RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Tankratene skal klart opp herfra

Skipsmeglerhuset P.F. Bassøes analysesjef Ole-Rikard Hammer mener dagens lave ratenivå i stortankmarkedet er like feilpriset som da ratene lå over 200.000 dollar dagen
Sist oppdatert:
Hammer har i likhet med resten av tankmarkedet sett et fall i ratene fra toppen rett under 250.000 dollar dagen på timecharterbasis for moderne VLCC'er til dagens ratenivåer under 50.000 dollar i løpet av halvannen måned, og mener at fenomenet kun er kortsiktig.

- Markedet er like feilpriset i dag som da det lå på worldscale 300, sier Hammer til iMarkedet.no i et intervju.

Kun kortsiktig

Ifølge Hammer er stortankmarkedet i Midtøsten fortsatt veldig stille, noe som befrakterne nå forsøker å utnytte til fulle.

- Befrakterne er like grådige som rederne, og de tester nå hvor langt ned de kan gå, sier Hammer om dagens situasjon.

Han mener utfordringen nå er hvor lenge befrakterne kan sitte å vente før de må fylle på lagrene.

- Det viktigste nå er utviklingen i oljelagrene i USA, de faller tradisjonelt etter nyttår. Går de ikke ned er det en indikator på at det ble fraktet for mye før jul - hvilket vil holde tankratene nede lengre. OPEC var imidlertid tidlig ute med å justere produksjonen, så slår det til som forventet, kommer lagrene ned. Amerikansk lagerstatistikk de siste to ukene støtter dette synet, selv om det for tidlig å konkludere, sier Hammer til iMarkedet.no.

Hammer forventer at et lagerfall vil utløse en ny oppgangssyklus for tankmarkedet.

Endrer ikke estimatene

Hammer mener også at den kortsiktige svakheten i tankmarkedet henger sammen med uroen i oljemarkedet, men forventer at psykologien vil snu når oljemarkedet stabiliserer seg.

- Så lenge folk føler det kan bli billigere i morgen fortsetter de å vente med kjøpene, sier Hammer.

Han ser ingen grunn til å endre sine estimater for forventet call-on-OPEC for første kvartal, som ligger omkring 29,5 millioner fat pr. dag.

- Vi har i løpet av de siste to månedene blitt sikrere i troen på sterk vekst i oljeforbruket også i 2005, og det er det som over tid vil avgjøre for tankmarkedet, sier Hammer.

Bassøe-analytikeren opprettholder også sitt snittestimat på 80.000 dollar dagen i snitt for moderne VLCC'er gjennom 2005.

- Vi har hatt raske halveringer i ratene tidligere uten at de har vist noen prediksjonsverdi for løpet videre. Det vi ser nå er mer en tilpasning i markedet enn noe permanent skift. Ratene skal klart opp herfra, sier Hammer.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere