RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Side2)

- Viktigst å komme seg ut

Sist oppdatert:
Toppidrettsutøver Christina Vukicevic gir tips om trening og kosthold.

TOPPIDRETTSSENTERET/ (SIDE2): Det kan være vanskelig å forstå hvordan toppidrettsutøvere som Christina Vukicevic greier å motivere seg til å trene flere ganger om dagen - året rundt.

Les også:Føler ikke kroppspress

- Ingen trening er kjedelig
Mens mange av oss sliter med å dra kroppen opp av sofaen og ned til treningssenteret et par ganger i uken, trener Vukicevic gjerne flere ganger om dagen - og er vant til å presse kroppen sin slik at hun hele tiden kan forbedre sin prestasjonsevne.

- Det finnes ikke noe trening som er kjedelig, men noe er selvfølgelig mindre morsomt i forhold til hva som er det kuleste. På en skala fra en til ti, så er hekkeløping ti. Det kjedelige er den nødvendige biten, hvor man må jogge 20 minutter og så tøye, da føler man ikke at man har trent ordentlig. Det er den treningen man ikke føler resultatet med en gang som er kjedeligst, sier Vukicevic til Side2.

- Tren istedenfor å spise mindre
Vi har fått være med Vukicevic på trening, og det er svært imponerende å se den talentfulle hekkeløperen i aksjon. De øvelser hun utfører er av et noe annet kaliber enn det man vanligvis er vitne til på treningssentre som SATS og Elixia. Men så har også toppidrettsutøvere et noe annet mål med treningen, enn det vi andre har.

- For mange er motivasjonen med treningen det å komme seg i bedre form. Og mange ønsker også en bedre kropp. Ønsker man en bedre kropp er det viktigste å brenne fett og kalorier - for om man ønsker å ha en bedre kropp, så nytter det ikke å sitte inne. For oss idrettsutøvere så er jo ikke det å få bedre kropp motivasjonen i det hele tatt, men for vanlige folk så er dette motivasjonen til mange, og da synes jeg heller at man bør gå ut å trene, enn å spise lite, sier toppidrettsutøveren.

For å gjøre treningen morsommere synes Vukicevic at man blant annet bør kutte ut den vanlige situpen, og heller finne mer spennende måter å trene magen på. I tillegg mener hun at man gjerne bør skaffe seg en treningspartner for å holde motivasjonen oppe.

- Det viktigste er å komme seg ut og holde seg generelt i bedre form. Det er så mange som ikke bor så langt unna jobb, som tar trikken og kjører likevel. Man må begynne ett sted, og man kan begynne med å gå. Om man virkelig vil trene så synes jeg at det å stå på mølla er utrolig kjedelig. Løp heller ut i skogen eller på en idrettsbane, tipser Vukicevic.

- Frokost er viktig
Foruten trening er kostholdet for toppidrettsutøvere som Vukicevic særdeles viktig, og den spenstige hekkløperen deler gjerne sine kostholdsrutiner med Side2s lesere.

- Kosthold er kjempeviktig, både for restitusjon, og for det å komme seg etter en hard treningsøkt. Ha med yoghurt og en banan, slik at du hele tiden har næring. Frokost er jo generelt sunt. Jeg er veldig forsiktig med kostholdet, og veldig strikt på at jeg faktisk får i meg nok mat, og ikke går på tomgang, forklarer Vukicevic.

Hekkeløperen spiser gjerne middag rett etter treningsøkten, men om hun ikke har mulighet til dette er enkle måltider, som for eksempel Skyr og litt nøtter, det hun som oftest setter til verks.

- De sier at man skal spise innen 20 minutter om man skal yte maksimalt på neste økt. Om jeg skal ha en treningsøkt på ettermiddagen, skal man gjerne ha spist rett etter den første, forteller hun.

Vukicevic anbefaler videre at man bør spise ofte, men litt mindre posisjoner - og understreker viktigheten av å spise sunt.

- Det har jo noe med energinivået også. For spiser man dårlige mat så blir energinivået lavt. Spiser man bra mat så har man mye bedre energi, og da får man mye mer ut av treningen. Det er det som er det viktigste – for oss (toppidrettsutøvere red.anm.).

(artikkelen fortsetter under bildet)

- Gjør sunn mat billigere
Debatten omkring økt sukkeravgift, og høyere priser på såkalt usunn mat, har også Vukicevic fått med seg. Dette ser ikke toppidrettsutøveren på som noe problem i utgangspunktet, men understreker at da bør også sunn mat bli billigere.

-Det er ofte sånn at studenter går for den billigste maten, og det har jo ofte vært dårlig eller fet mat. At de gjør det er jo naturlig, for har man lite penger så velger man jo det som er billigst. Men det er synd at det skal være sånn, at ikke man kan ha et bedre tilbud på sunn mat. For om man fortetter å produsere fet mat så billig, så blir jo det en folkeepidemi - og det er jo ikke bra, reflekterer Vukicevic.

Hun fortsetter:

- Så om usunn mat blir dyrere, så bør de gjøre den sunnere maten billigere igjen - for de kan jo ikke ha begge like dyre. Øker man prisen på fet mat, så bør man sette ned prisen på sunn mat slik at folk hele tiden har tilgang på sunn mat.

- Ferie er viktig
Foruten riktig kosthold er også et avbrekk i treningen viktig for dem som trener mye, og ofte. Som toppidrettsutøver trener Vukicevic elleve av årets tolv måneder, og innrømmer at ferie er utrolig bra.

- Det er utrolig viktig for en idrettsutøver. I elleve måneder av året er vi her hver dag og er sliten hele tiden. Man har hele tiden en ild som brenner i seg, og når man da er ferdig med sesongen er det utrolig viktig å få leve et helt vanlig liv, forklarer hun.

Hun fortsetter:

- Da kan jeg være våken til klokka to, og så kan jeg stå opp klokken tolv og spise sen frokost. Det er utrolig deilig det når man har levd strickt hele året. Men samtidig er det utrolig deilig å komme tilbake til hverdagen igjen når man har hatt ferie. Det er helt ubeskrivelig hvordan motivasjonen er når man har hatt en måned av. Da blir man klar over hvor glad man er i det man driver med, avslutter hun.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere