RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
4. april kommer boken «Jævla Bra Byline» om norske journalister og deres utrettelige arbeid for å få seg selv på trykk, skrevet av journalist Øyvind Holen.
4. april kommer boken «Jævla Bra Byline» om norske journalister og deres utrettelige arbeid for å få seg selv på trykk, skrevet av journalist Øyvind Holen. Foto: Anders Aas/ Faksimile

- Tanken var å drite ut journalister

Sist oppdatert:
Nå kommer boken «Jævla Bra Byline» om selvopptatte norske journalister.

Folk flest har ikke et forhold til ordet «byline». De åpner avis eller nettavis, leser saken og går videre med dagen sin uten å tenke over hvem som stod bak. Slik er ikke vi journalister, skal vi tro journalist og forfatter Øyvind Holen.

Han har skrevet boken «Jævla Bra Byline», som forklarer de ulike nyanseforskjellene og viser deg hvor selvopptatte mediefolk kan være.

Hva vet du egentlig om «fargebildebyline i helfigur», «bylinekarusell», «jubelbilde», «niqab-byline», «Birken-byline», «sixpack-byline» og alle de andre nyskapningene Presse-Norge kommer opp med på daglig basis?

Ikke kjempeopplag

BRA BYLINE? Det er journalist Erik Pettersen som står bak denne saken. Les hans intervju med journalist Øyvind Holen.

- Det begynte med at SKUP hadde hatt en kunstutstilling med sladdede dokumenter og spurte meg om ikke jeg kunne lage noe tilsvarende med journalist-byline. Så kom ideen om å lage en bok som kunne gis ut på konferansen. Og da jeg snakket med Christer (Falck) om dette, var det noe han ville være med på. Så da begynte ballen å rulle. Jeg regner ikke med at det blir et kjempeopplag med masse byline-bøker under juletrærne, men vi håper på litt salg, i hvert fall, sier forfatteren Øyvind Holen til Nettavisen.

I 2009 startet han Facebook-gruppen «Jævla Bra Byline» - en slags gapestokk for journalister som bruker bilde av seg selv i egne saker på en slik måte at journalisten blir en del av nyheten i stedet for å formidle den. I dag følges gruppen av nesten 4.000 personer, mange av dem journalister, som liker, deler og kommenterer hverandres egenprofilering.

Se bildeserie nedenfor.

- Tanken bak var jo å lage satire og litt utdriting av selvopptatte journalister, men dette har nok mislykkes, siden det virker som om flesteparten ser på det som en ære å bli «hengt ut» på Facebooksiden. Det er flere som tipser om sine egne bylines og iblant føles det som et våpenkappløp, sier han.

- Relasjon kan styrke innholdet

Boken gis ut av forlaget til Robinson-programleder og plateprodusent, Christer Falck, som slett ikke er noen stor tilhenger av den norske byline-adelen.

- Journalister er jo bare mislykkede rockestjerner, idrettsutøvere og forfattere. Mitt mål var å rive journalistene ned i søla mens Øyvind ville hylle dem. Jeg tror ikke det finnes en annen bok som klarer å oppnå begge målene samtidig, sier han til Nettavisen.

Journalist Øyvind Holen har skrevet boken «Jævla Bra Byline.

Det er ikke nødvendigvis noe i veien med profilering av egne journalister. Problemet kommer når det oppstår en interessekonflikt, mener Holen

- Det er forståelig at man vil bygge en relasjon mellom journalistene og leserne. En kommentarspalte eller filmanmeldelse blir gjerne styrket når man har et forhold til den som skriver, men egeneksponering kan bli problematisk når man begynner å omtale seg selv eller egne kolleger som for eksempel har skrevet en bok eller har noe å tjene på eksponeringen. 

Når kryssordforfatteren får byline

Hvilke medier er verstingene på byline-fronten?

- Kvinnebladene og VG og Dagbladet. I VG Helg så har jo absolutt alle som har medvirket i bladet en byline, selv han som har laget kryssordet. Lokalavisene dilter etter, og journalistikkstudentene fra Volda, som har internpraksis i disse dager, er de vi kanskje tipses mest om akkurat nå om dagen. I kvinnebladene så brukes gjerne journalistene og redaktører på forsiden og som modeller inni bladene. Det er sikkert en god innsparing sånn sett, sier han.

Min Mote-redaktør Sonia Huanca Vold brukes ofte som modell i VGs motesaker.

Byline-kulturen er ikke ene og alene et medie-fenomen, ifølge Holen. Profilbilder og oppdateringer på sosiale medier er et utslag av den samme egenprofileringen. 

- Alle har en slags bildebyline i dag, for eksempel på Facebook, Instagram og Twitter. Det handler om å bygge opp seg selv som merkevare, og journalister er spesielt veldig glade i å få bilde av seg selv på trykk og å vise seg frem i sine egne medier. De ivrigste stiller jo opp i nye kostymer eller antrekk for hver enkelt sak, sier han og trekker fram kvinnebladene som en versting i så måte.

- I dag er det veldig vanlig at man bruker et bilde av journalisten sammen med intervjuobjektet, uansett hvor kjent vedkommende intervjuobjekt er, sier han og kaller det en typisk Aud Berggren-byline, med referanse til VGs kjente rampelys-reporter i statene.

Hva med Nettavisen?

Amelia Adamo, redaktør i det svenske kvinnebladet «M-magasin» og Jævla Bvra Byline-sidens egen skytsengel. Hun figurerer på forsiden av hver eneste utgave.

- Før gjorde man dette bare hvis man intervjuet Will Smith eller lignende. I dag bruker journalistene bilde sammen med intervjuobjektet, selv om det er Silje Stang, sier Holen som er en garvet mediemann fra en rekke norske mediehus. Til daglig jobber han i Dagens Næringslivs magasinutgave D2.

Heller ikke oss i Nettavisen-redaksjonen slipper unna Jævla Bra Byline-gapestokken. Flere av byline-eksemplene som omtales i boken og på Facebooksiden kommer fra undertegnedes kolleger. Holen understreker imidlertid at Nettavisens journalister ikke er blant de som oftest profilerer seg selv.

- Dere i Nettavisen er vel ikke de som dominerer i boken. Så vidt jeg kan huske så har dere ganske old-school bylines. Vi har med han journalisten som tester de trange setene på toget med seg selv som modell. Ellers så mener jeg å huske at dere innimellom tar bilde av journalisten sammen med intervjuobjektet, men som sagt, dere er ikke de verste.

Boken lanseres 4. april på det mest passelige stedet, nemlig den årlige SKUP-konferransen, der journalister møtes for å feire seg selv.

Sjekk bildeserien nedenfor og tips gjerne i kommentarfeltet om artige byline-eksempler.

NRK-veteran Hans Wilhelm Steinfeld er blant de som henges ut på JBBs Facebookside.


Et eksempel på hvordan journalisten plutselig blir en del av saken, i stedet for formidler.


De aller fleste sportsjournalister synes nok det er stas å ta bilde med Lionel Messi. Ut ifra bildet kan det virke som om VGs Øyvind Herrebrøden ikke var like entusiastisk. VG-sporten slo uansett opp bildet av duoen på forsiden.


Dagbladet-kommentator Marie Simonsen på forsiden av egen avis.


KK-redaktør Gjyri Helén Werp viste sine motefavoritter på forsiden av egen publiskasjon.


Nettavisens egen Magnus Blaker trekkes fram i Holens byline-bok. Her fra en sak om trange seter i togene til NSB.


Her sitter VGs reporter Eirik Mosveen i bilen til Justin Bieber.



Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere