dukken, sier kreativ leder Stein Georg Andresen i Tibe Inferno til Propaganda.

Men det var ikke det eneste som skjedde i norsk reklamebransje 2003, året da oppturen skulle begynne.

Året begynte med at de to ledende bransjeforeningene innen kommunikasjonsbransjen, Kreativt Forum og Reklamebyråforeningen gikk sammen, etter å ha brukt store deler av 2002 på å krangle om de skulle gjøre det eller ikke. Leo Burnetts gamle kreative leder Erik Hersoug, den største motstanderen av sammenslåingen, ble kreativ leder og foreningens ansikt utad.

- Jeg fryktet for at Reklamebyråforeningens næringsinteresser skulle kvele KFs lekenhet og kreativitet. Derfor stemte jeg nei. Når styret da tar mot til seg og spør en av motstanderne om å ta jobben og gjøre noe med det, sa jeg ja. Det likte jeg, sa nyansatt kreativ direktør i Kreativt, Erik Hersoug, Forum til Propaganda.

Det var ikke bare Leo Burnett-navnet som mer eller mindre forsvant fra norsk reklame. D`Arcy, en del av amerikanske Bcom3, forsvant da Bcom3 ble kjøpt av franske Publicis. I Norge ble byrået kjøpt av ledelsen og skiftet navn til Staal.

- Vi ser paradokset i at Norges beste merkevarebyggere må bytte ut sitt eget navn, men dette var en klausul i avtalen med D`Arcy internasjonalt som må etterleves. Vi har også lagt vekt på å finne et norsk navn, med særpreg og karakter som skiller oss ut blant en rekke internasjonale byrånavn, sa byråleder Kristian Bye.

Med kollapsen i Leo Burnett friskt i minne var det mange i reklamebransjen som fikk frysninger da mediene begynte å grave i Dinamos økonomi. Betalingsproblemer, stor gjeld, hussalg og lønnskutt var blant ingrediensene. Men Dinamo red av stormen.

- Ved inngangen til 2004 har vi den beste kundeporteføljen noensinne, sier administrerende direktør Jan Økern i Dinamo Norge.

Hva så med det kreative? Norge vant på langt nær like mye i anerkjente reklamekonkurranser. I Cannes Lions ble det bare noen bronser, mot blant annet en Grand Prix året før. Hvilke var det beste kreative arbeidene i året som gikk? Vår konkurrent Kreativt Forum fremholdt Netcom MMS "Enkel moro"-kampanje som årets beste. Sverre Hytten og Knut Georg Andresen er ikke enig.

- Der holder jeg en knapp på Rimi. De kjører en bokstavelig talt rød tråd gjennom det hele. Fra massekommunikasjon til siste meter' n. Tydelig, varm kommunikasjon. Puster nok Rema i nakken hva liking angår, sier Sverre Hytten.

- Har sett en del bra fra Finn.no i år, og spesielt på TV. Om det som jeg har sett på print, har tilhørt samme kampanje, er jeg derimot litt usikker på, sier Knut Georg Andresen. Han mener reklamefilmen fra Telenor ADSL med mannen på café var årets beste reklamefilm.

- Grei og relevant idé særdeles sjarmerende utført, sier han.

Han får støtte fra Hytten:

Caféfilmen til Telenor liker jeg godt. Men jeg synes også det er gjort et bra stykke arbeid på de nye medlemsfilmene til Coop.

- Hvis vi skal se litt fremover. Hvem stikker seg ut?

- Kanskje Shnel & Melnychuck. Kreativt sett skal det i alle fall bli vanskelig å matche dem, sier Tibe Infernos kreative leder.

- Uten tvil Kitchen. De har spilt sine kort riktig, ansatt de rette menneskene, gjort de gode jobbene - og på toppen av det hele kan de nå surfe videre på det beste fra Leo, mener Hytten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere