RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
KRASJ: Bilder fra ulykkesstedet tyder på et veldig sammenstøt.
KRASJ: Bilder fra ulykkesstedet tyder på et veldig sammenstøt. Foto: - (AFP/Scanpix)

– Styrtet med vilje

Sist oppdatert:
Dramatisk vending i flystyrten som kostet 150 mennesker livet.

Andreflygeren av flyet som styrtet i de franske Alper, styrtet trolig maskinen med vilje, sier lederen for de franske etterforskerne.

Få direkteoppdateringer i vårt livevindu nederst i saken!

- Ikke terror

- Det er så langt ingenting som tyder på at dette er en terroraksjon, understreker de.

Den nye informasjonen kom frem på en pressekonferanse torsdag ettermiddag.

Den tyske innenriksministeren, Otto Schily, bekrefter franskmennenes konklusjon.

- Vi har utskriften av de siste 30 minuttene av flyturen, sier Brice Robin som leder den franske etterforskningen, ifølge Le Figaro.

Stengt ute

- Flykapteinen var ikke tilstede i cockpiten. Da andreflyveren ble alene, har han bevisst styrt flyet nedover. Kapteinen identifiserte seg for å komme inn i cockpiten igjen, uten å få respons fra andreflyveren.

- Så langt tyder det på at andreflyveren bevisst nektet kapteinen å komme inn i cockpiten.

LES ogås: - Det har mest sannsynlig vært en kapring, og derpå følgende massedrap

Andreflyveren er identifisert som Andreas Guenter Lubitz (28), fra Montabaur. Det skriver wsj.com. Det er medlemmer av flyklubben han tilhører, som bekrefter dette overfor avisen.

Det er ikke kjent hvorvidt Lubitz er religiøs.

Erfaren

I september 2013 ble han innlemmet i den prestisjefylte «Federal Aviation Administration» (FAA) Airmen Certification Database». Sertifiseringen er blant de høyeste i verden . Lubitz hadde bestått tredje klasse medisinske krav i 2010, og skulle fornyes i juni i år.

Han hadde jobbet i Lufthansas datterselskap Germanwings siden september 2013, og hadde 630 flytimer bak seg og ble regnet som en erfaren flyver.

- Flyet ble styrtet med intensjon om å ødelegge det. Alle ombord døde momentant, flyet traff fjellet i 700 kilometer i timen.

Lydløs

Det eneste som kan høres fra cockpiten er pustelyder, fortsetter Robin.

- Han pustet normalt. Det var pustelyden til noen som ikke slet. Han sa ikke et eneste ord, det var fullstendig stillhet.

Det ble aldri sendt ut nødsignal fra flyet før det forsvant.

- Jeg tror ikke ofrene forsto før helt på slutten hva som skjedde. Man hører skrik kun helt mot slutten av opptaket, sier Robin.

Alle de 144 passasjerene og mannskapet på seks omkom i tirsdagens flystyrt i nærheten av Digne-les-Bains, i et svært uframkommelig område av den franske delen av Alpene.

- Jeg vil ikke kalle dette selvmord. Selvmord er noe man gjør alene. I dette tilfellet har vedkommende tatt med seg 150 personer, sier etterforskningslederen.

Germanwings: - Et mareritt

Ledelsen i det hardt rammede flyselskapet sa på en pressekonferanse klokken 14.30 at dette er det verste som noen gang har skjedd dem.

- Dette er ufattelig, og vi er sterkt berørt. Det er et mareritt at dette skulle ramme vårt selskap. Vi har verdens beste piloter og er svært nøye med utvelgelsen av dem. Dette er et type enkelttilfelle, vi ikke kan gardere oss mot, sa ledelsen. 

Om Lubitz, sa arbeidsgiveren:

- Han presterte 100 prosent på alle tester vi tok av ham.

Det kom også frem at Lubitz hadde et opphold i utdannelsen, uten at selskapet kunne gjøre rede for hvorfor.

– Vi i Lufthansa er fullstendig målløse. Vi er dypt sjokkerte. Jeg var ikke i stand til å forestille meg at situasjonen kunne bli enda verre, sa Lufthansa-sjef Carsten Spohr på en pressekonferanse på flyplassen i Köln i Tyskland torsdag

Brice Robin.

- En kapring

Flere flyeksperter har allerede pekt på sannsynligheten for at flystyrten ikke var en ulykke.

- Det er nesten ingen som har turt å tenke tanken. Men når man hører at det angivelig skal være taleopptak av en pilot som prøver å komme inn i cockpit igjen, etter trolig å ha vært på toalettet, og flyet setter i gang en nedstigning, så tyder det på at den som har vært i cockpit har vært bevisst og satt flyet i en nedstigning selv, sier pensjonert pilot og tidligere leder av flyoperativt forum, Per Gram til Radio Norge.

- Et fly går ikke i en nedstigning uten at noen i cockpit gjør det fysisk. Så det er mest sannsynlig at det er det som har skjedd. Det har vært en kapring, og derpå følgende massedrap, fortsetter han

Også andre flyeksperter har pekt på at flyet vendte nesen nedover og falt med 2000 fot i minuttet, frem til det styrtet, - og at flyets kurs må endres fysisk.

Følg livedekningen under:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere