RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Subsea det hotteste

Sist oppdatert:
Pareto Securities profilerte analysesjef Tormod Høiby peker ut subseamarkedet som den klart hotteste sektoren innenfor offshoreshipping.
Det kom frem under en presentasjon Høiby holdt på Marine Moneys Ship & Offshore
Finance Forum i Oslo onsdag.

- Subsea er det strammeste markedet i dag, slo Høiby fast i sin presentasjon av markedet for støttefartøyer til oljeindustrien offshore.

Offshore støttefartøyer omfatter alt fra tradisjonelle forsyningsskip til ankerhåndteringsfartøyer, konstruksjonsskip og rørleggingsfartøyer til seismikkfartøyer.

Subsea stått stille

Høiby påpekte at flåten innen undervannsmarkedet (subsea) har stått stille siden han som fersk analytiker gjorde sin første gjennomgang i 1996 frem til 2004. Med et økende fokus på offshore, større havdyp og økende undervannsoppgaver er subsea derfor den sterkest sektoren innen offshorestøttefartøyer fremover.

De fremste aktørene her er blant annet Solstad Offshore og DOF.

Høiby ser også et fortsatt stramt marked for de store og avanserte ankerhåndteringsfartøyene, i takt med økende fokus på dypt vann og boring i områder med vanskelige værforhold. Han er mer lunken til de konvensjonelle forsyningskipene, hvor ordreboken begynner å bli høy.

- Det er ingen krise, men vi trenger ikke så mange flere heller, sier Høiby til NA24 iMarkedet.

Proaktive nordmenn

Høiby berømmet de norske offshorerederne for deres proaktive holdning til utviklingen i markedet, mens de store amerikanske rederiene har sittet stille, ja sågar solgt store ankerhåndteringsfartøyer. Pareto-analytikeren trakk frem Tidewaters salg av AHTS-er til Deepsea Supply.

Høiby trakk også frem den meget hyggelige utviklingen til norske supplyaksjer, men mente samtidig at det fortsatt er gode kjøp å gjøre. De billigste basert på pris/fortjeneste (P/E) er ifølge Høiby Havila og DOF som prises til 5,8 og 6,6 ganger forventet inntjenning i 2007. Dyrest i klassen er det meget ekspansive franske rederiet Groupe Bourbonne med en P/E på 17,5 i Paris.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere