RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Det australske luftforsvaret deltar aktivt i søket etter det savnede passjerflyet MH370.
Det australske luftforsvaret deltar aktivt i søket etter det savnede passjerflyet MH370. Foto: Leading Seaman Justin Brown (Afp)

- Vi er innstilt på å finne noen i live

Sist oppdatert:
Letemannskaper sier fokuset er å finne vrakdeler som igjen kan lede i retning av mennesker.

(Nettavisen): Myndighetene i Australia kunngjorde torsdag at en spionsatellitt har fotografert mulige vrakdeler av det savnede passasjerflyet MH370, et stykke utenfor den australske vestkysten.

Satellittbildet viser to gjenstander som er henholdsvis 24 og fem meter langt. Det aktuelle søkeområdet er lokalisert 2500 kilometer sørvest for byen Perth.

Passasjerflyet forsvant for nøyaktig to uker siden. Den australske sjøfartsmyndigheten AMSA sier at hovedfokuset med søket er fortsatt å finne mennesker i live.

- Vi ønsker å finne disse gjenstandene fordi de er det beste sporet til hvor vi kanskje kan finne mennesker som kan reddes. Vi er fortsatt fokusert på den oppgaven, sier talsmann for AMSA, John Young, til Sky News.

Norsk skip
Det norske skipet «Høeg St. Petersburg», som tilhører rederiet Høeg, er foreløpig det eneste skipet som befinner seg i det aktuelle søkeområdet.

- Er mannskapet om bord innstilt på å finne mennesker i live?

- De er innstilt på å være i området til de får beskjed om noe annet. De er der etter anmodning fra australske myndigheter. Vi kan ikke spekulere på hva de vil finne, sier Karin Jahren ved Høeg Autoliners til Nettavisen.

Søket forsetter for fullt fredag, men det blir mørkt i området klokken 14.00 norsk tid. Flere fly deltar også i søket i det aktuelle området, og flere skip er på vei mot det potensielle havaristedet.

- Tom for drivstoff
Forsvinningen av Boeing 777-flyet med 239 mennesker om bord har gitt grobunn for en rekke spekulasjoner. En av de mulige teoriene er at flyet er blitt kapret. En annen teori er at flyet har eksplodert i luften. Mens en tredje teori er at en eller annen hendelse har forårsaket surstoffmangel om bord, og at flyet fortsatte på autopilot helt til det gikk tom for drivstoff.

- Flyturen fra Kuala Lumpur til Beijing er en middels lang flytur, så de hadde ikke full tank. Hvor lang flytid de hadde tilgjengelig kan man greit beregne ved normale forhold, fart og høyde, sier leder i Flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatvold, til Nettavisen.

- Jeg vil nok tro at med den avstanden til det mulige havaristedet, så vil jeg anta at oppbrukt drivstoff er en av faktorene for å etablere søkeområdet. Den amerikanske havarikommisjonen (NTSB) hadde anbefalt et søk i det aktuelle området, sier Skatvold.

- Styrker dette teorien om at besetningen er blitt slått ut av surstoffmangel, og at flyet har fortsatt på autopilot til det gikk tom for drivstoff,Skatvold ?

- Hvis flyet blir funnet så langt sørvest, svekker det i hvert fall teorien om at det er en bevisst terrorhandling. Det ville vært rart om terrorister hadde mål om å styrte flyet langt ute på havet.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Talsmann for Den australske sjøfartsmyndigheten AMSA, John Young, viser fram det mulige havaristedet på et kart. Han sier søket fortsatt dreier seg om å finne mennesker i live.

Aldri funnet
Det finnes så langt ingen bekreftelse på at de to gjenstandene på satellittbildet tilhører det savnede flyet. Det verst tenkelige scenarioet er at flyet eller flyvrakdeler aldri blir funnet.

Det blir i så fall ikke første gang et stort passasjerfly forsvinner i løse luften, uten noen gang å bli funnet. Siden 1948 er 83 fly med 14 passasjerer eller mer meldt savnet. Det er verken gjort funn av mennesker eller vrakdeler etter disse forsvinningene, ifølge Bloomberg.

- 1940- 50-årene er tilbake i en tid da det var mindre utbygd kommunikasjon, og radar var noe ikke fullt utviklet. Det var begynnelsen av jetalderen, hvor flyene hadde mer ustabile motorer. Ressurser till å lete og finne bortkomne fly var mer redusert. De siste 20-30 årene så er disse forsvinningene mye mindre representativt, mens det var mer representativt på 1940- og 1950-tallet, sier Skatvold.

- Etter andre verdenskrig hadde man ikke kapasitet til å lete slik man gjør i dag. Mange av de flyene som er blitt funnet i moderne tid, har tatt lang tid å finne. Holdningen i luftfarten er at fly alltid skal bli funnet og havarier oppklart, understreker Skatvold.

Det norske bilskipet «Høegh St.Petersburg», på vei fra Sør-Afrika til Australia, er to ganger siden 18. mars blitt bedt om å endre planlagt kurs og delta i søket etter Malaysian Airlines 370, vest av Australia.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere