RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jørgen Berge (Mediehuset Nettavisen)

- Unødvendig å betale så mye for parkering

Sist oppdatert:
- Flere kommuner bør absolutt gjøre som oss, sier Trondheim kommune, som har tatt grep.

Søndag kunne du lese i Nettavisen at EasyPark, som er Nordens største leverandør av betalingstjenester for parkering, håver inn penger på såkalte transaksjonsavgifter hver gang du parkerer.

Nettavisen registrerte seg som kunde og parkerte i 15 minutter på fem steder i Oslo, Bergen og Trondheim, og testen viste at vi ble trukket skyhøye avgifter i tilegg til parkeringsprisen. Gebyrene utgjorde inntil 72 prosent av prisen.

EasyPark har i dag 130 kommuner og 70 private parkeringsselskap på sin kundeliste, deriblant Oslo kommune.

Har du et tips i saken? Ta kontakt med Nettavisens journalist Jørgen Berge på e-post, eller ring 916 23060.

Les saken: Rådyrt å parkere kort

- Det var vondt å se
Men avgiftene er helt unødvendige, mener Trondheim kommune, som nå har sagt opp avtalen de har hatt med EasyPark i 10 år.

- Jeg syntes det var vondt å se hvor mye EasyPark legger på de offentlige parkeringsavgiftene i Trondheim før de sender regningen til kundene våre, sier direktør Erlend Solem i Trondheim Parkering til Nettavisen.

Det var blant annet på grunn av de store summene kundene blir trukket fra EasyPark, at kommunen sa opp avtalen rett før jul i fjor.

- Det er helt unødvendig å legge på prisen så mye for den tjenesten når det finnes lett tilgjengelig teknologi som kan redusere prisen for kundene, sier Solem.

Han tok grep da han ble sjef for Trondheim Parkering, som er et kommunalt foretak, i februar i fjor. Kommunen har nå fått utviklet en egen parkeringsapp - uten ekstra kostnader for de som parkerer.

- Jeg har jobbet for et privat selskap i kollektivtrafikken tidligere, og så at betalingssystemet var tilgjengelig og enkelt å lage. Da jeg kom hit så jeg hva vi betalte, og ikke minst hva kundene måtte betale ekstra for tjenesten, og varslet EasyPark om at jeg ikke likte den situasjonen, forteller han.

I Nettavisens artikkel søndag, svarte EasyParks direktør følgende på spørsmålet om hvorfor avgiftene er så høye:

- Easypark mener Nettavisens test av parkeringstjenestene gir et misvisende bilde, sa direktør Christian Sæterhaug.

Nettavisens parkeringsavsløringer:

EasyPark har blitt tatt for å ha manipulert parkeringstider, for å hindre at kundene deres får parkeringsbøter. En tidligere ansatt har også fortalt at de ansatte parkerte gratis på parkeringsplassene til Oslo kommune og de andre store parkeringsselskapene, uten at de visste om det.

I tillegg har vi avslørt en sikkerhetsbrist i EasyParks datasystem, at man ved hjelp av en åpen datalenke enkelt fikk oversikt over alle parkeringene i Norden.

Søndag skrev Nettavisen at EasyPark håver inn såkalte transaksjonsavgifter, og tar skyhøye avgifter særlig ved korte parkeringer.

Her er alle sakene:

Rådyrt å parkere kort
Datalenke avslører hvor du parkerer
EasyPark innrømmer mer juks
- Ingen liker å bli lurt
- Vi parkerte gratis i årevis
Parkeringsselskap tatt for falsk dokumentasjon
Parkeringsselskap manipulerte parkeringstider

- De kuppet markedet
Solem mener EasyPark «kuppet markedet» på begynnelsen av 2000-tallet.

- De var tidlig ute og kuppet markedet med et fremtidsrettet og godt produkt, og fikk laget et system som de var alene om den gangen - og som hele parkeringsbransjen ble fascinert av, sier han.

Men nå mener han at tiden har gått fra selskapet.

- Tiden har gått uten at vi egentlig har tenkt på noe alternativ. EasyPark sin løsning har gjort det enkelt for oss og den har fungert godt, men samtidig har tiden gått og den teknologien som EasyPark bruker, har blitt lettere tilgjengelig og billigere å skaffe, sier han.

I tillegg til at de mener ekstraavgiftene som kundene må betale er unødvendige, ønsker de å få kontakt med kundene sine ved å si opp avtalen.

- Det aller viktigste for vår del er at vi leverer kundene gode offentlige tjenester. Avtalen med EasyPark gir oss ingen mulighet til å kommunisere med kundene våre, og vi har ingen mulighet til å sjekke kundetilfredsheten med de offentlige tjenestene, sier Solem, og legger til:

- At vi som leverandør av en offentlig tjeneste ikke har oversikt over hva en underleverandør belaster våre kunder med, det er uakseptabelt, sier han.

Har laget gratis app
Trondheim Parkering startet derfor arbeidet med å utvikle et eget betalingssystem, og etter en anbudskonkurranse underskrev de i november i fjor en avtale med en ny underleverandør.

Avtalen med EasyPark går ut i juli, men allerede i løpet av mars kan folk i Trondheim begynne å bruke det nye systemet.

- Vi har laget en app som kundene kan laste ned gratis. Der legger de inn kredittkort, ett eller flere, de registrerer en eller flere biler og så kan de begynne å bruke den. Det er en app der du bestiller parkeringstid på samme måte som vekking på Iphone, forteller direktøren, og legger stolt til:

- Her betaler du ingen transaksjonsavgift, og det er ingen månedsgebyr, som hos EasyPark-kunder må betale. Her betaler du parkeringsprisen, punktum, sier Solem.

- Vi har gjort det enkelt
Med parkeringslappen kan du når som helst avslutte parkeringen, og du betaler da kun for den tiden du har stått parkert. Du kan også enkelt forlenge parkeringen om møtet ditt for eksempel blir forsinket.

- Vi har prøvd å gjøre det så enkelt som overhodet mulig. Det blir en pris for hele Trondheim, 24 kroner for den første timen. Prisen øker så med fem kroner for hver time. Poenget her er at du betaler like mye om du betaler på parkeringsautomaten, eller bruker appen, sier han.

I tillegg lager Trondheim Parkering en sms-løsning, til samme pris som appen.

- Men vi må vurdere om vi må legge på faktureringsgebyret som teleselskapene tar på prisen for den tjenesten i løpet av året. Men vi vil at folk helst skal bruke appen, fordi det er enklere for kundene, sier Solem.

- Kommuner bør gjøre som oss
- Burde flere kommuner gjøre som dere?

- Ja, de bør absolutt vurdere det. Det er fullt mulig for andre kommuner å gjøre det samme, sier Solem.

Han påpeker at Trondheim kommune ikke kommer til å tjene noe på det nye betalingssystemet.

- Det viktigste for oss er kundetilfredsheten, at prisen går ned for kundene og at vi får en styring over kvaliteten på den leveransen kunden får, sier han.

- Hva tenker du om EasyParks monopolsituasjon i dag?

- De var smarte og tidlig ute, men de har solgt en døende ku lenge. Vi som bransje har kanskje ikke vært våkne nok, men jeg tror dette vil endre seg nå og at EasyPark må innstille seg i løpet av kort til på å måtte være en underleverandør til parkeringsselskapene, og ikke en sluttleverandør til kundene, sier Solem, og påpeker:

- De må være mer åpne om hva de tar for tjeneste sine.

- Det er uhørt
Da Nettavisen testet hvor mye det kostet å parkere på en av de kommunale parkeringsplassene til Trondheim kommune som EasyPark-kunde, ble vi trukket en transaksjonsavgift på 62,5 prosent av prisen.

Det kostet 6 kroner å parkere i 15 minutter, og siden vi ble trukket 16 kroner for parkeringen, var transaksjonsavgiften 10 kroner. I tillegg kommer en fast månedspris du må betale som kunde hos EasyPark, og en etableringsavgift.

- At de tar rundt 60 prosent som i Nettavisens eksempel, på en offentlig parkeringsplass, det er uhørt, sier Solem.

Han mener det er få som vet at de belastes så høye avgifter i tillegg til parkeringsprisen.

- De har pakket inn prisen godt, så det er litt vanskelig å se hva prisen er. Det er umulig å se akkurat hva du skal betale. Så vi har satt kundene i en litt vanskelig situasjon ved å bruke EasyPark, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere