RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Kagge Forlag)

- Spis 75 prosent fett

Sist oppdatert:
- Det er krevende, men du går raskt ned i vekt mener kostholdsekspert Ulrika Davidsson.

(SIDE2): Lite frukt, kun overjordgrønnsaker og ingen kornsorter, pasta, ris, poteter eller brød.

Kostholdsplanen som kalles LCHF har sine begrensninger, men den funker dersom du vil ned i vekt i rekordfart, mener forfatter av boka LAVKARBO - 100 LCHF-oppskrifter, Ulrika Davidsson.

- Fordeler og ulemper
Ifølge boka er metoden utelukkende positiv med tanke på å gå raskt ned i vekt. Dessuten lover den god mat med oppskrifter som er lette og lage og at dietten skal være relativt lett å følge.

Med tanke på å bli kvitt søtsuget lover metoden også gode resultater og mange opplever at både søvnen og fordøyelsen blir bedre.

- Det fins fordeler og ulemper med alle kostholdsplaner, og det gjelder å velge en kostplan som man kan leve med på lang sikt. Det er fremfor alt viktig å lære seg å kjenne sin egen kropp, det vil si å kjenne etter hvordan man føler seg etter måltidene, hvor lenge man er mett, om kosten tilfører energi, hvordan fordøyelsen fungerer og om man setter pris på menyen, skriver Davidsson.

Hun innrømmer at det også er ulemper ved LCHF og lister de opp på denne måten;

- Noen savner ris og pasta
- En del savner mer frukt i kosten
- Dessverre en veldig fiberfattig kost (men man kan ta tilskudd)
- Noen får treg mage i begynnelsen
- Vanskelig å få i seg så mye fett som metoden anbefaler
- Kan være vanskelig å kombinere kosten med høyintensiv trening og langvarig mosjon.

LES OGSÅ: - Kok maten i meierismør

Dietten inneholder mye fløte, crème fraîche og ost. Har du problemer med å bryte ned laktose kan kosten fungere dårlig for deg.

I LCHF-kostholdet er fordelingen slik:
Fett: 70-75 prosent
Proteiner: 20 prosent
Karbohydrater: 5-10 prosent

Du skal ikke redusere matmengden din og du kommer ikke til å føle deg sulten.

Dette kan du spise:
Olje, avocado, oliven, fløte, ost, egg, kjøtt, fisk, fugl, skalldyr, en del grønnsaker.

Animalsk fett anses i dette kostholdet som «det beste fettet» mens de offentlige anbefalingene går i stikk motsatt retning her, særlig grunnet fare for hjerte- og karsykdommer.

Dette må du unngå:
Mykt brød, knekkebrød
Alle pastasorter
Couscous, bulgur, quinoa, spelt, havre, ris
Belgfrukter, linser og bønner
Gryn, for eksempel havre og rug
Grøt og velling
Müsli og frokostblanding
Poteter
Frukt som druer, banan, mango, ananas, samt tørket frukt
Alt som er søtet med sukker, honning, eller søtningsmiddel.
Alle typer margarin
Alle lettprodukter
Matoljer med mye omega-6. For eksempel maisolje og solsikkeolje.
Juice, øl og brus
Kaker, boller og kjeks
Chips, godteri og iskrem.

Ovnsstekt laks med brie og nøtter
4 laksefileter a 150 gram
75 gram brie eller camembert
4 ss fikenmarmelade
1 ts olivenolje
salt og svart pepper
1/2 dl valnøtter
ca. 70 g blandet salat (eventuelt fra pose)

Skjær et snitt i laksefiletene og fordel ost og marmelade i hvert snitt. Smør en liten form med olje og legg i laksefiletene. Strø over salt og pepper og grovhakkede valnøtter. sett formen i ovnen i ca. 15 minutter. (175 grader) Fordel salaten på tallerkenen og laksefilet på hver porsjon. server med olivenolje og balsamicoeddik.

LES FLERE HELSESAKER HER

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere