RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver

- Vi tror vi vil se mange menn på denne timen

«På et tidspunkt har jeg faktisk blodsmak i kjeften».

BISLETT, OSLO (SIDE2): I januar lanserer treningskjeden SATS nyhetene «Yin-Yang» og «Speed `n`Sports». Side2 har testet begge treningstimene.

Yin-Yang

- Det er fortsatt mest populært med sykling og styrketrening, men yoga er faktisk mer populært enn for eksempel dansetimene, sier gruppetreningsansvarlig i SATS Norge, Randi Christensen Solberg, til Side2.

Hun tror gruppetimen vil appellere til mange da den passer både for de som har erfaring med yoga, men også de som er ferske vil kunne oppleve en ny måte å bruke kroppen på.

HVA: Denne timen er delt opp i to deler hvor man starter med «Yang» som representerer energi, varme og maskulinitet. Den andre delen av timen består derimot av en roligere bit som kalles for «Yin». Her er det roligere tempo og mer avslappende yogaøvelser og stretching.

TIMEN PASSER FOR: Alle

SIDE2 MENER: Mitt første og eneste møte med en yogatime for noen år tilbake, endte med at jeg forlot salen etter fem minutter. Kombinasjonen av utålmodighet og følelsen av å ikke få den ikke-fleksible kroppen min i opp-ned-yoga-posisjoner er nok hovedgrunnen for at jeg etter denne episoden har holdt meg langt unna de klassiske «body-&-mind»-timene.

Det var derfor en litt skeptisk journalist som skulle teste denne SATS-nyheten, men etter 45 minutter med «Yin» og «Yang» var jo ikke dette så ille som jeg hadde fryktet.

I den første delen av timen får man brynet seg på pulsøkende yoga, balanse og bevegelser inspiret av østens kampsporter der fokuset ligger på flyt og tempo. Og jeg kjente faktisk at pulsen begynte å stige og kroppen ble god og varm. Det føltes nesten mer ut som en «tøye-ut-time» uten at man står stille i en bestemt posisjon i flere minutter, men hvor både armer og bein skal strekkes på samtidig som man beveger kroppen med rotasjoner og forflyttninger.

5701

I den andre delen av timen, «Yin», var det tid for de mer klassiske «slapp helt av og finn din indre ro»-øvelser. Og ja, det er godt å ligge rett ut og strekke på seg. Likevel sliter jeg med å få en følelse av at kroppen slipper opp alle bekymringer og stressende tanker. Dette er nok noe jeg selv må jobbe mer med, men personlig blir jeg mer avslappet når jeg legger med ned på sofaen om kvelden fremfor å ligge på en yogamatte i samme rom et titalls andre ukjente mennesker.

Likevel fikk jeg en god følelse i kroppen etter at timen var slutt. Det å bare ta seg fem minutter og faktisk bare slippe opp og stanse litt opp, er noe jeg tror alle kunne gjort litt oftere.

Timen passer nok godt for de som både allerede er bitt av yoga-basillen, men også de som ikke tror at yoga er noe for dem. Dette er ingen klassisk yogatime, men en time hvor du faktisk får opp pulsen samtidig som du bruker litt ekstra tid på å tøye og strekke - noe som alle kan ha godt av i en hektisk hverdag.

De som i utgangspunktet er skeptisk til yoga burde absolutt prøve denne varianten.

Speed `n` Sports

HVA: Dette er en kondisjonstime inspirert av sportsverdenen og friidrett hvor man har fokus på eksplosiv hurtighet og koordinasjon.

- Kombinasjonen av varierende tempo, ulike øvelser og sportsrelaterte bevegelser bidrar til at tiden går fort. Hodet må følge med og du glemmer rett og slett tiden mens du trener, forklarer Christensen Solberg.

- Vi tror vi vil se mange menn på denne timen, fordi treningen ikke er musikkstyrt eller krever spesiell koordinasjon. Vi bruker heller musikken som motivasjon og til å styre intensiteten, sier hun.

TIMEN PASSER FOR: Alle - her kan man selv kjenne på sin egen kropp og form hvor mye man klarer å gi.

SIDE2 MENER: For ei som aller helst trener alene med øvelser som markløft og knebøy er det helt klart utfordrende og sjokkerende for både hode og kropp når man blir kastet ut i en gruppetime hvor hovedfokuset er KONDISJON. I denne timen er det høyt energi fra starten av og pulsen stiger raskt allerede kort tid inn i oppvarmingsdelen.

Oppvarmingen starter med å jogge rolig rundt i salen og deretter blir det blant annet både høye kneløft og sidehopp. i hoveddelen brukes blant annet en «stige» som ligger på gulvet og for å komme seg fra den ene siden til den andre blir vi bedt om å både hoppe og krype der man bruker hele kroppen. Så begynner det jeg har fryktet mest, nemlig «intervall-helvete» med 40 sekunder jobbing og 20 sekunders pause. Har man ikke fått opp pulsen tidligere i timen så gjør man det garantert nå.

Etter den første intervalldelen hviler man ett minutt før man skal kastes ut i en herlig finale bestående av fire enda mer intensive intervalløkter. På et tidspunkt har jeg faktisk blodsmak i kjeften. Jeg tar det som et godt tegn og tenker at jeg i hvert fall ikke holder noe tilbake - det er viktig å tenke positivt.

«Tenk at 40 sekunder kan vare så lenge», er en tanke som slår meg flere ganger i løpet av denne intervallperioden. Men idet du tror kroppen din ikke orker mer så opplever du støtte og fra både instruktør og de andre i salen - noe som også er en viktig prinsipp for timen.

- Vi skal være med å løfte opp folk. Her trener man som skikkelige idrettsfolk og da er det ikke lov å gi seg, forklarer instruktøren.

Selv om jeg personlig ikke er noen fan av gruppetimer så kan nok alle ha godt av å få opp pulsen en gang i blant, og da kan man gjerne gjøre det i en slik type time hvor man faktisk blir pushet til å gi alt. Timen føltes ut som en kombinasjon av en tøff gymtime inspirert av friidretts- og sportsverdenen, og selv om det kan gjøre «vondt» og svi i kroppen der og da, så føles det jo så innmari bra ut etterpå.

5700

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere