RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Crestock (Crestock)

- Tynne får ikke ryggplager

Sist oppdatert:
Her er påstandene og sannheten om ryggproblemer.

(SIDE2:) 8 av 10 av oss opplever en eller annen gang problemer med ryggen. Ryggsmerter er vanlig, men det er også mytene om ryggproblemer, skriver WebMD.

Helsenettstedet ramser opp en del ryggpåstander og sannheten om dem:

Påstand: Sitter du rett i ryggen unngår du problemer.
Svar: Å sitte helt stille og for rett over lang tid kan være en belastning for ryggen. Hvis du sitter mye så prøv å gjøre noen øvelser i løpet av dagen. For eksempel kan du lene deg tilbake i stolen mens beina er plantet i gulvet slik at du får en svak kurve i ryggen. Pass også på å stå litt i løpet av dagen.

Påstand: Å løfte tungt ødelegger ryggen.
Svar: Det handler ikke om hvor tungt du løfter, men hvordan du gjør det. Du skal samtidig ikke bære noe som er for tungt for deg. Når du skal løfte noe så stå nærme tingen med knærne bøyd, ryggen skal være rett og hodet opp. Du skal bruke beina når du løfter. Ikke vri eller bøy kroppen – det kan skade ryggen din.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Påstand: Bli liggende i sengen til ryggsmertene går over.
Svar: Å hvile kan hjelpe mot en akutt skade eller en forstrekning som forårsaker ryggsmerter. Men du bør ikke bli liggende lenge i senga. En dag eller to rett ut kan gjøre skaden verre.

Påstand: Ryggsmerter skyldes alltid at du har skadet deg.
Svar: Skade, sykdom, infeksjon og arv kan føre til ryggsmerter.

Påstand: Overvektige personer sliter oftere med vond rygg.
Svar: Å være i form kan forhindre ryggplager. Det er vanligere med ryggsmerter blant personer som beveger seg lite - spesielt gjelder dette folk som deltar i energiske aktiviteter i helgene, etter å ha sittet på rumpa en hel uke. Overvekt kan belaste ryggen.

Påstand: Tynne personer får ikke ryggplager.
Svar: Alle kan slite med vond rygg.

Påstand: Trening er farlig om du har ryggplager.
Svar: Regelmessig mosjon hjelper mot å få problemer med ryggen. Får man akutte smerter kan det hende legen anbefaler et treningsprogram som begynner rolig, for deretter å øke i intensitet. Så fort de verste smertene har gitt seg kan trening hjelpe mot senere skader.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere