RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
ØNSKER Å HJELPE ANDRE: Antonia Eriksson fra Sverige slet med alvorlige spiseforstyrrelser. Nå ønsker hun å inspirere andre med spiseforstyrrelser til å leve sunt.
ØNSKER Å HJELPE ANDRE: Antonia Eriksson fra Sverige slet med alvorlige spiseforstyrrelser. Nå ønsker hun å inspirere andre med spiseforstyrrelser til å leve sunt. Foto: Instagram/@EatMoveImprove

- Vet ikke om jeg hadde overlevd én natt til

Sist oppdatert:
Antonia Eriksson fikk spiseforstyrrelser og veide bare 38 kilo da hun ble innlagt. Så skiftet hun fokus.

(SIDE2): Antonia Eriksson er en 18 år gammel fitnessblogger fra Sverige. Instagram-profilen hennes er fylt av sunn mat, treningsbilder, og de typiske inspirasjonssitatene.

Dette er fitspo i all sin herlighet, vil nok de fleste mene.

Side etter side er fylt med dette. Men når du når starten av profilen hennes, finner du et bilde fra et sykehus. Det er bare 15 måneder siden hun ble lagt inn, for behandling av anoreksia.

- Som jeg hadde fryktet ble jeg lagt inn på sykehuset, ettersom spiseforstyrrelsen har blitt så alvorlig, skrev Eriksson under dette bildet.

- Da jeg først opprettet profilen «eatmoveimprove », het den egentlig «fightinganorexia», og det var en anonym profil. Det tok en god stund før jeg bestemte meg for å avsløre identiteten min. Jeg brukte denne kontoen for å dokumentere veien mot å bli frisk, sier hun til Daily Dot.

Hadde gitt opp

Eriksson fikk spiseforstyrrelser i starten av 2012, men holdt den under kontroll frem til sommerne samme år. I september i 2012 ble hun innlagt, og ble værende der i to måneder.

- Hjertet og andre organer sviktet. Bena mine var svake, og refleksene mine virket ikke. Jeg hadde gitt opp, og om jeg ikke hadde blitt lagt inn på sykehus da jeg ble, vet jeg ikke om jeg hadde overlevd én natt til. Jeg veide 38 kilo da jeg ble innlagt, sier hun.

Det var mens hun lå på sykehuset at hun bestemte seg for å begynne å dokumentere prosessen.

- DET ER MULIG Å BLI FRISK. Det er verdt det, skriver Antonia under dette bildet.

Hele tiden har hun vært bevisst på å ikke tråkke over grensen og å ende opp med fronte såkalt «thinspo» eller «proanoreksia».

«Thinspo» er en forkortelse for «thinspiration». Dette dreier seg om mennesker som skriver om om usunn slanking, viser fotografier av sykelig tynnhet og glorifiserer spiseforstyrrelser.

Som mange Instagram-brukere vet er grensen mellom «fitspo» og «thinspo» hårfin. Mens den første betegnelsen er ment for å hylle en sunn livsstil og veltrente kropper, er den ment som inspirasjon til å gå ned drastisk mye i vekt.

Ekstremvariantene av begge er distinkte, og for en med spiseforstyrrelser kan begge endene av skalaen være skadelig. Dette har skaperne av Instagram selv innsett, og de har blant annet blokkert søkeordene #loseweight, #proanorexia og #probulimia.

Likevel har bilder av lettkledde, slanke kropper nesten tatt over, og dette kan være slitsomt for utsatte mennesker.

- Thinspo-profiler påvirket meg når jeg var syk. Når jeg arbeidet med å bli frisk måtte jeg slutte å følge disse kontoene. Disse kontoene er skapt for å få jenter til å mislike kroppene sine, og det lykkes de stort sett med. Disse profilene «hjalp meg» med å sulte meg, og å fortsette å være syk. Mest sannsynlig er de som står bak disse kontoene syke selv, og det er egentlig ganske trist, sier hun.

VIL IKKE TRIGGE ANDRE: Eriksson deler aldri tall, for eksempel hva hun veier, eller hvor mange kalorier maten hun spiser inneholder.

Selv om fitness-profiler gjerne tenderer mot å også være thinspo-profiler, forsøker Eriksson å gjøre det hun kan for å kun promotere fitness.

- Jeg er alltid ganske streng når det kommer til hva jeg legger ut. Mange lurer på hva jeg veier, og hvor mange kalorier jeg får i meg, men det deler jeg aldri. Jeg vil ikke dele nummer fordi jeg vet at det var noe som trigget meg, og det ønsker jeg ikke.

Når hun legger ut bilder av kroppen sin i forbindelse med trening ønsker hun ikke nødvendigvis at fokuset skal ligge på selve kroppen hennes, men på hvor mye energi hun hadde den dagen, eller hvor tungt hun klarte å løfte.

Vil ikke hjelpe andre til å gå ned i vekt

Ifølge Eriksson er flere av følgerne hennes mennesker som selv har slitt eller er rammet av spiseforstyrrelser, og det at hun er bevisst på nettopp dette mener hun er det som gjør hennes profil til noe annet enn flere andre fitness-promoterende profiler.

- Jeg blir irritert når folk spør meg om hvordan de skal gå ned i vekt. Det at jeg gikk ned i vekt, kostet meg nesten livet mitt. De burde ikke spørre. Det er som å spørre meg om hvordan man skal ta livet av seg selv.

18-åringen har i dag i overkant av 18.000 følgere, og det å dokumentere sin vei mot bedring mener hun har hatt stor effekt når det kommer til bedring.

Selv om Antonia Eriksson legger ut bilder av kroppen sin i forbindelse med trening ønsker hun ikke at fokuset skal ligge på selve kroppen, men heller på hvor mye energi hun hadde, eller hvor tungt hun klarte å løfte.

- Jeg fant andre mennesker som følte det samme som meg, og som kjempet de samme kampene. Vi støttet hverandre, og jeg kan alltid få råd og støtte fra Instagram-familien min.

Stadig flere ungdom bruker nettet til å utveksle slanketips og bilder av seg selv. Dette er ikke nødvendigvis bare negativt, mener Rådgivning om Spiseforstyrrelser (ROS).

- Vi har ingen konkrete tall, men vi vet at det er mange som blogger om spiseforstyrrelsen sin. Vi har selv vært i kontakt med en del av dem, og det er noen som blogger på en god og bevisst måte. Det vil si at de bruker egenerfaringen sin på samme måte som vi gjør - altså til å hjelpe andre til å komme ut av spiseforstyrrelsen sin. Det er viktig å ikke være negativ til alle som blogger om spiseforstyrrelser, det kan også ha en positiv effekt. Vi prøver å samarbeide med de jentene vi ser har en god tilnærming til temaet, har generalsekretær Ingjerd Skreie i ROS tidligere uttalt til Side2.

Les mer:Sykelig tynne kastes ut

Pass på fokuset

For andre jenter som sliter med spiseforstyrrelser og som ønsker å trene, er det lurt å ha å bakhodet at det er svært viktig å finne en god balanse.

- Om trening er noe som kan trigge deg til å falle tilbake til dårlige vaner, så handler det om at fokuset nå dreier seg veldig mye om hvordan du blir seende ut av av å trene. Det dreier seg mindre om helsegevinstene. Trening markedsføres på mange måter ofte rundt det å for eksempel trene bort magefettet, eller å få «sommerkroppen». Det å lokke kunder med slikt, skaper mye usunn påvirkning, og det gjør det heller ikke enklere for de som enten har eller har hatt spiseforstyrrelser og som lett blir trigget av at fokuset ligger mer på kroppen enn på helsa, har sosialkurator Ellen Berg ved Interessegruppa for Kvinner med Spiseforstyrrelser (IKS) utalt til Side2.

At trening kan være negativt, handler også om følelsesreguleringen treningen gir. Du må kunne trene på en god måte. Noen trenger også en reel pause for å skape avstand før man kan begynne å gjøre det på en god måte.

- Det er lett at det går fra god trening til overdreven, og det jeg vil kalle, ugrei trening. Det blir ingenting, eller så blir man hekta. Jeg har ikke opplevd det selv, men har hørt andre si at de rett og slett måtte slutte helt, og arbeide med å få et nytt fokus, sa Berg.

Les mer:Dette er veldig problematisk

Fysisk aktivitet kan være veldig gunstig for de som har eller har hatt en spiseforstyrrelse, men..
Forsker Solfrid Bratland-Sanda, førsteamanuensis ved Høgskolen i Telemark, har skrevet en bok om trening og spiseforstyrrelser, og arbeider med problematikken ved Modum Bad.

Hun mener fysisk aktivitet og trening kan være veldig gunstig i tilfriskning av spiseforstyrrelser. Men for å få denne gevinsten forteller hun til Side2 at man må være bevisst på disse faktorene:

- Aktivitetene bør ha fokus på bevegelsesglede, positive opplevelser og mestring

- Aktivitetene bør være lystbetonte, og personen må selv få velge hva som passer best for seg. For noen passer treningssenter, for andre passer naturopplevelser og friluftsliv

- Aktivitetene bør ledes av personer med fagkompetanse

- Personer med et tvangspreget forhold til fysisk aktivitet må få hjelp til å endre tankemønstre knyttet til fysisk aktivitet. På den måten blir fysisk aktivitet en kilde til liv og ikke nok en byrde.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere