RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Styr unna dette på salget

Sist oppdatert:
Trygghetsforsikringen som du blir påprakket av el-kjedene er totalt unødvendig, sier ekspertene.

(iBergen.no) Har du vært hos en elektorkjede for å kjøpe hvite- eller brunevarer, har du garantert blitt forsøkt påprakket en såkalt Trygghetsforsikring. I Sverige har selskapene tjent en halv milliard kroner på folk som har tegnet denne typen forsikring. I Norge utgjør også forsikringssalgene flere hundre millioner kroner.

- Kundene etterspør forsikringen
Det sier administrerende direktør i Elkjøp Norge, Bengt Bårdsen.

- Det er på bakgrunn av etterspørselen fra kunden at vi tilbyr dette produktet som en trygghet hvis uflaksen først skulle være ute. Og det viser seg at mange som kommer igjen og tegner ny forsikring - på mobiltelefon får faktisk en av fem bruk for forsikringen, sier Bårdsen til iBergen.no.

- Nå tilbyr jo også flere og flere store selskaper uflaksforsikring - blir ikke det da smør på flesk?
- Vi ser med glede at bransjen nå følger etter oss, da har de skjønt at dette er et produkt kundene vil ha. Forskjellene er at vi har svært lav egenandel ved skade og har ingen verdiavskrivning på produktene.

Bårdsen forstår at kunder noen ganger kan føle selgerne som aggressive i salgsøyeblikket. Men dette er ikke hensikten.

- Vi bruker millioner av kroner årlig til opplæring og dette produktet er helt klart noe vi skal tilby kunden, men ikke prakke på. Det er kunden selv som skal ta avgjørelsen, sier Bårdsen som legger til at kunden også har 30 dagers full returrett på forsikringen.

Tjener 70 mill
- Hvor mye tjener dere årlig på å selge forsikringer?
- Det utgjør en total andel på godt under fem prosent av den totale omsetningen vår og er derfor ingen stor del av businessen.

Tall som TV2 hentet inn i november, viser at de fem prosentene utgjør svimlende 70 millioner på årsbasis bare for Elkjøp-kjeden.

Etter det iBergen.no kjenner til tjener også selgerne hos noen av el-kjedene personlig på salg av forsikringene. Selger du en tre-årsforsikring får du rundt en 50-lapp i lommen. Selger du en forsikring på fem år, får du en hundrings. Dette gjelder i følge Bårdsen ikke hos Elkjøp. Her får ikke de ansatte en eneste krone i provisjon.

Totalt unødvendig
Trygghetsforsikring skal etter sigende være en superforsikring som blant annet slår inn om du skulle være uheldig å miste pc-en i gulvet, eller kaffetrakteren for den del. Problemet er at el-kundene ikke aner at det meste allerede er dekket gjennom innboforsikringer og kjøpsloven. Dermed blir idiotforsikringen, som den også kalles, intet mindre enn totalt unødvendig for kunden.

- Innboforsikring dekker det meste, og den mest solgte forsikringen vår nå er innbo ekstra-forsikring som også kan kalles en uflaksforsikring. Flytter du TV-en rundt i rommet og er uheldig å miste den i gulvet, dekker vi den inn igjen mot en liten egenandel. En ekstra uflaksforsikring oppå dette igjen blir rett og slett svært dyr for deg, sier pressetalsmann i Vesta forsikring, Roald Stigum Olsen.

Den eneste lille fordelen du kan ha av å ha en Trygghetsforsikring som nisjeselskapene tilbyr, er at den i noen tilfeller også dekker inn egenandelen.

Forbrukerrådet fraråder
Også forbrukerrådet går svært langt i å fraråde folk å tegne denne typen forsikring og spiller med de samme kortene som forsikringsselskapene.

- Det er bortkastede penger. I de aller fleste tilfeller gjelder også reklamasjonsretten og garantien. Det en kan gjøre er å spørre selgeren om han kan forklare hva forsikringer gir deg utover forbrukerkjøpsloven, sier regionsjef i Forbrukerrådet, Anne Håheim til iBergen.no.

Sier kategorisk nei
Finansnæringens hovedorganisasjon (FNH) er godt kjent med trygghetsforsikringer, selv om ingen av selskapene er medlemmer hos dem. Dette er stort sett nisjeselskap som skal tjene penger på folk.

- FNH sier ikke kategorisk nei til slike forsikringer, folk må ha frihet til å kjøpe det de vil av lovlige produkter. Men vårt råd er at den enkelte bør gjøre en kost-/nyttevurdering. FNHs holdning er at man ikke oppnår respekt i markedet ved å oppmuntre til dobbeltforsikring, som kjøp av dette produktet i mange tilfeller medfører, sier Informasjonssjef i FNH, Stein Haakonsen, til iBergen.no.

Les flere nyheter på iBergen.no

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere