RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Silje Bjørnstad (Nettavisen)

- Vi lurer oss selv

Sist oppdatert:
- Mange syr puter under armene på seg selv og bruker små skader som unnskyldning for å sitte i ro, sier personlig trener.

(SIDE2:) Skulker du unna treningen på grunn av en liten skade? Da er det mulighet for at du gjør deg selv en bjørnetjeneste.

Tilpasse treningen
Typiske plager og treningsskader i dagens samfunn er blant annet rygg- og nakkevondt, skuldersmerter og problemer med knærne.

En del av plagene vi får er ikke alvorlige og trenger ikke nødvendigvis legebehandling. Men å bruke eventuelle skader som unnskyldning for å droppe treningen helt holder ikke. Det mener personlig trener Martin Norum som også er fagansvarlig for Akademiet For Personlig Trening.

- Det er helt klart mulig å forebygge en rekke typiske plager man ser i dagens samfunn. Det er behov for å spesifisere og tilpasse treningen avhengig av hva slags problemer det er snakk om, sier Norum til Side2.

Han understreker viktigheten av det å tenke annerledes og å kunne finne alternative treningsformer om man har pådratt seg en skade.

- Vi har veldig lett for å bli låst i en tankegang om at ingenting kan gjøres med små skader og skavanker, og jeg har full forståelse for dette. Får du vondt i hånda tenker man kanskje at du ikke kan trene armer, skuldre, rygg eller bryst, men man må se mulighetene. Mange syr puter under armene på seg selv og bruker små skader og vondter som unnskyldning for å sitte i ro, sier han.

- Folk trener med et amputert bein, mange sitter i rollestul og så videre. Se bare på paralympics! Det er alltid mulig å gjøre NOE, understreker Norum.

Vi sitter for mye
Feil teknikk under trening kan gi skade uavhengig hvor godt trent man er. Selv de enkleste øvelser kan gjøres feil fordi man ikke har lært seg hvordan ting skal gjøres. Norum nevner blant annet øvelser som knebøy, markløft og benkpress som han mener altfor mange utfører med feil teknikk.

- Dette er utrolig gode øvelser som kan gi enorm effekt, men de må gjøres skikkelig. En øvelse er ikke bedre enn personen som utfører den.

Men det er ikke bare under trening at skadene og smertene kommer. Mange av oss sitter mye i løpet av dagen. Ofte kan dette føre til smerter i korsryggen, dårlig holdning med påfølgende skulder- og nakkesmerter.

- Dette er typiske ting som kjennetegner en dårlig sittestilling og som lager trøbbel. Når vi sitter slik halvparten av døgnet vil dette selvsagt påvirke oss.

Du må altså opp å bevege deg. Det er fornuftig å ta noen små avbrekk i jobb- og skolehverdagen, spesielt da hvis man sitter mesteparten av tiden.

- For eksempel så tjener du ikke noe på å suge inn magen for å holde den vekk selv om mange kanskje har lest det noe sted. Fettvev og muskelvev er der uavhengig av om du trekker magen inn eller ei, forklarer den personlige treneren.

Norum sier at det kan være lurt å legge inn noen pauser der du noen enkle tøyeøvelser samt at det er viktig å gå mest mulig, helst hvert 30. minutt.

Treningseksperten har også noen tips for å unngå skader. Han sier blant annet at vi må bli bedre til å tenke på muskulær balanse.

- Det betyr at hvis fremsiden av kroppen blir trent vesentlig mer enn baksiden vil det kunne oppstå problemer. Mange trener mye benkpress, mage og armer, og glemmer å trene musklene som man ikke ser. En hel haug med skader kunne vært unngått hvis vi hadde vært mer bevisst på balansen mellom muskelgruppene vi trener, forklarer han.

Den personlige treneren legger stor vekt på at det å generelt være inaktiv fører sjeldent med seg noe godt. Bevegelse i seg selv vil være hensiktsmessig for å redusere smerter.

- Vi trenger ikke ofre flerfoldige timer i uken til å trene for å holde oss sunne og skadefrie, vi må bare gjøre ting som er gjennomtenkt og som er tilpasset etter hvert enkelt individ.

Tips til øvelser som er gode for skuldrene kan for eksempel være «diamanten» og «skulderblad-pushups». For knær og hofter er «hip-thurst» og «hoftebøyerstrekk» eksempler på gode treningsøvelser som kan være med på å forebygge skader.

Martin Norum viser øvelsen «diamanten»:

Kort eller lang treningsøkt?
Ifølge den personlige treneren finnes det ikke noe fasitsvar på hva som er den beste treningsformen. For eksempel så vil ikke fire «korte» treningsøkter være bedre enn to lengre økter eller omvendt.

- Det er ikke antallet økter eller lengden på treningsøkten som avgjør. Det er kvaliteten på økten og hvordan vi beveger oss som har noe å si, ikke bare under trening men også resten av dagen, sier Martin.

- Kroppen vår er ikke skapt for å sitte så mye som vi dessverre i mange tilfeller er nødt til idag. Vi er skapt for å bevege oss.

Norum forteller at mange tror man må trene som en toppidrettsutøver og alltid spise «perfekt» for å komme i god form og for å endre på kroppens utseende. Selv sier han at det er overraskende lite som skal til og at folk må slutte å skylde på dårlige gener for å ikke komme i bedre form.

- Jeg har sett mennesker som de fleste ville sagt var «genetisk uheldig» og svært utrente bli til topptrente individer, sier han.

- Vi er alle i stand til å oppnå så enormt store forandringer med kroppene våre. Ofte er det tankene våre om oss selv og hva vi er i stand til som begrenser oss.

Martin Norum viser øvelsen «skulderblad-pushups»:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere