RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Fylkesleder Jan-Ove Halsøy i Norges Lastebileierforbund er bekymret over utviklingen.
Fylkesleder Jan-Ove Halsøy i Norges Lastebileierforbund er bekymret over utviklingen. Foto: Magne Turøy

- Verre og verre tidspress

Sist oppdatert:
Lastebilsjåfører klager over knappe tidsfrister.

Norges Lastebileierforbund mener transportkjøpernes knappe tidsfrister går på sikkerheten løs, skriver BA.no

– Tidspresset blir bare verre og verre, sier fylkeslederen.

– Jeg skal ikke unnskylde trailersjåfører som kjører av veien uten kjetting, men det er et enormt tidspress på dem, sier fylkesleder Jan-Ove Halsøy i Norges Lastebileierforbund.

BA omtalte i går hvordan trailersjåfører gir dårlig veistandard - og ikke manglende bruk av kjettinger - skylden for problemene på norske fjelloverganger. Det ene vogntoget etter det andre har stått fast den siste tiden, både i høyden og i lavlandet. I mange tilfeller har de blokkert veien for annen trafikk.

– Både godseiere, transportørene og samfunnet taper store penger, men det altoverskyggende er trafikksikkerheten, sier Halsøy.

Han peker på at konsekvensene blir langt større når uhellene skjer i vest, fordi det er så begrenset med omkjøringsveier.
Halsøy sier Norges Lastebileierforbund jobber intenst med holdningsendring hos sjåfører. Den handler i første rekke om å få sjåførene til å påse at bilene deres er best mulig skodd, og at de blir flinkere til å avpasse farten etter forholdene. En annen nøkkelfaktor er at bedrifter vil være mest mulig kostnadseffektive. Av den grunn vegrer de seg for å ha overskuddslagre. Denne tendensen ble forsterket under finanskrisen.

– Vogntogene fungerer mer og mer som lager. Det gir knappere og knappere tidsfrister.

Forsvarer

Halsøy synes det er trist å lese hvordan yrkessjåførene får unngjelde i blogger og debattforum på internett. Han skulle ønske at en i større grad rettet skytset mot transportkjøperne og de folkevalgte.

– Sjåførene gjør en særs samfunnsnyttig jobb ved å kjøre varer du og jeg er dønn avhengig av. Det blir galt å gre alle over samme kam.

– Tenk det ansvaret som hviler på dem. Hadde folk satt seg inn i et vogntog når det stormer som verst, vil de erfare at det er beintøft arbeid, sier Halsøy.

Les flere saker hos BA.no her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere