RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Kyrre Lien (NTB Scanpix)

- Vi ønsker mer åpenhet enn i dag

Sist oppdatert:
Bransjeforeningen KOMM med nytt etisk regelverk på beddingen.

PR-bransjen selv stiller seg nå bak kravet om mer åpenhet. Til Klassekampen sier PR-nestor Hans Geelmuyden at det må bli mindre hemmelighold rundt kundelister i framtida.

- Vi ønsker mer åpenhet enn i dag. Det skal vedtas et nytt etisk regelverk for kommunikasjonsrådgivere 28. november. Jeg har ledet et etikkutvalg i bransjeforeningen KOMM, og jeg klør etter å presentere resultatet, sier han til avisa.

Vil legge fram kundelister
Geelmuyden sier forslaget går ut på at kundelister skal vises til relevante ledere i forvaltningen når kommunikasjonsrådgivere melder overgangen til politikken.

På spørsmål om statsministeren også får se lista, sier Geelmuyden at det får være opp til myndighetene å avgjøre.

Les også: - Mange kunder hadde tjent på åpenhet

Kom rett fra First House
Flere statssekretærer i Solberg-regjeringen har bakgrunn fra PR-bransjen, og for første gang kommer også en statsråd direkte derfra til politikken. Landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) kom rett fra jobben som seniorrådgiver og partner i First House.

Les også:

- Forpliktet av kundene
Sjefen i First House, Per Høiby, understreket overfor Nettavisen onsdag at de er forpliktet av kundene, men at mange kunder ville ha tjent på mer åpenhet om sin bruk av kommunikasjonsbyråer.

Les også: Hva har Sylvi Listhaug å skjule?

- Vi er ikke en part i regjeringens håndtering av kundelistene, men vi har, i samarbeid med Sylvi Listhaug, utarbeidet dem under den klare forutsetning at de var til statsrådens og departementets hjelp når habilitetsspørsmål skal vurderes. Generelt oppfordrer vi alle våre kunder til åpenhet om kundeforhold, men for de av kundene som likevel av forretningsmessige hensyn trenger konfidensialitet, er vi juridisk forpliktet til å følge det, fordi det er kundene som eier kundeforholdet, uttalte Høiby til Nettavisen.

- Nødvendig og naturlig
Sjefen i kommunikasjonsbyrået Burson-Marsteller la onsdag ut en melding om hvordan de håndterer henvendelser fra statsapparatet om kundelister. For Burson-Marsteller var dette aktuelt da Cecilie Brein-Karlsen 15. oktober sluttet i byrået for å bli statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet.

Departementet og Statsministerens kontor hadde behov for å klargjøre hennes habilitet.

- Dette er både nødvendig og naturlig, skriver administrerende direktør Morten Pettersen og fortsetter:

- I slike tilfeller gir vi departementsråden tilgang til en oversikt over hvilke kunder vedkommende har jobbet for. Det gjør vi fordi slik kunnskap er helt nødvendig for at regjeringsapparatet skal kunne gjøre grundige vurderinger av habilitet.

Les pressemeldingen fra Burson-Marsteller her

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere