RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

10 minutter til sprettrumpe

Kari Jaquesson lanserer boken som gir faste lår og sprettrumpe – på kun 10 minutter.

(SIDE2):«En juvel må pusses skal den skinne, og baken er intet unntak. Det er slutt på dagene da den levde sitt eget slunkne liv på skyggesiden, nå skal den frem i lyset. Og husk – det er ikke størrelsen på rumpa di som teller, det er konsistensen! Litt sprett skader ikke, og ryggen blir kjempeglad – en sterk rumpe er nemlig en av ryggens beste støttespillere.», heter det i forordene til Kari Jaquessons bok «10 minutter til fastere lår og en litt mer spretten rumpe».

For ifølge treningseksperten kan du nemlig nå langt med kun 10 minutters øvelser.

- Boken inneholder 10 minutters program for rumpe og lår. Det er mange som vil trimme hjemme, men kanskje ikke husker øvelsene, og da er boken en god guide, sier Jaquesson.

Slik gjør du
I boken kan du lære klassiske øvelser uten utstyr, men også se hvordan du trener riktig med ball og vekter og få avspenningstips.

- 10 minutter hjelper faktisk masse. Tenk for eksempel på hvor mye tid du bruker på å gå fra apparat til apparat når du er i studio - ikke det at jeg har noe imot treningssenter for det er bra, men bruker du 10 minutter hjemme er det knalleffektivt.

Jaquesson mener en serie fra boken hennes hver dag gir resultater. Orker du to økter, en på morgenen og en på kvelden, er det dobbelt supert, som hun selv sier.

- Men du bør ikke gå fra null til hundre når det gjelder trening. Begynn med en gang om dagen, og ikke gap for høyt. Tenk regelmessighet og langsiktighet.

Spar 20 kilo kroppsfett
Jaquessons bok inneholder også eksempler på vanlige hverdagsmiddager i ny og gammel versjon.

- Bytter du ut «før»-utgaven av disse helt vanlige hverdagsmiddagene med min «etter»-utgave, har du i løpet av et år spart kalorier tilsvarende 20 kilo kroppsfett, sier hun.

Jaquesson påpeker at du ikke trenger å snu om helt på kostholdet ditt, men at du kan spise samme type mat i en annen drakt. Hennes mattips inkluderer sunnere versjoner av blant annet pizza, pastarett og taco.

«10 minutter til fastere lår og en litt mer spretten rumpe» slippes for salg mandag. Da kan du også stille Kari Jaquesson spørsmål om alt du lurer på om trening. Mandag klokken 12.00 stiller Jaquesson på nett-treff.

Her er noen av treningsekspertens tips av den klassiske sorten:

20 ganger: Når du står oppreist, skal vekten være foran på foten, men når du sitter ned, skal du virkelig henge bak på hælene. Stikk rumpa godt bakover når du sitter ned. Du kan gå ganske lavt, men baken skal alltid være litt høyere enn knærne.

Hold deg så rank som mulig i overkroppen, og rett hofteleddet helt ut, slik at du står i din fulle høyde hver gang du reiser deg opp. Variasjon: Gyng 1–2–3 nede, rett deg opp på 4. NB: Ikke la knærne falle innover, de skal ha samme vinkel som føttene.

12 ganger på hvert ben: Hold lårene i samme høyde hele tiden. Ikke spark, men skyv frem foten. Etter hvert kan du skyve eksplosivt frem

(men ikke låse kneet) og bremse på vei tilbake.

LES MER HELSE HER

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere