RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Trond Svendgård har vært på det norske kokkelandslaget. Han er medforfatter på «Den aller beste, lureste og mest praktiske kokeboken» som Flying Culinary Circus har gitt ut.
Trond Svendgård har vært på det norske kokkelandslaget. Han er medforfatter på «Den aller beste, lureste og mest praktiske kokeboken» som Flying Culinary Circus har gitt ut. Foto: Forlaget Press

- Velg laksen som passer deg

Sist oppdatert:
Sjekk vår guiden til Salma og de andre ferskpakkede laksemerkene.

(SIDE2): Det dukker stadig opp flere forskjellige ferske laksefileter i butikkene. Noen kommer i porsjonsstykker i såkalte skåler, og dette markedet er tydelig voksende. Men de mest kjente er de ferskpakkede laksesidene.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

I denne gruppen finner vi Salma, Frøya, Finest, Sea Fraiche og Arctic Circle Salmon. (Og Strøm torskeloin som selges på ICA og Meny). Alle fiskene er oppdrettsfisk, noe som fikk kjøkkensjef på restauranten Maaemo, Esben Bang Holmboe, til å erklære Salma-laksen for et bløffeprodukt i Dagbladet i februar. Selv bruker han bare viltfanget fisk.

Om du ikke har noe imot oppdrettsfisk, så har det kommet mye å velge mellom av såkalt luksusferskpakket fisk.

Foregangsfisken Salma
Salma er mest kjent. Årsaken er at den har vært på markedet lengst og har gjort stor suksess med sin markedsføringskampanje. Salma er den eldste ferskpakkede loinlaksen vi har. Den ble introdusert allerede i 2005.

Etableringen av Salma var viktig for utviklingen av ferskfiskmarkedet i norske dagligvarer og den oppfattes som en merkevare, slår matforskningsinstituttet Nofima fast i en rapport fra mars i år.

- En annen fordel med Salma er at forbruker har blitt vant til å kjøpe en fersk vakuumpakket loin, slik at barrieren for å kjøpe et lignende produkt fra andre produsenter bør være mindre, skriver Nofima i rapporten «Hvordan påvirker ferskfiskprodukter markedet».

FAKTA:

Nofima lagde på oppdrag fra Fiskeri- og kystdepartementet en rapport om hvordan nye ferskfiskprodukter påvirker markedet. «Hvordan påvirker ferskfiskprodukter markedet».ble sluppet i mars i år.

I rapporten skriver forskerne Morten Heide og Geir Sogn-Grundvåg at det i løpet av de siste 10 årene har vært en økning av salg av fersk fiskefilet på 25 prosent. Økningen skyldes at salget av ferdigpakket fersk filet øker, mens salg fra fiskedisk går ned.

Laks har en helt dominerende posisjon i dette markedet.

Den som selger mest er Salma som i 2011 solgte 567 tonn laks.

Alle filetene er såkalt pre rigor filetert oppdrettsfisk. Det betyr at den er filetert før den går inn i dødsstivhet. Deretter pakkes den fra fire til seks timer etter at den er dratt opp og kjøres til butikkene. Holdbarhet er 10-12 dager.

Salma er foregangsfisken i markedet. Salma har gjort at barrieren for å kjøpe en fersk vakuumpakket loin har gått ned hos forbrukerne og dermed har Salma gjort det lettere for konkurrentene å komme på markedet.

Både produsenter og kjeder mener at ferskpakket fisk vil vokse, andre arter fisk og mer skålpakket fisk

Kjedene sier det er mye svinn og små marginer, og at de tar inn to merker fordi de vil at kunden skal ha noe å velge mellom. De anser ikke forskjellen i kvalitet som veldig stor.

Lik kvalitet
I rapporten slår kjedene fast at de oppfatter kvaliteten på Salma og de andre merkene som ganske like. De er også relativt likt priset. De fleste butikker fører bare Salma og ett merke til, kanskje til nød tre merker. Årsaken er ifølge dagligvarekjedene at inntjeningen på denne type fisk er ganske lav. Det er mye svinn siden holdbarheten er 10-12 dager. Likevel føler alle kjedene at det er en viktig vare å ha, og den fører til salg av tilbehør.

En annen ting er at vi som forbrukere er lett forvirret over hvilken fisk vi bør velge. For eksempel er det lett å få med seg en belly loin, altså magedelen av laksenhjem i handlekurven når vi egentlig ønsket å handle sashimikvalitet.

Velger feil
- Du må velge den delen av laksen som passer best til det du skal lage av mat. Skal du ha veldig fine skiver eller utnytte formen på fisken, rulle den til en pølse for eksempel, bør du velge ryggstykket. For eksempel passer ryggdelen, eller såkalt back loin, best til sashimi og retter med rå fisk. Belly loin har den brune fettranden som gjør den fin til steiking og grill, sier kokk og fisk- og skalldyrekspert, Trond Svengård, i Flying Culinary Circus til Side2. I 2003 vant han Bocuse d'Or, også kjent som VM i kokkekunst, sammen med Charles Tjessem.

De fire kokkene i sirkuset har blant annet kokkelert for Alicia Keys, Shakira og Sarah Ferguson. De har reist og jobbet i 45 land.

Svendgård sier dog at mye er opp til smak og behag - og pris. Om du skal grille for eksempel, anbefaler han gjerne fisk både med skinn og fett, mye av smaken sitter nettopp der.

For mange av oss vil de ferskpakkede fiskefiletene i skål være mer enn nok til grillbruk.

- Den beste delen til stek og grill er belly loin, uten tvil, men den aller beste delen er faktisk utenfor belly loin for det er nesten bare fett. Stekt med skinnet på, blir det utrolig godt. Jeg har faktisk foreslått for produsentene at de bør selge den delen, men den er ikke så lett å rense, sier Svendgård.

HVA DU SKAL BRUKE laksen til avgjør om du bør kjøpe med eller uten skinn, for eksempel.

Han tror imidlertid ikke noe på påstanden om at den beste laksen blir eksportert ut av Norge.

- Det tror jeg er tull, sier han.

Sikkert for forbrukeren
Om den ferdigpakkede laksen er bedre enn fisken fra fiskedisken, er vanskelig å si, mener Svendgård. Årsaken er at det er ulik kvalitet på fiskediskene rundt omkring. Derfor, kjenn din fiskedisk! Er du usikker, må du gjerne kjøpe de vakuumpakkede fersklaksvariantene, mener han.

- Slaktemetodene som Salma og Frøya har utviklet gjør at det går ekstremt raskt fra fisken trekkes opp av havet til den er i butikkene. Det gjør den sikker for forbrukeren å kjøpe. Det gir trygghet. Mange ganger vet du ikke hvor gammel fisken i fiskedisken er, sier han.

Flying Culinary Circus reiser rundt hele verden med sin kokkelering. De har også et grillsamarbeid med Meny, men de er ikke sponset av dem, sier Svendgård.

Når du velger laks, skal du også se på fargen og kjenne på fastheten i kjøttet. Personlig velger fiske- og skalldyreksperten Svendgård Salma eller Frøya i sitt arbeid.

- Vi merker kvalitetsforskjell i fastheten i kjøttet, konsistens og på fargen. Min erfaring er at Frøya og Salma er best til vårt bruk, de andre merkene har jeg forskjellige opplevelser med, sier Svendgård.

Dette er merkene du får kjøpt i dag:

Frøyas lakseloin
Produseres av Salmar utenfor Frøya. Sashimikvalitet. Lansert i 2011.

Selges som midloin og backloin.

Denne selges gjennom NorgesGruppen (Meny, Ultra, Centra, Jacobs)

Pris da vi sjekket:

Meny - 239 kroner hel loin

Salma
Salma produseres på Bømlo og eies av Bremnes Seashore. Lansert i 2005 etter at Bremnes og Tine revolusjonerte pakkemetoden for fersk fisk.

Selges som hel back loin,halv back loin, hel belly loin, halv belly loin, cubes (biter)

Selges i alle de norske kjedene, men ikke i alle størrelser.

Pris da vi sjekket:

Meny/ICA - 239 for hel loin

Halv loin - 186-199 kroner (REMA100 til ICA)

Sea Fraiche
Produseres av Sekkingstad for Enghav.

Selges som hel loin (del på kroppen ikke spesifisert)

Selges på ICA Supermarked, Coop Obs! og Coop Extra og i utvalgte Rema 1000 og Safari butikker.

Pris da vi sjekket:

ICA - 199 kroner kiloen

Lerøy finest lakseloin
Produseres for Lerøy av Sinkaberg-Hansen på Rørvik. Lansert i 2008.

Selges som hel loin og halv loin. Back og belly loin. Også røykt variant.

Selges hos Coop og Kiwi.

Pris da vi sjekket:

Kiwi 139,90 kroner kiloen (billigste)

Arctic Circle Salmon

Produseres av Vicenco for Fiskcentralen. Lansert i 2012.

Selges i REMA 1000.

Pris da vi sjekket :

189 kroner kiloen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere