RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

10 tips for kroppen

Du er avhengig av at kroppen skal funke. Slik behandler du kroppen din på best mulig måte.

(SIDE2): Ifølge Puls-boka «Sterk kropp - bevegelser for livet» er det ti ting du bør tenke på hvis du vil være ekstra snill mot kroppen din.

1. Ha god kroppsbevissthet - Finn den indre stabiliserende muskulaturen. Da kan du forebygge plager.

2. Sørg for at kroppen er sterk og kondisjonen er god - Regelmessig, variert fysisk aktivitet forebygger smerter i muskel- og skjelettsystem.

3. Lik kroppen din - Vær avslappet i forhold til egen kropp. Beveger du deg løst og ledig, får muskler og ledd jobbet og slappet av når de skal.

4. Varier bevegelsene - Unngå ensidig kroppsbruk.

5. Tenk praktisk - Integrer mer aktivitet i gjøremålene du allerede har: Sykle til jobben. Gå trappene istedenfor heisen osv.

6. Ha det godt psykisk - Det påvirker kroppen din. Gjør eventuelt noe med en vanskelig arbeids- eller livssituasjon. Ha det godt med dine nærmeste.

7. Har du litt vondt, vær aktiv likevel - Men ta hensyn til smertene dersom de blir store.

8. Mange med plager i slekta? - Tenk forebygging. Du trenger ikke å få muskel- og skjelettlidelser, selv om mor har det.

9. Tilrettelegg dine fysiske omgivelser - Sørg for at du har omgivelser som passer til din kropp.

10. Vær føre var - Skal du ta tunge og uvante tak med kroppen din, sørg for at du er varm i muskler og led først.

LES MER HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere