RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Illustrasjon: Scanpix/EPA/Eddie Cheng

- Telenor og Netcom stjeler koder

Sist oppdatert:
Telenor og Netcom har ikke sett med blide øyne på nettsiden unlock.no, som lar deg bryte operatørlåsen i telefonen din. Nå viser det seg at selskapene selv har vært aktive brukere av siden.

I mars 2003 truet Netcom Fredrik Grevstad, mannen bak siden unlock.no, med søksmål om han ikke stanset virksomheten sin.

Nå viser det seg at både Telenor og Netcom selv har brukt nettstedet aktivt for å låse opp telefonene for kundene sine, som en del av kundeservicen.

- 11.000 opplåste telefoner
Ifølge Grevstad har Telenor hentet ut intet mindre enn over 11.000 opplåsningskoder før Grevstad sperret dem ute fra nettsiden sin.

- Alle kodene blir lagret i en logg med IP-adressene til maskinene som henter ut kodene. Jeg sporet disse IP-adressene og fant ut at de tilhørte Telenors administrasjon, sier han til TV 2 Nettavisen.

Hva er en operatørlåskode?
Dette er stridens kjerne:

Mobiloperatørene selger subsidierte telefoner, særlig kontanttelefoner, som de binder til sitt abonnement med en sim- eller operatørlås.

Abonnement
Med en operatørlåskode kan du enkelt kvitte deg med denne sperren, og bruke hvilket sim-kort eller abonnement du selv vil. Det er Telenor og Netcom naturlig nok ikke særlige fornøyde med.

Når bindingstiden på telefonen utløper vil du kanskje, helt lovlig, skifte abonnement. Da må du først få fjernet operatørsperren.

Det kan du gjøre via kundeservice hos operatøren, eller du kan bruke en side som Unlock.no.

Lovlig eller ikke?
Problemet er at du kan låse opp telefonen selv om du har en avtale med Netcom eller en annen operatør.

Fredrik Grevstad oppfordrer på sin side å ikke bryte avtalen med operatørene, men mener hans side ikke er problematisk juridisk sett.

- Jeg tviler sterkt på at Unlock.no er ulovlig. Vi oppforderer sterkt til å ikke bryte loven. Operatørens avtale med kontanttelefonene er tvilsomme, du får telefonen selv og det at du fjerner låsen betyr ikke at du bytter operatør. Kanskje vil du låne bort telefonen til en venn?

Dyrere telefoner
Espen Tuman Johnsen i Telenor er av en annen oppfatning.

- Operatørlås er en god ordning, ungdom får en mobiltelefon mye billigere enn de ville gjort ellers. Unlock og lignende tjenester kan føre til at mobilene i Norge blir dyrere enn de er i dag.

Han har tilbudt operatørene om å inngå en bedriftsavtale for uthenting av kodene, men har ikke fått svar.

Synes ikke om Unlock
Espen Tuman Johnsen, informasjonsansvarlig i Telenor Mobil, sier mobilselskapet ikke godkjenner bruk av Unlocks side.

- Vi skal ikke bruke denne tjenesten. Dersom det har skjedd, er det meget beklagelig. Unlock er en tjeneste vi ikke synes noe om, vi synes det er galt å hjelpe folk til å bryte avtaler, sier han til TV 2 Nettavisen.

Han påpeker at kunder hvor bindingstiden har gått ut selv kan gå inn på Telenors nettsider eller ringe kundeservice og få hentet ut operatørlåskoden.

Netcom har også brukt tjenesten selv, på tross av at selskapet har truet med å trekke Grevstad og Unlock for retten for ”handling som strider mot god forretningskikk næringsdrivende i mellom”.

Internt rot
I en intern e-post TV 2 Nettavisen har fått tilgang til, går det klart fram at en av Netcoms kundekonsulenter oppfordrer sine medarbeidere til aktivt å bruke Unlock.no.

- Jeg vil tro vår tjeneste er mer effektiv, og at selskapene sparer en del penger på å bruke oss i stedet for å bruke egne rutiner, sier Grevstad.

Guri Wormdahl, informasjonsdirektør i Netcom, sier de har klare retningslinjer på at de ansatte ikke skal bruke tjenester som Unlock.no.

- Her er det noen som har utvist meget dårlig skjønn, det skal selvfølgelig ikke forekomme. Jeg tror noen ville gjøre det enkelt for kundene som har et problem, og for seg selv. Det forklarer saken, men forsvarer den ikke, sier hun til TV 2 Nettavisen.

Fredrik Grevstad sier at både Telenor, Tele2, Nordialog, Netcom og en rekke andre mobilbedrifter har brukt tjenesten hans til å fjerne operatørlåsen.

- Butikkene svindler
Han mener det største problemet er telebutikker som fjerner operatørlåser fra subsidierte telefoner.

- De gir blaffen i avtalene med operatørene og selger telefonene videre som ubundne telefoner med stor margin. Det er et større problem enn at privatpersoner bryter sperren, sier Grevstad.

Espen Tuman Johnsen er ikke kjent med problemet, og har ikke tall på om det er en differanse mellom låste mobiler sendt til butikk og abonnement.

- Men dersom dette er et problem, skal vi selvsagt gå nøye gjennom saken, sier han.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere