RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
BOMMENE NEDE: Her krysser to personer planovergangen rett før toget kom kjørende fra stasjonen.
BOMMENE NEDE: Her krysser to personer planovergangen rett før toget kom kjørende fra stasjonen. Foto: Privat

– Dette er en lek med døden

Sist oppdatert:
Her tar to menn sjansen på å krysse planovergangen med bommene nede. Dette er et stort problem, mener Jernbaneverket.

– Dette er ekstremt farlig. En lek med døden, sier pressevakt Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket til Tønsbergs Blad.

Det er ikke bare ved planovergangen i Tønsberg dette er et problem.

– Mange tar sjanser. Vi har mange ulykker knyttet til planoverganger. Også dødsulykker, sier Skarpen.

Fort gjort å feilberegne

Selv om det tilsynelatende er god sikt ved overgangen i Tønsberg, så er det ikke greit å gi blaffen i det røde lyset og at bommene står nede, mener han. Også kommunikasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket er bekymret.

– Det er fort gjort å feilberegne togets hastighet. Man kan også snuble og falle. Det er stor risiko forbundet med dette, sier Bakken.

33 rapporterte hendelser i år

Når det gjelder planovergangen i Tønsberg så har det så langt i år blitt rapportert om 33 hendelser der folk oppholder seg i sporet når bommene er nede eller på vei ned. Det er enten folk fra NSB eller Jernbaneverket som rapporterer. De fleste kommer fra lokførere. Tallet burde vært null, mener Bakken.

– Man skal huske på at dette også er en stor belastning for lokførerne. Et arbeidsmiljøproblem. De sitter med hjertet i halsen når man opplever slike hendelser. Folk påfører lokførere en betydelig belastning med å oppføre seg på denne måten, sier han.

Rullestolbruker på skinnene

Han husker spesielt godt én hendelse med en mann i rullestol.

FARLIG: – Det er fort gjort å feilberegne togets hastighet, sier Kjell Bakken, kommunikasjonssjef i Jernbaneverket.

– Rullestolbrukeren ble stående mellom bommene på planovergangen. Lokføreren i toget som allerede sto på stasjonen fikk varslet lokføreren i toget som var på vei inn mot stasjonen. Toget rakk å stoppe, og rullestolbrukeren måtte få hjelp til å komme seg vekk fra sporet, forteller han.

De siste tre årene har det kommet inn 91 rapporter om folk i sporet ved Tønsberg stasjon.

– Ingen har blitt skadet, men med en slik tendens så er det kun spørsmål om tid før det skjer en ulykke. Det er ulovlig å krysse på rødt. Reglene skal respekteres og er laget for folks sikkerhet. Vær tålmodig og vent til det blir klart, oppfordrer Bakken.

Det er ikke bare fotgjengere som tar sjansen på å krysse på rødt på ulike planoverganger.

– Også bilister kjører på rødt og tar sjansen selv om bommene er på vei ned. De utsetter seg selv for stor fare, og kan fort bli sperret inne av bommene. Det har skjedd, med tragisk utfall, sier han.

Lokfører raser

Fakta: Her er noen av de rapporterte hendelsene det siste året:

Klikk for å åpne faktaboksen
 

■ 14.11. Mor og barn over planovergang med bommene nede.

■ 09.10. Mann syklet over planovergangen da bommene var på vei ned.

■ 01.10. Bil pluss en fotgjenger på vei over når bommene var på vei ned.

■ 02.09. Rullestolbruker i sporet på planovergangen, innesperret av bommene. Lokfører på stasjonen fikk varslet lokfører på tog som var på vei inn på stasjonen slik at toget fikk stoppet. Mann i rullestol måtte få hjelp til å komme seg av sporet.

■ 22.08. Mann løp over sporene. Bommene nede.

■ 16.08. Person syklet over sporet og toget var i bevegelse.

■ 31.07. Person med ryggsekk krøp under bommene rett foran toget som var på vei inn på stasjonen. Ubehagelig for reisende som ventet på toget.

Ved Tønsberg stasjon er planovergangen bare 50 meter fra stasjonen. Tog som kommer dit, må ofte vente på et sørgående tog før det kan kjøre videre. Fra førerplassen, kan lokføreren følge med på planovergangen, hvor det skjer mye rart.

– Jeg ser stadig biler kjøre på rødt lys når bommene går ned, selv når de er så lave at de nesten skraper på biltaket. Det er også folk som krabber under bommen. Det er i flere tilfeller kun meter om å gjøre før det smeller. De er idioter som ikke vet hva de driver med, har lokfører Arne Fiskum tidligere uttalt til tb.no.

Han forklarer at toppfarten til de nye NSB-togene på Vestfoldbanen er 200 km/t.

– I den farten bruker toget én og en halv kilometer på å stoppe. Selv i 40 km/t over planovergangen ved Tønsberg stasjon er bremselengden 100 meter, sier Fiskum.

På landsbasis er det rundt 3.000 planoverganger, opplyser Jernbaneverket.

LEI: Lokfører Arne Fiskum i NSB er lei av utålmodige mennesker langs skinnene. Her er planovergangen i Tønsberg.


Les flere saker i Tønsbergs Blad


Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere