RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Helle Nilsen (Side2)

- Vi er designet for å være sultne

Sist oppdatert:
5:2-dietten gjør at kroppen skjerper seg og yter maksimalt, ifølge forfatter Elizabeth Lingjærde.

(SIDE2): - Når du følger 5:2-dietten får kroppen din en pause et par dager i uken. Og kroppen trenger å hvile, blant annet for å få stabilisert blodsukkernivåene, sier helsejournalist Elizabeth Lingjærde.

Dietten går ut på at du skal spise det du vanligvis gjør 5 dager i uken og faste de andre to dagene. Men det er ikke slik at du må droppe å spise helt og holdent. Du kan nemlig innta 500 kcal på fastedagene. Dette skal være med på å opprettholde forbrenningen og det kalles periodisk faste med begrenset kaloriinntak.

Hun har skrevet en bok med 38 oppskrifter skreddersydd for 5:2-dietten.

Den mye omtalte dietten har vært en snakkis den siste tiden og boka til britiske Kate Harrison inntar for tiden store deler av verden. Nå er boka til Harrison, som kom ut i Storbritannia i november 2012 oversatt til norsk. I tillegg har Kagge Forlag fått helsejournalist Elizabeth Lingjærde til å skrive den første norske boken om 5:2-dietten og den inneholder også oppskrifter på mat som passer den populære dietten. Selv har hun fulgt 5:2-dietten siden oktober 2013. Og er frelst.

HAR DU TRO PÅ 5:2-DIETTEN? DISKUTER UNDER

- Jeg har prøvd mange dietter og har skrevet og lest mye om ernæring og mat i over 20 år. Denne dietten kan jeg gå god for og grunnen er at den baserer seg på vitenskapelige studier. Jeg har selv fulgt dietten siden oktober i fjor og merket fort at dette var godt for kroppen. Jeg er blitt mer kreativ på fastedagene og fyller tallerkenen med næringsrik og kalorifattig mat. De andre dagene spiser jeg normalt, men holder meg til et sunt kosthold med enkelte utskeielser innimellom.

Lingjærde har to tenåringssønner, men mener at dietten ikke er et problem selv om man har familie.

- Her om dagen lagde jeg kylling og grønnsaker, selv tok jeg av skinnet, spiste mer av grønnsakene og droppet saus og poteter, mens resten av familien spiste kylling med skinn, saus, poteter og grønnsaker. Det funker som bare det.

For det er nettopp det at denne dietten skal være enkel å gjennomføre, som er trumfkortet. Ingen restriksjoner som er alt for uoverkommelige, mener hun.

På fastedagene må du kanskje telle kalorier fram til du har kommet inn i rutinene, men det er altså dette boka til Lingjærde skal hjelpe til med. Oppskriftene er mange og på hver eneste en får du kalorimengden, i tillegg til tabeller der du ser hvor mye en liten kopp nøtter, en gulrot eller en banan gir deg av kalorier.

Tips til fastedagene

På fastedagene oppfordrer Lingjærde til å spise mat som holder deg mett lenge og som fyller opp.

- Spis mat med fiber, masse grønnsaker, mager fisk og varmende og lune supper, sier hun.

Men så blir man kanskje sulten likevel?

- Jeg blir ikke så ofte sulten lenger, men enkle triks for å stagge sulten er følgende:

- lavglykemisk (Mat med lav GI)

- fiberholdig

- proteinrikt,

- lav næringstetthet (Mye volum per kcal),

- krydder og urter,

- vann, te og skummet melk.

Hva er faste

«Definisjonen av å faste er å ikke spise på 16 timer eller mer. Å faste lenger enn 48 timer har en helt annen effekt enn å faste i et tidsrom på mellom 16 og 48 timer. Å diskutere om fasting er sunt eller ikke, kommer derfor helt an på hvor lenge den varer» skriver Lingjærde. «Periodisk fasting inkluderer alt fra å hoppe over et måltid eller to, til et par dager nå og da. Du kan velge å ikke spise i det hele tatt, eller innta maks 500-600 kcal i løpet av et døgn. Det siste kalles kalorirestriksjon og har omtrent den samme helseeffekten som full faste»

- Det jeg opplevde da jeg begynte på dietten, er at det gjør noe med hele kostholdet. Man får ikke lyst til å fråtse i usunn mat når man har spist lite og næringsrikt i to dager, det er litt det samme som når man har begynt å trene. Man vil gjerne følge opp med sunt kosthold da også. 5:2-dietten er rett og slett en oppvask for fordøyelsessystemet.

- Dette er bootcamp-metoden som utvikler seg raskt til å bli en varig vane. Det er skippertak de to dagene du faster. De dagene må du rett og slett «ta regningen» og det får du mye igjen for.

Ifølge Lingjærde er denne dietten mye lettere å gjennomføre enn andre dietter fordi den ikke har så mange restriksjoner på verken karbohydrater, sukker, mengde, supermat eller andre ting. Det er kun de to dagene i uken du må være påpasselig og ellers kan du leve som du pleier.

- Å leve på en streng diett to selvvalgte dager i uken bør de aller fleste greie. Vi har alle en blåmandag eller to, der vi tar husvasken, regningene og selvpleien, ikke sant? Sett magen på samme liste. Faktisk vil det være en fordel at fastedagene er fulle av andre gjøremål, som holder deg aktiv og dermed unna tanken på mat og fysisk nærhet til brødboksen og kjøleskapet, skriver hun i boka.

Lingjærde mener det er sterkt overdrevet at vi skal spise ofte og lite og hele tiden fylle på med mat og mellommåltider.

- Det gjør bare at kroppen aldri får hvile.

Journalist

Elizabeth Lingjærde er frilansjournalist og matkunnskap er hun tilegnet seg gjennom livet og særlig da hun flyttet til Hellas da hun var 21 år.

- Den greske «svigermoren» min på den tiden lærte meg mye om mat. De fem årene jeg bodde i Hellas gjorde at jeg fikk et flott forhold til mat. I Hellas er mat kultur, på en helt annen måte enn i Norge og jeg fikk masse basiskunnskap og kunnskap om råvarer som jeg har tatt med meg videre. Jeg lagde meg en liste, husker jeg, over det jeg kalte mirakelmat som jeg alltid vil spise, hver eneste dag.

Hvitløk, honning og gresk yoghurt står blant annet på listen hennes og slik fortsatte ferden videre. Lingjærde har reist og bodd mange steder i verden og hun har tatt med seg kunnskap blant annet fra Midtøsten og Tyrkia hjem til kjøkkenet i Norge.

Ernæringsbiten, som hun også skriver mye om har hun lært seg gjennom å være helsejournalist så lenge.

- Men jeg lener meg kun på vitenskapelige studier, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere